S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Inte börjat läsa fysik? Finns inte ett vapen på denna jord som kan göra så att en kropp flyger 100 m sen kan man ju lägga till att kroppen är rätt mjuk...

Sen lite mer OT:
Någon som kan säga hur man ska komma igenom tunneln, där det kommer en massa elektriska utbrott, till vänster om militäravspärningen?
Man skulle visst träffa en gubbe utanför men det ligger bara en kropp där för mig.
Har provat med att kasta öhh.. såna där pinnar och sen springa, kasta, springa då kom ja som längst halvvägs.
Så någon som har något tips?

Betalar 500RU till millitären/vakten är lättast, fast har man tur så kan man springa upp till spåret på högersida av vakterna och kommer över till andra sidan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fyfan STALKER är det bästa spelet man lirat på många år! Ju mer man spelar destå roligare blir det! Är riktigt förvånad iaf då man inte hade höga förväntningar...

STALKER kostar bara 250kr på www.play.com för er som inte köpt än! Säkert begränsad kampanj så vänta inte för länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Inte börjat läsa fysik? Finns inte ett vapen på denna jord som kan göra så att en kropp flyger 100 m sen kan man ju lägga till att kroppen är rätt mjuk...

Sen lite mer OT:
Någon som kan säga hur man ska komma igenom tunneln, där det kommer en massa elektriska utbrott, till vänster om militäravspärningen?
Man skulle visst träffa en gubbe utanför men det ligger bara en kropp där för mig.
Har provat med att kasta öhh.. såna där pinnar och sen springa, kasta, springa då kom ja som längst halvvägs.
Så någon som har något tips?

Drick Vodka så blir man lite mer tålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
hur ändrar man till dynamic lightning?? Jag kan inte välja det....

tror du bara kan köra static lightning med det graffet, jag kan iaf endast köra static med fx 5900. funkar utmärkt i medium med full objects/ texture på max

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

har svårt o köra några höga inställning i 1920*1200 men det är itne det största problemet när jag ska spara och trycker esc så stängs spelet ner antagligen på grund av buggiga vista! finns det nån qiuk save knapp har inte hittat nån sådan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Läste lite på det officiella Stalkerforumet.
Där står bla att det inte går att kombinera full dynamic lighting med AA på ett X1950XTX, eller något annat kort sämre än Nvidias 8800 serie.
Det står att det är en hårdvarubegränsning som inte har med spelet att göra.

Det tycker jag verkar konstigt. X1900XT och uppåt har ju faktiskt hårdvarustöd för detta. I Oblivion uppstod samma problem innan den nya patchen kom ut, dvs HDR gick inte att kombinera med AA. Sedan gick det som smort.

Någon som vet om det genom något trick går att aktivera AA ändå ? Eller måste man vänta på en eventuell patch där de fixat problemet ?

Undra på att jag tyckte att det var ''taggit'' fortfarande med full AA...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
finns det nån qiuk save knapp har inte hittat nån sådan!

f6 är quick save f7 quick load

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Inte börjat läsa fysik? Finns inte ett vapen på denna jord som kan göra så att en kropp flyger 100 m sen kan man ju lägga till att kroppen är rätt mjuk...

Nu är väl måttet 100m lite överdrivet, men rent tekniskt skulle nog en kropp kunna flyga iaf 5 meter bakåt. Tänk dig att personen har kroppsskydd med keramik eller liknande, detta gör att kraften från kulan fördelas ut över hela keramikplattan och således hela bröstet/magen.

Det blir som att få en stenhård knuff på hela överkroppen!

OnT:
Nån som lyckats gå med i nån faction (Duty, Freedom osv.)?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

kom igen mera screeennsss ....får inte mitt ex förän nästa vecka ;/ ...

Permalänk
Medlem

Fy tusan vilket bra lir det här är! Väl värt all väntan... Tänk sedan om dom hade haft kvar Co-op och körbara fordon.. Dreggel!

Samlarutgåvan är bland det ballaste jag sett i boxväg när det gäller spel, riktigt användbart lullull till skillnad från många andra spel.

Nej, nu skall vi ut och skjuta mutanter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
tror du bara kan köra static lightning med det graffet, jag kan iaf endast köra static med fx 5900. funkar utmärkt i medium med full objects/ texture på max

wtf när mitt kort var modernt var spelen fan snyggare än stalker på static lighting. skitspel, högst medelmåttigt, och detta beror inte bara på grafiken!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Alla spel där man själv kan ta ut en arme av gubbar och monster är enligt mig arkad lir.

Finns FPS spel som inte är arkad, är dock ganska få av dem. Är väl operation flashpoint och de olika "specialstyrke liren" som finns.

Ja dom där "specialstyrke liren" är ju verkligen inte arkad.

Det enda arkadiga med STALKER är nog att man kan ta medkits mitt i striden, vilket gör att man lever längre. Men det är det väl knappast någon som klagar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ja dom där "specialstyrke liren" är ju verkligen inte arkad.

Det enda arkadiga med STALKER är nog att man kan ta medkits mitt i striden, vilket gör att man lever längre. Men det är det väl knappast någon som klagar på.

Alltså, om det inte är arkad så är det väl realism och realism är något som väldigt få försöker uppnå med FPS spel. De blir helt enkelt oftast inte speciellt roliga då.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Nu är väl måttet 100m lite överdrivet, men rent tekniskt skulle nog en kropp kunna flyga iaf 5 meter bakåt. Tänk dig att personen har kroppsskydd med keramik eller liknande, detta gör att kraften från kulan fördelas ut över hela keramikplattan och således hela bröstet/magen.

Det blir som att få en stenhård knuff på hela överkroppen!

OnT:
Nån som lyckats gå med i nån faction (Duty, Freedom osv.)?

NEJ. Tyvärr (?) är det inte så! Fysikens lagar säger att alla krafter är motsvarade av en lika stor motkraft. Det vill säga att rekylen och värmen som utvecklas i vapnet motsvaras av den rörelseenergi som kulan har när den lämnar loppet. Kulan förlorar även energi vid färden genom luften. Kontakten med luften ger friktion. Enligt ditt resonemang skulle den som skjuter också flyga 5 meter bakåt, det stämmer ju inte. Att bli skjuten när man bär kraftigt kroppsskydd kan nog motsvaras med ett stenhårt slag i magen. Visst man får blåmärken, men inte flyger man bakåt.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd

Bästa spelet sen Operation Flashpoint, men inte bätre än OP.F

Ni som undrar över var man får G36 och "über" dräkten, vapnet hittar du när du gör första jobbet för bartendern (lab X18) och dräkten ska du köpa innan uppdraget på lab X16 (Zombie landet) sen när du klarat av att hitta Ghost suit (en förbätrad Stalker suit) och ger den till forskaren så får den en ännu bätre dräkt..

Men jag tycker att AK:n med löstagbart kikarsikte OCH granatkastare är mycket bätre än G36, när AK:n börjar bli dålig är det bara att ta siktet+granatkastaren och ta ett nytt AK.. G36:n är slut när den är det och försök att hitta ett nytt (verkar bara vara forskare som har dom)
OBS, jag vet inte om AK:n kan ha granat och siktet samtidigt.. slut på dom 2 granater jag hittade och monterade inte på den än.

Dock ända spelet jag kört 12h i sträck på bra länge, 18:00->06:00

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hmmm, detta va inte så lätt att få bra flyt i.

AMD 5000+
2 Gb Minne
2x7800GT SLI
Raptor 74 Gb
X-Fi Music

1920x1200 Med ALLT på lägsta (utom view som är ca 75%) är hyffsat bra flyt. Har dock ej testat static lightning eftersom det verkar vara så fult.

Mitt problem e dock att det hänger sig efter ca 2 minuter varje gång. E spelet känsligt för klockade hårdvara?

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Hmmm, detta va inte så lätt att få bra flyt i.

AMD 5000+
2 Gb Minne
2x7800GT SLI
Raptor 74 Gb
X-Fi Music

1920x1200 Med ALLT på lägsta (utom view som är ca 75%) är hyffsat bra flyt. Har dock ej testat static lightning eftersom det verkar vara så fult.

Mitt problem e dock att det hänger sig efter ca 2 minuter varje gång. E spelet känsligt för klockade hårdvara?

