No precompiled kernel interface

Permalänk

No precompiled kernel interface

hej, när jag försökte installera nvidias linux drivisar.
Fick jag meddelandet "no precompiled kernel interface was found"
Jag har heller ingen /usr/src/linux mapp som jag troligen ska länka mina kernel-sources till.
Jag använder debian och kärna 2.4.18

Någon som har något förslag?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

gör som följer:

apt-cache search kernel-source | grep "versionen du har"
apt-get install kernel-source-whateveryouchose

sätt dig i single user mode och kör nvidia-installern...

tada installerat, editera din XF86Config och starta om.
Installationen kan klaga på modulen rivafb, även om du inte kör den.
Om du nu ändå skulle ha rivafb så stäng ner den med "rmmod rivafb".

Lycka till!

Edit: eftersom du ändå ska tanka kernel-sås så kan du ju passa på att byta till en nyare kärna, 2.4 är lite stenålder

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk

okej så efter jag har tankat ner kernel så kopierar jag /arch till /boot/whatever

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Du måste kompilera den också med dom options du vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
okej så efter jag har tankat ner kernel så kopierar jag /arch till /boot/whatever

Ladda ner såsen, lägg i /usr/src/linux269 eller vad du nu tänkte använda. Sen går du in i din nya fina mapp, skriver "make menuconfig", lägger till det du ska ha, går ur config-menyn, sparar, skriver make && make modules_install, kopierar /usr/src/arch/i386/boot/bzImage till /boot/whatever, ändrar Lilo och startar om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Ladda ner såsen, lägg i /usr/src/linux269 eller vad du nu tänkte använda. Sen går du in i din nya fina mapp, skriver "make menuconfig", lägger till det du ska ha, går ur config-menyn, sparar, skriver make && make modules_install, kopierar /usr/src/arch/i386/boot/bzImage till /boot/whatever, ändrar Lilo och startar om.

mäktigt...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
mäktigt...

..?

En sak till, om du använder ReiserFS på dina partitioner, gå in och se till att det ligger inbäddat i
kärnan (inte som en modul), för annars kommer du få Kernel Panic när du försöker starta. Och när du ändrar i lilo (/etc/lilo.conf), se till att du har kvar din gamla Linux-boot-option, så att du kan gå in på den om något skiter sig.

Permalänk
Medlem

Vill du slippa en del krångel kan du ju installera kernel-image-2.4.27 och nvidia-kernel-2.4.27, så får du det hela färdigbyggt.
Men 2.6-kerneln är trevlig, så känner du för att kompilera själv är nog det rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Vill du slippa en del krångel kan du ju installera kernel-image-2.4.27 och nvidia-kernel-2.4.27, så får du det hela färdigbyggt.
Men 2.6-kerneln är trevlig, så känner du för att kompilera själv är nog det rätt väg att gå.

Om inte annat så är det bara bra att kompilera själv så att man ser att det inte är så jobbigt som man tror

Permalänk

verkar som om jag behöver ncurses-devel.
Det konstiga är att den inte hittar ncurses-devel när jag kör apt-cache search ncurses-devel

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

libncurses5-dev heter den du behöver om jag inte minns fel.

Permalänk

okej nu är jag 2 cm från att fixa det. När jag kör sh installkernel.sh frågar installationen efter <system.map> vad är det för något?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga dit kerneln manuellt och skapa entries i grub/lilo själv. Men det bör vara någon fil i /boot som eftersöks.

Permalänk

men jag måste bygga bzImage själv?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Ja... jag brukar köra ordningen make menuconfig; make bzImage; mv arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-version-whatever; make modules; make modules_install och sedan bygga en passande grub/liloconfig till detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
men jag måste bygga bzImage själv?

Om du följer de steg jag skrev, och kompletterar med "cp System.map /boot/System.map" så kommer du ha en fullt fungerande kernel att leka med (efter att du redigerat lilo/grub-configurationen såklart).

Ett hett tips är att lägga till ett nytt boot-alternativ med den nya kärnan tills du vet att den bootar som den ska.

Permalänk
Medlem

finns inte nvidia-kernel som deb paket?

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Avstängd

Wow, vad krångligt finns det inget lättare sätt? Typ dubbelklicka Nej men allvarligt varför kan det inte vara så som i windows?

Permalänk
Medlem

http://myrddin.org/howto/debian-nvidia.php

Fast det är inte så krånligt att helt enkelt dra hem den senaste från nvidia.com

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Wow, vad krångligt finns det inget lättare sätt? Typ dubbelklicka Nej men allvarligt varför kan det inte vara så som i windows?

Kan nog lova dig att det skulle vara tio miljoner gånger svårare att kompilera Windows-kärnan om man fick tag på den...