Permalänk
Medlem

o-ringar till fläktarna - vinst?

Funderade på sätta o-ringar mellan fläkt och chassi, samt mellan fläkt och skruvskalle...

dvs två oringar per skruv som håller fläkten....

tror ni man vinner något på detta, eller är det helt onödigt
att ens pröva? Skulle det ta bort några vibrationer alls rent teoretiskt sett att ha gummi mellan chassie och fläkt..?...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Tror vibbrationerna kommer färas över med skruven.. det enda sätt blir nog för dig till att se till att inte skruven på något sätt kommer i knotakt med chassiet utan gummi och tänker då på i själva hålet

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Är det inte bara lättare att testa? istället för att göra en tråd här?

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ska funka. Andra har ju gjort det och sagt att det "funkar".

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

kanske skulle smeta fast fläkten med silicon, utan skruvar.. mindre roligt om det blir kladdigt och om man vill ha loss den sen men....

frågan är om de är värt allt krångel... för fläktarnas skull... orsakar de så mycke vibbar?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Det kan ju inte direkt bli sämre iaf

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Det funkade för mig iaf. Jag skar till några ringar från en bit gummi och fäste. Det blev en del mindre ljud från fläkten men det märktes mest på högre varv. Eftersom skruvhålet är större än skruven kommer inte skruven transportera allt för mycket vibrationer till chassit, utan det ligger på själva fästet där fläkten får kontakt med chassit.

Så om du undrar om det funkar är det ett defenitivt ja.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan även använda buntband istället för metallskruv. Dämpar förmodligen lite. Alltså fläkt - gummiring - plåt med buntband som håller i allt istället för skruv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

kör med gummistroppar istället, då är det inga skruvar allt som skapar vibrationer

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Har gjort typ så med gummibitar och det funkar mycket bra för mig...

Men mina fäktar sitter bara med två skruvar och i större hål i chassit än standard..

men tror absolut du ska satsa på gummistroppar i stället...

Permalänk
Medlem

Du kommer inte höra någon skillnad pga av att du förmodligen har andra saker i lådan som låter BETYDLIGT mer. Fläktvibrationer är inte huvudkällan till det oväsen du hör från din dator, det kan jag lova dig. Jag har mina fläktar upphängda i gummipinnar, det gjorde väldigt lite, om ens något alls på min dator, och då var den ändå redan så tyst så jag kan urskilja precis vad som fortfarande låter från den, och det är inte mina fläktar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Det som låter i fläktarna är virvelströmmar i luften. Köp de där golfbolls-fläktarna de gör reklam för på förstasidan istället.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Det käns som det som låter mest är oftast:

Hårddiskar - Fixa upphängningen så brukar det värsta ljuden försvinna.
Gfxfläkt - Oftast skitkvallité, löses genom att byta kylning.
Nätagg - Byta fläkt kan vara en bra ide.

Är jag ensam om åsikte att grafikkortstillverkare verkar skita totalt i fläktarnas kvallité.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Det käns som det som låter mest är oftast:

Hårddiskar - Fixa upphängningen så brukar det värsta ljuden försvinna.
Gfxfläkt - Oftast skitkvallité, löses genom att byta kylning.
Nätagg - Byta fläkt kan vara en bra ide.

Är jag ensam om åsikte att grafikkortstillverkare verkar skita totalt i fläktarnas kvallité.

chipsetkylningen på moderkort kan också låta

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se här... Jag har alltid varit ett freak på att få tyst på min dator, så min dator är nog tamigfan så tyst en fläktkyld dator kan vara nuförtiden
I fram (3st 5,25-platser) sitter en 120mm Aerocool Turbine fan (finns på gtek) i 5v, innanför sitter 2st hårddiskar inmuffade i dämpmaterial. På processorn sitter en arctic cooling temperaturstyrd fläkt som ligger runt 700rpm, knappt märkbar upp till 1200rpm, då kommer ett visst hummande från den. I nätaggregatet sitter en adda 14db som går på ungefär 6v. I den bakre fläktplatsen sitter en arctic cooling 80mm, också den är tempstyrd och är knappt märkbar, liksom processorfläkten avger den ett hummande vid 1200rpm och över.
Integrerat grafikkort, nordbryggan blir knappt 25 grader med passiv orginalkylning.
Prioritet nummer 1 är att byta ut min maxtorhårddisk mot en samsung, western digital eller en seagate då maxtordisken avger ett mycket högfrekvent pipande som är väldigt störande vid försök att sova.

Alltså: Byt ut samtliga fläktar mot dom tystaste på marknaden, däribland nexus, papst, adda, och arctic cooling. Aerocool turbine fan flyttar bra med luft till otroligt låg ljudnivå, dock ska man isolera fläkten helt från chassit, annars sprider den en hel del vibrationer.

Zalman och arctic cooling är att rekommendera till nord/sydbrygga, processorn och grafikkortet. Arctic cooling är mest prisvärda och har mycket tysta processorkylare, även till socket A utan 4 hål. Zalman sägs dock vara tystast på grafikkortskylare.

