Permalänk
Medlem

Rix ip-telefoni + BBB vill inte funka?

Har fått hem dosan (Vood vta111) och kopplat in den men den får ingen kontakt med dom. Har pratat med deras support det dom kunde komma fram till var att dom har lite ropplem med BBB.

Nu undrar jag om det är Någon som fått det att funka med BBB?
det går bra att ringa med x-lite men telefondosa vägra funka.

Permalänk
Medlem

Det går lösa rykten om att B2 försöker spärra andra operatöres IP-telefoni på deras linor.

Kolla forumet på www.bredband.net är ett par trådar om det där.

Permalänk
Medlem

va!!! här ska redas ut!
tack för tipset

Permalänk
Medlem

Tydligen fler än jag även på detta forum som har hört ryktet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon

Ett par vänner har BBB telefonin och det fungerar väldigt bra för dem, ljudkvaliteten är riktigt bra och väldigt sällan några driftstörningar (bägge på BBB LAN).
En av dem påstår att med BBB LAN fungerar inte annan IP telefoni än BBB's klanderfritt. Är det bara BBB propaganda för sin egen lösning eller ligger det något bakom det?

Tacksam för svar!

/Anders

http://forum.sweclockers.com/newreply.php?action=newreply&pos...

Permalänk
Avstängd

ja, bb spärrar andra operatörer...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

inte tele2 iaf.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Tydligen fler än jag även på detta forum som har hört ryktet!

http://forum.sweclockers.com/newreply.php?action=newreply&pos...

Ok, jag kan upplysa om att BBB LAN och Rix bredbandstelefoni fungerar. Jag kör nämligen det själv!

Det som krävdes vid inkoppling var att öppna portarna 5060 och 8000 mot telefonidosan och sen knappa in "koden" på telefonen som det stod om i instruktionerna...

Tog sen kanske 10 minuter så fungerade det...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Ok, jag kan upplysa om att BBB LAN och Rix bredbandstelefoni fungerar. Jag kör nämligen det själv!

Det som krävdes vid inkoppling var att öppna portarna 5060 och 8000 mot telefonidosan och sen knappa in "koden" på telefonen som det stod om i instruktionerna...

Tog sen kanske 10 minuter så fungerade det...

/Anders

Härligt härligt!
Har oxå LAN, men jag kör med en switch, öppna upp portar? då har du en sån där ROUTER väl? Har testat sätta internetlinan rakt in i dosan oxå men det vill sig inte.

Permalänk
Medlem

BBB spärrar inte andra operatörer. Är iptelefoni och så länge din internetuppkoppling fungerar så bör din telefoni fungera sålänge din telefonioperatör inte har begränsningar. BBB har iallafall inga stop på sin sida.

Kan även hålla med att VoIP via dsl fungerar mycket dåligt för extremt mycket folk hos BBB. De får ofta sämre signalvärde så fort man kopplat in ata-boxen vilket gör att modem förhandlar till sig sämre hastighet samt att man riskerar länkflaps. Detta kunde BBB helst väntat med något år men det handlar om pengar och att inte tappa till konkurenter som börjat med VoIP. Tror absolut inte BBB har mer bekymmer än andra med VoIP på dsl. Får väl se om detta kan bli bättre i framtiden... VoIP genom LAN fungerade inte särskilt bra när det kom heller men nu är det väldigt sällan avbrott på den tjänsten. BBB har ju haft telefoni i snart 3-4 år så är lite roligt att det kommer fler operatörer dock lär de ha en hel del problem i början vilket alla operatörer har.

Permalänk
Medlem

Måste bara upplysa om att man måste ha en router om man vill köra annan iptelefoni. BBB delar nämligen ut lokala ipnummer (10.*.*.*) till sina ciscoboxar vilket också sker på andra boxar som kopplas direkt till switch eller uttag. Läs mer på www.rixtelecom.se/forum