Kan ej logga in på en skol-laptop

Permalänk
Medlem

Kan ej logga in på en skol-laptop

Tjo.
Nu är det så att jag o min klass har fått laptops via skolan och vi har ett litet lan för att "fixa" dom lite. Men nu är det så att en inte kan komma in i sin dator efetrsom han inte kan nå skolnätet och vi har inte passet till Admin-kontot. Vi andra hade loggat in i skolan så att våra konton hade gjorts på datorn men han har nu inget för han loggade aldrig in där. Vi ahr testat med att trycke ctrl+alt+del 2x vid inloggning, felsäkert läge och även kört med en livecd med slax på. Det vi vill göra är att komma åt passet till Administratör kontot så han kan använda datorn. Eftersom det är en laptop så kan vi inte bara ta ur disken o sätta i en annan dator och vi kan inte installera om den eftersom det ligger program på den som måste vara där för att den ska fungera i skolan. Kan även säga att det är Windows Xp Pro på den med SP1 installerat.
Vi kan ju vänta tills på månda o fixa lite frot i skolan men nu har vi ju lan här o han har ingen annan burk med sig, vilket inte är så kul.
Så nu undrar vi om nån vet hur vi kan komma in som administratör på datorn?
Iaf något sätt som inte tar för lång tid eftersom vi ändå kan fixa det på måndag.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

fasting!!!
Nej det är ingen ide. bara att vänta tills måndag annars kommer ni säkert göra något skit, som i sin tur gör att han inte kan logga in på trådlösa senare.
*ni kan iof åka till skolan imorn och sitta utanför där trådlösa nätet fortfarande når.. logga in och sen klart. borde fungera

Permalänk

Ni skulle ju kunna boota upp via livecdn ni har och kopiera över sam filen till en diskett och sedan sätta någon annan dator på att de-kryptera sam filen, kan nog dock ta ett tag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Ni skulle ju kunna boota upp via livecdn ni har och kopiera över sam filen till en diskett och sedan sätta någon annan dator på att de-kryptera sam filen, kan nog dock ta ett tag

om det inte är något problem för den den systemansvarige kan ni ju skriva över sam-filen (alltså sätta nytt lösenord på admin-kontot) fast då kan ni ju lika gärna ringa och fråga efter admin-lösenordet av den systemansvarige...

edit: går det att kopiera orginal-sam-filen, skriva över den och sedan kopiera tillbaka orginalet när man lekt färdigt? .. känns som om det finns en hake ..

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak

om det inte är något problem för den den systemansvarige kan ni ju skriva över sam-filen (alltså sätta nytt lösenord på admin-kontot) fast då kan ni ju lika gärna ringa och fråga efter admin-lösenordet av den systemansvarige...

edit: går det att kopiera orginal-sam-filen, skriva över den och sedan kopiera tillbaka orginalet när man lekt färdigt? .. känns som om det finns en hake ..

Kanske går, någon (t.ex. Kuufukuji) kan ju testa

Edit: Kom på att det finns något program för att få "tillbaka" sitt lösenord om man har "tappat" bort det.
Om jag inte miss minner mig fel, så la man in det på en diskett och bottade från den och så gjorde den nått....

Ska försöka hitta det.

Edit2: Hitta något
http://www.adlenterprises.com/Utilities/Security-Encryption/r...

Om någon moderator tycker att denna sidan är olämplig, ta bort den!

Edit3: Verkar inte dirket finns några som ger dig lösenordet, men om du tar en backup på sam filen först (med din livcd och en diskett) och sedan laddar ner något litet program som "suddar" ut admin lösenordet så ni kan logga in. Sen när ni är klara kan ni ju återställa sam filen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde inte ni kunna logga in utan domän på "den här datorn (yadda-yadda i parentes)"?

Permalänk

Hejsan Fasting!
Jag skulle rekommendera att ni skriver över adminlösenordet från någon knoppix livecd eller så, för ni kommer väl ändå ändra det sedan?
Själv har jag precis fått igång X (grafik) i Gentoo Linux på min laptop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är lungt nu har fixat det. Fick logga in som Service på den o återställa passet. Men tack för hjälpen iaf

Indy: Får se sen imorgon då

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.