Hårddiskar är ofta väldigt högljudda, tysta märken är western digital , seagate barracuda och samsung. Samsungdiskar är ofta billigast.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ekner: ehh, du borde seriöst tänka på att gå över till stänga av datorn när du ska sova om du blir så störd av det,, själv somnar jag som en stock till min burk som har 2 80 mm fläktar snurrar på samt 1 120mm.. och en prolle fläklt på 2500 rpm... din dator e juh typ ljudlös nästinintill

Och jag tror inte ett skit på att man märker nån skillnad för att man sätter lite gummi emellan,,, räcker emd att skruva dit fläkten ordentligt istället,,, det är mer luftfldöer som låter,, ett sätt är kapa upp där fläkten sitter så det blir ett stort hål o dra på nått galler eftersom dom småhål som är där från början är alldeles för små och där kan de låta lite.

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
Och jag tror inte ett skit på att man märker nån skillnad för att man sätter lite gummi emellan,,, räcker emd att skruva dit fläkten ordentligt istället,,, det är mer luftfldöer som låter,, ett sätt är kapa upp där fläkten sitter så det blir ett stort hål o dra på nått galler eftersom dom småhål som är där från början är alldeles för små och där kan de låta lite.

Om man skruvar fast fläkten så den får direktkontakt sprider den vibrationer, om än små, ut i chassit som då blir ett slags högtalarmembran. Prova att ta en icke fastsatt fläkt, lägg den i botten av datorn. Du kommer höra skillnad när du tar upp den mot när du har den mot chassit.

Luftflödet låter inte, men turbulensen som skapas när luften träffar dom vassa kanterna på t.ex ett stansat galler låter. Jag är fullt medveten om detta och har inte högtalargaller överhuvudtaget i min dator. Fläktarna jag har snurrar för övrigt i sån långsam hastighet att man inte har en chans i världen att skada sig på dom.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
Ekner: ehh, du borde seriöst tänka på att gå över till stänga av datorn när du ska sova om du blir så störd av det,, själv somnar jag som en stock till min burk som har 2 80 mm fläktar snurrar på samt 1 120mm.. och en prolle fläklt på 2500 rpm... din dator e juh typ ljudlös nästinintill

Och jag tror inte ett skit på att man märker nån skillnad för att man sätter lite gummi emellan,,, räcker emd att skruva dit fläkten ordentligt istället,,, det är mer luftfldöer som låter,, ett sätt är kapa upp där fläkten sitter så det blir ett stort hål o dra på nått galler eftersom dom småhål som är där från början är alldeles för små och där kan de låta lite.

Om du tycker att en processorfläkt på 2500RPM inte låter så är jag tveksam ifall du har nån nytta av att dämpa fläktarna.

Detta är väldigt subjektivt och vad folk anser vara "tyst" skiljer sig ordentligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Om du tycker att en processorfläkt på 2500RPM inte låter så är jag tveksam ifall du har nån nytta av att dämpa fläktarna.

Detta är väldigt subjektivt och vad folk anser vara "tyst" skiljer sig ordentligt.

Vicotnik, har du någon bild där du använder buntband för att fästa fläkten?

måste ha en bild att visa min brorsa. han fick hem sin sonata 2 idag + en nexux-fläkt, och gummiplupparna man får med sonatan passar inte alls i fläkten då den har solida hål rakt igenom skruvhålen.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Hårddiskar är ofta väldigt högljudda, tysta märken är western digital , seagate barracuda och samsung. Samsungdiskar är ofta billigast.

Seagate gör inte tysta diskar längre, tyvärr. För den extreme i alla fall.

Samsung är det som gäller, Western Digital vet jag inte hur det är med deras senaste men tvivlar starkt på att de är i samma klass som samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Om du tycker att en processorfläkt på 2500RPM inte låter så är jag tveksam ifall du har nån nytta av att dämpa fläktarna.

Detta är väldigt subjektivt och vad folk anser vara "tyst" skiljer sig ordentligt.

Enligt mig är tyst så nära ljudlöst man kan komma med en rimlig nivå av temperaturer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Seagate gör inte tysta diskar längre, tyvärr. För den extreme i alla fall.

Samsung är det som gäller, Western Digital vet jag inte hur det är med deras senaste men tvivlar starkt på att de är i samma klass som samsung.

Jag har en western digital i min dator, inköpt runt midsommar, och den låter verkligen ingenting.
Jag hade en Western digital-disk förut från 2002, den lät något extremt. Skulle passa med min turbine fan, då den lät som en turbinmotor

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
Vicotnik, har du någon bild där du använder buntband för att fästa fläkten?

måste ha en bild att visa min brorsa. han fick hem sin sonata 2 idag + en nexux-fläkt, och gummiplupparna man får med sonatan passar inte alls i fläkten då den har solida hål rakt igenom skruvhålen.

Jag har mina chassifläktar fastsatta med buntband just nu, men en bild på dem skulle nog inte hjälpa. Hålen jag fäster i är inte vanliga hål för fläkten utan hål för att sätta fast en fläkthållare som jag inte använder.

Men principen med buntband är enkel. Kan man inte dra runt bandet och sätta det i sig självt som standard så tar man ett annat buntband och använder "huvudet" som mutter till det första bandet. Ifall "huvudet" inte är stort nog kanske man får använda brickor för att inte alltihop ska gå rakt igenom hålen.

En bild som förhoppningsvis beskriver tanken.

Chassiplåten med hål i, en fläkt, en liten gummiring eller nåt och två buntband.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |