Sonos lägger ned samarbete med Ikea

Permalänk

Hoppas IKEA kör på någon mer öppen lösning. Vore magiskt om IKEA går in som sponsor för typ Snapcast.

Permalänk
Medlem

Köpte en för ett par år sedan just för det smarta fästet - satt fint och dolt i köket MEN jag kollade inte specen speciellt noggrant och antog därför helt felaktigt att den skulle ha basal bluetooth iallafall. Men nejdå, så enkelt skulle det ju inte få vara.
Och hur Sonos kunde misslyckas så kapitalt med sin app övergår allt förstånd... Lät den sitta kvar när jag sålde huset...

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Köpte en för ett par år sedan just för det smarta fästet - satt fint och dolt i köket MEN jag kollade inte specen speciellt noggrant och antog därför helt felaktigt att den skulle ha basal bluetooth iallafall. Men nejdå, så enkelt skulle det ju inte få vara.
Och hur Sonos kunde misslyckas så kapitalt med sin app övergår allt förstånd... Lät den sitta kvar när jag sålde huset...

Vappeby/Eneby är de normala aktiva högtalarna med linje och BT ingång, funkar tex utmärkt med nån Google Home kompatibel enhet som signalkälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sonos/ikea-bokhyllshögtalare för 999 är nog den mest prisvärda elektronik-produkten jag någonting har köpt.

Permalänk
Medlem

Typ missat att detta funnits, tavelhögtalaren såg ju najs ut!

Hade köpt en om motiven gick att beställa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är bara en tidsfråga innan de inte fungerar. Sonos har historiskt dödat produkter som gått ur produktion rätt snabbt. Det beror lite på hur hårt IKEA har dem hållna i kontraktet.

Köp inga produkter som kräver en uppkoppling mot en specifik server.

Var just detta som fick mig att aldrig vara frestad att ens prova systemet. Helt ointressant om det inte går att använda med valfri enhet med bara sladd/bluetooth/wifi.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på Sonos och vilka fördelar det ger mot andra, betydligt billigare enheter. Läser man tråden verkar ju de flesta heller inte tycka om appen utan kör hellre direkt mot enhet? Om mm har en separat stereo, finns det några uppsidor med en Sonos port jämfört med exempelvis en WiiM mini? Eller ligger Sonos styrka i högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Aldrig förstått mig på Sonos och vilka fördelar det ger mot andra, betydligt billigare enheter. Läser man tråden verkar ju de flesta heller inte tycka om appen utan kör hellre direkt mot enhet? Om mm har en separat stereo, finns det några uppsidor med en Sonos port jämfört med exempelvis en WiiM mini? Eller ligger Sonos styrka i högtalarna?

Sonos var väldigt tidiga med sin multiroomlösning som *"bara funkade", så det är mycket historiskt. Nu har väl varenda tillverkare motsvarande lösningar.

sen har dom väl rätt bra ljud också, även om jag är rätt dålig på au bedöma sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Under sin storhetstid vann de marknadsföringen på att de var snyggast, riktigt bra ljud och en tro att de skulle bli någon ny apple inom musik där det bara "funkade".

Du köpte produkter för ett premium-pris i hopp om att allt skulle vara enkelt - Sen fick de något rejält haveri med deras app och de lyckades inte ens gå tillbaks till någon gammal mjukvara och efter det tappade de väl hela varumärket för konsumenter.

Går sjukt snabbt utför, jag var väl en av de som var nära att köpa en sonos - var i princip på "köp knappen" på sajten sen fick vi en sonos på jobbet som var allt annat en enkel att använda så då la man ner det och köpte en enklare bluetooth högtalare bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Under sin storhetstid vann de marknadsföringen på att de var snyggast, riktigt bra ljud och en tro att de skulle bli någon ny apple inom musik där det bara "funkade".

Du köpte produkter för ett premium-pris i hopp om att allt skulle vara enkelt - Sen fick de något rejält haveri med deras app och de lyckades inte ens gå tillbaks till någon gammal mjukvara och efter det tappade de väl hela varumärket för konsumenter.

Går sjukt snabbt utför, jag var väl en av de som var nära att köpa en sonos - var i princip på "köp knappen" på sajten sen fick vi en sonos på jobbet som var allt annat en enkel att använda så då la man ner det och köpte en enklare bluetooth högtalare bara

Håller med. Har kört Sonos i över tio år och i början så var det väldigt bra. Där kunde man genom en firmwareuppdatering helt plötsligt få nya funktioner, bättre ljud, mer bas osv. Numera så blir man mest rädd att systemet ska sluta att fungera helt. Gillar min Sonos ARC dock till tvn.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Sonos var väldigt tidiga med sin multiroomlösning som *"bara funkade", så det är mycket historiskt. Nu har väl varenda tillverkare motsvarande lösningar.

sen har dom väl rätt bra ljud också, även om jag är rätt dålig på au bedöma sånt.

