Gigabyte gjuter nytt liv i 13 år gammalt moderkort

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte gjuter nytt liv i 13 år gammalt moderkort

Skarpögd användare upptäcker att B75M-D3H nu kan starta från M.2-SSD:er.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen och roliga färger, minns också DFI Lanparty moderkort som också var färgglatt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kul, minns jag försökte göra detta något år sedan med andra kort men då behövde man ladda ner tredjeparts moddade bios eftersom ingen tillverkare stödde det officiellt.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vilka minnen och roliga färger, minns också DFI Lanparty moderkort som också var färgglatt.

Ja jag älskade DFI moderkorten och UV ide kabeln som hade roliga färger innan rgb dök upp. Var tider det😋

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Jag kör NVME bootdisk i systemet i sig tack vare DUET+Refind. tror man kan använda Clover också. ger nån sorts uefi bootat i legacy mode som du sen kan ladda en efi bootloader windows eller linux.(forutsatt du har nvme plugin i refind/clover).

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Gigabyte! Gillar när äldre hårdvara får uppdateringar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rwkk:

Kul, minns jag försökte göra detta något år sedan med andra kort men då behövde man ladda ner tredjeparts moddade bios eftersom ingen tillverkare stödde det officiellt.

Jag moddade min BIOS till mitt Asus Rampage Formula IV socket 2011 moderkort med min 8-kärniga Xeon E5-1680 @4.4 ghz cpu. Petade sedan in en 3000/3000 Skriv/läs m2 sticka i en adapter. Saaaaatan vilken uppgradering. Blev som en helt ny dator.

Riktigt kul med officiellt stöd!

Permalänk
Medlem

Tänk, Windows XP på m.2!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tänk, Windows XP på m.2!

njae, finns ingen uefi bootloader som kan ladda xp från en pcie ssd? tror det fanns nån UEFI bootloader som klarar XP men det var nån beta på vista 64bitars eller något så man måste göra ett riktigt frankenstein system för att det ska gå. men även den har väl inte native stöd för pcie diskar så den kommer nog starta bootloadern (ntldr) som sen inte finner bootdisken.
fast jag kan ha fel.

kanske går med en del (sällsynta?) SSD som har egen option ROM, dom funkar väl på vilken dator som helst eftersom de själva lägger till sig som en bootdisk, du kan köra win98 från en sån vill jag minnas jag sett nån video på...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Ja jag älskade DFI moderkorten och UV ide kabeln som hade roliga färger innan rgb dök upp. Var tider det😋

Får mig också att tänka på dessa chassin i plexiglas som man fick skruva ihop själv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Låt oss återgå till kul färger! Jag har inget fönster och när jag skulle bygga senast var det grå text på grå/svart PCB, störigt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Bra gjort av Gigabyte! Gillar när äldre hårdvara får uppdateringar.

Ja, absolut positivt att det öht släpptes en uppdatering. Men vad gäller funktionen:

Skrivet av Nyhet:

Moderkortet i fråga är modellen B75M-D3H, lanserat 2012 för andra och tredje generationen Intel Core-processorer, Sandy Bridge och Ivy Bridge. 2024 släppte Gigabyte en uppdatering av moderkortets UEFI-mjukvara för att täppa den allvarliga sårbarheten PK Fail. Dessförinnan var den senaste BIOS-uppdateringen för kortet från 2013.

Användaren Whitecamellia på det kinesiska forumet ptt.cc analyserade nyligen uppdateringen och fann att Gigabyte även har inkluderat tre DXE-drivrutiner för NVME-tekniken, vilket innebär att moderkortet plötsligt kan använda NVME-baserad lagring som SSD:er i M.2-format för att starta operativsystemet.

B75M-D3H har inga M.2-kortplatser, men hugade användare som vill få ut lite mer kräm ur det gamla kortet, exempelvis för att använda en gammal dator som hemlabb, kan ansluta en eller flera M.2-kort via PCI-Express-adapter.

Känns väl som en rimlig gissning att det helt handlar om att Gigabyte av en eller annan anledning kände sig motiverade att fixa PK Fail för detta gamla kort (man kan väl gissa att det handlar om utvalda modeller som "viktiga kunder" köpt, när det gäller sådär gamla kort) och att det var mindre arbete att utgå från någon nyare UEFI-kodbas från AMI jämfört att själva behöva reda ut detaljerna vad gäller PK Fail i deras gamla version som ingen lagat åt dem.
Sedan biev det så en positiv bieffekt att det följde med bättre NVMe-stöd, de hade förmodligen snarast behövt lägga ned arbete på att ta bort det om de hade velat hålla funktionaliteten identisk.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag använde länge en nvme ssd på ett gammalt gigabyte sniper något moderkort med hjälp av en pci adapter och clover som jag bootade från ett usb minne.
Det tog ca 10 minuter för datorn att starta upp windows och jag kom aldrig fram till varför, när den väl kommit igång så fungerade allt felfritt

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tänk, Windows XP på m.2!

Ja, den veckovisa ominstallationen kommer gå så mycket snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, den veckovisa ominstallationen kommer gå så mycket snabbare!

