Hur blir man icke-Junior utvecklare

Permalänk
Medlem

Hur blir man icke-Junior utvecklare

Hej!

Jag ska snart börja på mitt första riktiga heltidsjobb inom mjukvaruutveckling. Tidigare har jag haft både sommar- och deltidsjobb inom programmering, och jag har även programmerat mycket på egen hand.

Jag undrar nu om ni har några tips på vad man bör tänka på i början – särskilt för att inte uppfattas som alltför "junior". Finns det saker ni själva hade velat veta när ni var nya i yrket? Och finns det vanliga misstag eller beteenden som juniora utvecklare ofta gör, men som mer erfarna brukar undvika?

Alla insikter och tips uppskattas stort!

Permalänk
Medlem

Erfarenhet och kunskap är väl A och O i de flesta branscher.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Plöj någon manual med API-er som har relevans i ditt kommande projekt. Bara att skumma igenom så får du en översikt om vad som finns och vad som kan göras. Det stärker din ryggrad. Jag tog för vana att bläddra igenom "System Call Reference" en gång per år, välja ut något intressant och bara testkoda lite med sådant som inte var direkt bekant. Hade som t.ex. inte någon "nytta" av signalhantering och minnesmappade filer de första åren, så det var bra områden att testa lite på, även om det inte krävdes i jobbet.

Var också lite öppen för din kodstyling, hur du skriver kommentarer och namnger variabler. Sådant utvecklas över tid och är värt att tänka på. Förbättringar brukar poppa upp när du börjar läsa din egen gamla kod.

Lycka till och var rädd om dig, tighta deadlines kan vara jobbigt för hälsan. Räkna med att allt tar dubbelt så lång tid som man tänkt sig. Att bli färdig i förtid är bättre, än att överskrida det man sagt/lovat.