Allt mono-ljud, som det här oftast är, är pinsamt dåligt om du jämför med vilken som helst 30 år gammal Svensson-stereo. Blir förbluffad varje gång jag drar igång min gamla Technics stereo när man lyssnat mono-högtalare ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade köpt en om motiven gick att beställa.

Finns 3e part sidor som löser beställning av eget motiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Finns 3e part sidor som löser beställning av eget motiv.

Råkar du ha erfarenhet av någon?

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Råkar du ha erfarenhet av någon?

Inte personligen, men känner till en som beställt från https://uniskdesign.com
detta var kanske 2år sedan men han var nöjd med resultatet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Inte personligen, men känner till en som beställt från https://uniskdesign.com
detta var kanske 2år sedan men han var nöjd med resultatet då.

Grymt, var första träffen på google också och verkar mest legit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sonos har haft det tufft och jag har själv svurit otaliga gånger när det inte har fungerat. Däremot tycker jag inte att konkurenterna verkar särskilt mycket bättre. Googles högtalare är ju horribla och de om någon borde ju rimligtvis kunna göra bättre integrationer med sitt eget operativsystem.

Tråkigt att IKEA lämnar SONOS, även om man förstår att det nog är SONOS som är det stora förloraren om man bortser från alla kunder som är inlåsta i SONOS värld. Samtidigt är det ju inte konstigt om IKEAs försäljning störtdyker när de dubblar priset.

Permalänk

Jag har inga Symfonisk men ett gäng sonos för lägenheten i stan. Jag kan väl inte påstå jag har haft så mycket problem som vissa verkar ha haft. Javisst, dom klantade sig rejält när dom uppdaterade appen tidigare. Sonos strulade lite med mitt mesh-system också men det var mest pga mig själv. Funderar på att skaffa ett par symfonisk-tavlor till ett gäst-rum innan dom försvinner, blir nu frestad att ordna egna bilder till dom.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Jag hade sonos system i butiken jag stod i under 8 års tid, kände aldrig att jag behövde nåt sånt skitsystem hemma och har alltid kört på gammal hederlig speldator med feta högtalare tillkopplade istället, varför klabba när det konceptet funkat sen 90-talet liksom?
Såg nyligen en video där någon kopplade ihop en liten streaming-puck med aktivt 2.0 system och det såg faktiskt fiffigt ut, speciellt eftersom den pucken också agerade förstärkare med alla möjliga in/outputs, och en sån lösning är ju tusen ggr mer värd än Sonos proprietära skitsystem som alltid krånglar på ett sätt eller annat.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag tror stenhårt på att det är IKEA som dumpar Sonos. Tror IKEA är trötta på att få skit när sakerna inte fungerar.

För att beskriva kort hur jag känner om Sonos:

Jag har varit Sonoskund i 15 år. Efter de senaste katastrofala åren har jag äntligen bestämt, nu ska skiten väck.

Jag har 2st Play Five, 2st Play 5, 2st Sub, 1st Playbar och 4st Play 1. Jag ska personligen montera ner alla, sen slänga en och en stenhårt i asfalten utanför mitt hus och sedan med glädje och lycka dumpa allt på tippen.

Och nej, ingen kan övertala mig att sälja/skänka dom, jag vill inte utsätta någon människa för den frustration och det hat som uppstår när man försöker använda Sonos anno 2025.

Jag håller helt med om den här bedömningen, det lär med all sannolikhet vara IKEA som dumpar Sonos. Att ett företag som Sonos lyckas ingå ett avtal med en gigant som IKEA måste vara ett drömscenario för dom eftersom det innebär en kolossal ökning av sålda enheter, även om man delar intäkterna med någon annan. Varför Sonos själv skulle välja att kliva av en sån deal kan jag inte se, så det lutar kraftigt åt att IKEA sagt upp avtalet pga anledningar.

Permalänk
Medlem

Löser man den här tråden får man intrycket att en genomsnittlig gammal stereoanläggning låter bättre än två stereokopplade sonos.

Jag kan bara skaka på huvudet åt det stolleprovet. Det är så uppenbart inte sant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EdvinR:

Löser man den här tråden får man intrycket att en genomsnittlig gammal stereoanläggning låter bättre än två stereokopplade sonos.

Jag kan bara skaka på huvudet åt det stolleprovet. Det är så uppenbart inte sant.

Du kan definitivt köpa nått begagnat för samma eller mindre pengar som låter bättre, det går även att köpa nytt i samma prisklass som presterar bättre, Sonos är ganska dyrt i förhållande till hur det låter.
Sonos är ett "lifestyle märke" som inte låter prisvärt, ungefär som Bose Aoustimass och kanske Canton +S +C och även B&O till viss del varit även om de varit mer inriktade på de som vill spendera ännu mer pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.