Jag tror du blandar ihop det med Windows 95.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Får mig också att tänka på dessa chassin i plexiglas som man fick skruva ihop själv.

Jaaa fyfan vad fula men man köpte för var ju ballt ändå

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Kul att de släpper uppdateringar.

Men undrar lite, är det något som fungera/fungerar bättre på Sandy Bridge/Ivy Bridge och inte fungerar eller fungerar dåligt på Haswell ?
För en del nyare moderkort som kom runt Haswell Refresh har redan M.2 på moderkortet.

Samt om man har en dator från DDR3 eran så räcker troligtvis SATA ganska bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Glöm inte Cold Cathode rören man hade i datorn också.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Glöm inte Cold Cathode rören man hade i datorn också.

Jaaaaa haha 😂 tider det dära.

Fanns massa rolig saker förr. Men DFI moderkorten var faktiskt riktigt bra på den tiden synd dom inte gör moderkort längre skulle vara kul som kontrast nu.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul att de släpper uppdateringar.

Men undrar lite, är det något som fungera/fungerar bättre på Sandy Bridge/Ivy Bridge och inte fungerar eller fungerar dåligt på Haswell ?
För en del nyare moderkort som kom runt Haswell Refresh har redan M.2 på moderkortet.

Samt om man har en dator från DDR3 eran så räcker troligtvis SATA ganska bra ändå.

PCIe Gen3 kom med Ivy Bridge och med tanke på att många SSD:er fortfarande inte maxar Gen4 ser jag inte varför man skulle nöja sig med SATA3 och dess relativt ynka ca 600 MB/s effektiv bandbredd. För att sätta det i skala så är 6 Gb/s långsammare även i rå bandbredd än moderna nätverkskort på 10 Gb/s.

Trots vad entusiastforum säger så räcker ändå gamla CPU:er fortfarande till mycket. Min nuvarande HTPC är en Dell Optiplex 3020 med Pentium G3240 (Haswell) och den räcker utmärkt för Kodi ovanpå Debian. Hårdvaran fungerar ju lika bra nu som den gjorde då, förutom att fler BIOS-buggar är lösta.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Trots vad entusiastforum säger så räcker ändå gamla CPU:er fortfarande till mycket. Min nuvarande HTPC är en Dell Optiplex 3020 med Pentium G3240 (Haswell) och den räcker utmärkt för Kodi ovanpå Debian. Hårdvaran fungerar ju lika bra nu som den gjorde då, förutom att fler BIOS-buggar är lösta.

Japp, instämmer!

Jag byggde ny maskin med en Ryzen 5950x, men den använder jag enbart för arbete och tung gaming. För vardagliga sysslor som att surfa, shoppa, e-post, o.s.v., så duger min gamla trofasta i7-3770k alldeles utmärkt och drar mycket mindre ström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

PCIe Gen3 kom med Ivy Bridge och med tanke på att många SSD:er fortfarande inte maxar Gen4 ser jag inte varför man skulle nöja sig med SATA3 och dess relativt ynka ca 600 MB/s effektiv bandbredd. För att sätta det i skala så är 6 Gb/s långsammare även i rå bandbredd än moderna nätverkskort på 10 Gb/s.

Går man upp på Haswell så har det redan sen tidigare funnits M.2 för åtminstone vissa Haswell system.
Men var väl framförallt med Sky Lake som det slog igenom på bredare front.

Ja alltså det är ju ingen nackdel att det kommer stöd...
Men som...

Skrivet av Alexraptor:

Japp, instämmer!

Jag byggde ny maskin med en Ryzen 5950x, men den använder jag enbart för arbete och tung gaming. För vardagliga sysslor som att surfa, shoppa, e-post, o.s.v., så duger min gamla trofasta i7-3770k alldeles utmärkt och drar mycket mindre ström.

Skulle inte 500-600MB/s överföringshastighet till lagring räcka för att Surfa på nätet, shoppa och e-posta ?

Jag upplevde att gå från SATA HDD till SATA SSD gjorde stor skillnad, för att SSD generellt ger betydligt bättre söktid än HDD.
Att ser man bara till max överföringshastighet så skulle i många fall även HDD räcka, men att SSD vanligtvis levererar mera jämn prestanda.

Medan att gå från SSD med 500MB/s överföringshastighet till SSD med 7000MB/s överföringshastighet. Beroende på vad man gör så märks det inte alltid så mycket.
RAM minne är fortfarande snabbare än NVME SSD så har man generöst med RAM så är det ändå snabbare även än en snabb SSD.

Som raptorns exempel med surfa, shoppa och e-post...
...Du får ju skriva e-post i en jäkla hastighet om du ska komma upp över 600MB/s ... !!!

Som sagt, ingen nackdel att det kommer stöd.
Men tror gruppen som köper adaptrar och nya SSDer till 15 år gamla datorer är en väldigt liten andel av totala mängden datoranvändare.

Lite typ som det finns folk som loggar in på BBS från sin Commodore 64 och sånt.
Det finns mer än 10 användare i världen som håller på med sånt.
Men det är ju en ganska liten andel sett till totala mängden användare.

