Proshop listar RTX Pro 6000 – för 123 000 kronor

Permalänk
Medlem

Synd man inte kan köra dem i SLI, hade gärna tatt 2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

För det som kortet lär användas till, d.v.s. AI, så behöver du inte SLI för att använda två eller fler åt gången.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

För det som kortet lär användas till, d.v.s. AI, så behöver du inte SLI för att använda två eller fler åt gången.

Tror att det var ett skämt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du har ju Nvlink som dessutom låter dig använda båda kortens VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rtx taichi:

Japp ska sälja lever, mjälte och mina lungor plus ta ut ett lån för att ha råd!
Japp här ska det byggas...
Haha
Va kan du få för fps med ett 6000 kort...

När jag läste om RTX Quadro vs RTX (hade ett quadro 4000 i en bärbar dator via jobbet) så hittade jag någon sida som förklarade skillnaderna. Det hade något med att dom var olika bra på att rendera olika typer polygoner (???), något sådant iaf.

Så dom var olika bra på att generera då dom är anpassad för det ena eller det andra. Spel hade en annan typ som var "enklare" att beräkna om jag minns rätt (låter vettigt iaf).

Den som vet mer får gärna rätta och fixa mitt svar, men det var något sådant.

Men med det sagt så betyder det inte att det inte går att spela med det, det går utmärkt (en kompis kör senaste quadro och spelar med). Så fps lär ju kunna stå sig bra

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Det folk missar med grafikkort mot professionella användning så är typ 20-50% av priset för själva grafikkortet resterande 50-80% är för support/uppdateringar etc.

Ett stort exempel på det är alla vapenaffärer som görs mellan länderna där media skriver kostnaden är X där summan Y är för träning, support etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Kanske riktar sig mot annan kundkrets än gamers. bara en tanke

Skrivet av shrghi:

Jag förstår vad du menar, och det är sant att prissättningen delvis handlar om vad Nvidia vet att de kan ta betalt i den här marknaden. Men samtidigt riktar sig RTX Pro 6000 inte till konsumenter utan till företag med behov av certifierad hårdvara, optimerade drivrutiner och maximal stabilitet i tunga produktionsmiljöer. Det handlar inte bara om bättre minne och binning, utan också om längre livscykel, supportavtal, ECC-minne och andra funktioner som är avgörande i professionella arbetsflöden inte minst inom AI och 3D-rendering där felmarginaler kan bli kostsamma. Så även om komponenterna på pappret kan likna konsumentkort, är det en helt annan produktklass i praktiken.

Givet.

Min poäng var alltså bara att det här inte är förklaringen: "Det höga priset speglar den extrema prestandan och den avancerade tekniken som kortet erbjuder."

Visa signatur

9950X3D | 3090