EnableBigLba funkar inte?

Permalänk
Medlem

EnableBigLba funkar inte?

Delar upp det i en lång, och en kort historia.

Lång:
Det började med att jag formaterade C:, hade då den, D:, E: och L: på datorn, alltså 4 diskar, inga partitioner.
När C: var färdigformaterad och jag installerat WinXP igen, så skulle jag se ifall jag skulle behöva installera om mitt kontrollerkort som L: (Seagate 200gb) satt på. Den syntes direkt i Den här Datorn, så jag njöt vidare av en återigen relativt snabb dator. (OBS; den hamnade nu som E: istället för L:, och alla andra hade hoppat till ett nytt letter, om det gör nån skillnad.)

Natten efter, så satte jag lite, låt säga lagligt, trams på nerladdning, och när jag vaknade var disken full sades det.
Ajfan tänkte jag, datorn gick slött så jag tänkte att jag startar om innan jag rensar lite.

När jag då sen startat upp datorn och skulle börja flytta iordning/rensa lite, så till min förfasan, L: (numera E:) finns inte?!
Den syns inte i den här datorn, jag startar snabbt om och håller tummarna, men icke.
Kollar i enhetshanteraren, jovisst finns den där, men jag kommer banemej inte åt den!

Efter att ha installerat Partition Magic så syns disken i den här datorn, men såfort jag dubbelklickar så får jag upp: "disken är inte formaterad, vill du formatera den nu?"
Hell no!, tänkte jag. Aldirg i livet, en full 200gigare är värt mer än livet, haha.

Men tyvärr, efter många om och men, så tryckte jag på den förbannade ja-knappen. Usch vilken ångest, detta var verkligen pain.
Men det var bara att bita i det sura äpplet och starta på ny kula.

Formateringen gick bra, och hårddisken fungerar numera som den ska, FÖRUTOM;
Det är en Seagate 200gb IDE, jag får itne ut mer än 128gb av den, och jag vet att jag ska få ur mer.
Jag vet vad man ska göra för att "låsa upp" EnableBigLba i registret, men det gick inte.
Jag gick hit, läste diverse trådar om det, läste FAQ och gjorde som det stod, men ingenting hjälpte.
Absolut ingenting.

För att mitt kontrollerkort (Promise Ultra100tx2) skulle fungera innan jag formaterade, var jag tvungen att flasha biosen, och sedan fungerade den. Dock då så hade datorn inte hittat disken öht innan jag gjorde detta.
Nu så försöker jag flasha om biosen, igen, samt slänga in nya drivrutiner, ifall det skulle vara där det klämde.
Men då när jag ska, i dos, köra det från disketten, så ber det mig att skriva källan, men det går ju inte att få fram \ !
Jag måste skriva A:\nånting, men jag kommer bara till A:, varav : måste jag trycka shift+Ö för att få fram.
Har prövat alla jävla kombinationer som finns på mitt värdelösa tangentbord, men inget lyckas.

Im desperate, help me?

Kort:

Jag har fått probs efter formatering, jag får inte ut mer än 128gb från min Seagate 200gb-disk.
Jag har läst FAQs här, jag har sökt efter liknande trådar och läst, och gjort precis som det stått, men det går inte!
Innan var jag tvungen att flasha mitt bios för att datorn skulle hitta disken, men samma bios är ju kvar nu, efter formateringen, så. ja.
Kontrollerkort: Promise Ultra100tx2.

Återigen, desperat, help me?

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Jag löste samma problem genom att köra ett partitionerings-program. Då såg jag att de runt 65GB som saknas fanns där. Var bara att säötta upp en ny partition på de GB som är över. Sen vips låg den i "den här datorn" under en ny betäckning. Hoppas detta funkar

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

kollade nyss, och det fanns inget "överblivet" i partition magic. fasen. :/
så; problemet kvarstår.

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Lyckades du med att flasha ditt kontrollerkort med den nyaste biosen (2.20.0.15) eller inte?
Använder du de nyaste drivrutinerna till kortet (2.00.0.42)?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Pinkevin: jag har inte lyckats flasha OM det igen, men innan formateringen så flashade jag biosen, och då fungerade det, så att en simpel format C: ska ställa till det förstår jag inte? det är ju fortfarande samma bios som det var när det fungerade, och ja, då var det det senaste.

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Men du har ändå den nyaste versionen av biosen till kortet?
Har du installerat SP1 eller SP2 till windows xp?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Pinkevin: well, om jag ska vara ärlig så har jag inte kollat, men med tanke på att jag flashade biosen 2-3v innan jag formaterade den o det börja krångla och den även fungerade strax efter att jag formaterade, så. ja, jag har senaste verren....

japp, en polare sa åt mig o installera sp2, and so i did, men ingen framgång.

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Hur stor rapporterar kontrollerkortet hårddisken som?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

exakt 128gb, precis som den ökända gränsen ligger som.
innan formateringen fick jag ut iaf 186 om inte nårga gb mer.

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

http://hem.passagen.se/acke1/100TX2-133TX2.zip
Ta hem den här filen och flasha kontrollerkortet med filen 'hacked.bin'.
Använd sedan drivrutinerna som ligger i Drivers.zip
Backslash ( \ ) ligger på * när du använder engelsk teckenuppsättning.
a shift+ö * blir a:\

Lycka till.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

ah, tackar tackar, ska ta en titt på det, men det blir först i nästa vecka, då jag lyckats tömma hårddisken på diverse pryttlar.
jag återkommer!

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(