Jag tror att de flesta som fortfarande sitter med en 10-15 år gammal dator tycker att den har dugit som det är och antingen kör den tills den går sönder eller tills de behöver köra ett nyare operativsystem eller något annat den gamla datorn inte klarar.

De som behöver snabbare lagring än SATA kan leverera sitter nog redan till 99,99% på Sky Lake eller nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jaaaaa haha 😂 tider det dära.

Fanns massa rolig saker förr. Men DFI moderkorten var faktiskt riktigt bra på den tiden synd dom inte gör moderkort längre skulle vara kul som kontrast nu.

Haha helt klart.

Ja DFI och Gigabyte gjorde så sjukt sköna moderkort på den tiden.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Går man upp på Haswell så har det redan sen tidigare funnits M.2 för åtminstone vissa Haswell system.

Men som...

Skulle inte 500-600MB/s överföringshastighet till lagring räcka för att Surfa på nätet, shoppa och e-posta ?

Jag upplevde att gå från SATA HDD till SATA SSD gjorde stor skillnad, för att SSD generellt ger betydligt bättre söktid än HDD.
Att ser man bara till max överföringshastighet så skulle i många fall även HDD räcka, men att SSD vanligtvis levererar mera jämn prestanda.

Medan att gå från SSD med 500MB/s överföringshastighet till SSD med 7000MB/s överföringshastighet. Beroende på vad man gör så märks det inte alltid så mycket.
RAM minne är fortfarande snabbare än NVME SSD så har man generöst med RAM så är det ändå snabbare även än en snabb SSD.

...Du får ju skriva e-post i en jäkla hastighet om du ska komma upp över 600MB/s ... !!!

Men tror gruppen som köper adaptrar och nya SSDer till 15 år gamla datorer är en väldigt liten andel av totala mängden datoranvändare.

Lite typ som det finns folk som loggar in på BBS från sin Commodore 64 och sånt.

Jag tror att de flesta som fortfarande sitter med en 10-15 år gammal dator tycker att den har dugit som det är och antingen kör den tills den går sönder eller tills de behöver köra ett nyare operativsystem eller något annat den gamla datorn inte klarar.

De som behöver snabbare lagring än SATA kan leverera sitter nog redan till 99,99% på Sky Lake eller nyare.

Själv kör jag ju även lite äldre spel, upp till och inklusive Witcher 3 och Shadow of War. Så snabbare lagring uppskattas ju för laddningstider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Själv kör jag ju även lite äldre spel, upp till och inklusive Witcher 3 och Shadow of War. Så snabbare lagring uppskattas ju för laddningstider.

Kör dual boot Linux och Win 10 på min i7 3770k, med moddad bios för nvme sedan länge. Den startar upp galet snabbt, skilda världar med AM5an..
Satte även in ett RTX 2080 och dottern lirar Minecraft och Roblox I bra fart. Så länge man håller sig till 1080p flyter ju massor med spel. 😁

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Haha helt klart.

Ja DFI och Gigabyte gjorde så sjukt sköna moderkort på den tiden.

Håller fullt med.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ska du skaffa adapter för att köra din 3770K med NVME nu då ?

Permalänk
Medlem

Gigabyte och Asus. Bästa budgetkorten förr i tiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men som...

Min Dell Optiplex 3020 har inte M.2 och vad jag vet inte stöd för boot via NVMe. Vad jag däremot kan konstatera är att priskrigen på SSD med SATA verkar vara över, ska man ha billig lagring från seriöst märke är det nästan så det lönar sig att köra M.2 med billig SATA-adapter (förutsatt att SSD:n är B+M-key).

För tillfället bootar den från 500GB HDD som följde med och eftersom den kör mest från RAM efter boot och streamar media så räcker ju prestandan tekniskt sett, men skulle inte säga nej till snabbare boot, tystare gång och svalare maskin (diskburen sitter monterad bakom främre insuget så M.2 på moderkortet hade faktiskt gjort skillnad).

Men men, det är väl upp till var och en vad man tycker är prisvärt. Det är ju faktiskt ganska kul på sitt sätt att ha en burk med så asymmetrisk prestanda tycker jag.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Var tvungen att gå och kolla om Asus gjort något liknande för mitt Z77-kort (med en Ivy Bridge i7-3700K) som jag kör som huvudmaskin fortfarande (!). Skaffade nya komponenter för ett modernt budgetbygge för flera månader sedan, men är så gränslöst lat så jag har inte orkat leta fram verktygen så att jag kan börja montera ihop det bygget än.

Det börjar bli lite segt när man har mer än 60-70 tabbar öppna i FireFox helt klart. Borde vara ett rejält steg upp med den i5-12400F som är basen för det nya bygget.

Det blir lätt så när man normalt inte gör så mycket mer än surfar och tittar på Youtube och/eller egen media via Jellyfin.

Value for money har dock varit rätt hyfsad när man kört med samma komponenter i 13 år nu, med en ny(are) SSD som enda uppgradering.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||