Kör systemet i sign, maxar allt dock på 1280x1024 med runt 20-30-50fps beroende på vad jag gör :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Hmmm, detta va inte så lätt att få bra flyt i.

AMD 5000+
2 Gb Minne
2x7800GT SLI
Raptor 74 Gb
X-Fi Music

1920x1200 Med ALLT på lägsta (utom view som är ca 75%) är hyffsat bra flyt. Har dock ej testat static lightning eftersom det verkar vara så fult.

Mitt problem e dock att det hänger sig efter ca 2 minuter varje gång. E spelet känsligt för klockade hårdvara?

Flyter på för mig, dock mer minne samt spelet ligger inte på C:\.. typ inte samma som "page" filen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lappen_87
kom igen mera screeennsss ....får inte mitt ex förän nästa vecka ;/ ...

Högupplöst textur med softshadows, blir det bättre?

Stöddig?

Titut

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lappen_87
kom igen mera screeennsss ....får inte mitt ex förän nästa vecka ;/ ...

Mera screens då :).

För er som säger att spelet inte ser bra ut...Antingen yrar ni eller klarar inte era datorer att rendera spelet med bättre inställningar. Har själv 8800GTS och spelet flyter på bra med allt på max förutom AA/AF på lite under max...i 1680x1024 då. Här är några skärmdumpar.

Ljuseffekter i realtid i bunkrarna.

Samma som ovan

Solen har gått ner...

Helicrash

Närbild på mutanten Gonzo

Militären väntar på att möta sin överman

Bevis på att jorden faktiskt INTE är platt!

Spelar själv utan det klassiska kryss-siktet utan mördar genom att sikta på "riktigt". Tog lite tid att vänja sig men förbättrar kännslan skitmycket! På nära håll kan man skjuta från bältet med nu och man träffar bra också

Vapnet på sista bilden är underbar! Ett skott i halsen/huvudet så faller de till marken. Singelskott då. Granatkastaren är också superb men har få skott till den så används sällan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bästa spelet sen Operation Flashpoint, men inte bätre än OP.F

Ni som undrar över var man får G36 och "über" dräkten, vapnet hittar du när du gör första jobbet för bartendern (lab X18) och dräkten ska du köpa innan uppdraget på lab X16 (Zombie landet) sen när du klarat av att hitta Ghost suit (en förbätrad Stalker suit) och ger den till forskaren så får den en ännu bätre dräkt..

Men jag tycker att AK:n med löstagbart kikarsikte OCH granatkastare är mycket bätre än G36, när AK:n börjar bli dålig är det bara att ta siktet+granatkastaren och ta ett nytt AK.. G36:n är slut när den är det och försök att hitta ett nytt (verkar bara vara forskare som har dom)
OBS, jag vet inte om AK:n kan ha granat och siktet samtidigt.. slut på dom 2 granater jag hittade och monterade inte på den än.

Dock ända spelet jag kört 12h i sträck på bra länge, 18:00->06:00

Inte säkert att grejerna kommer vara där då de genereras om hela tiden så man inte får samma saker i samma låda varje gång så att säga. Vapnet jag har på sista bilden fann jag tex hos killen i källaren där man får första uppdraget fast då efter att man har kommit tillbaks dit igen efter att man har varit i andra områden. Fick pröjsa 10k för den men det var en småsumma då man har 70k kvar. Tycker faktiskt man har lite för mycket pengar. Kan köpa precis vad jag vill typ.

Singelplayer är klart bättre än i OPF! Synd som sagt att man inte har coop fast fordon saknar jag faktiskt inte nu längre för de hade bara förstört stämningen i spelet tex när man inte hade kunnat köra över träd/byggnader med apc:s eller tyngre bjäsar. Hoppas iaf att nån moddar till coop snart för det känns som inte mycket behöver förändras egentligen för att få det.

Permalänk
Medlem

Ok, snabb mini-recension...

[b]30-Minuters recension - First impression[/b]

MINIMUM Settings + 1920x1200 + Static lightning + No AA:

MAXIMUM Settings + 1920x1200 + Static lightning + No AA:

MAXIMUM Settings + 1920x1200 + Static lightning + Full AA:

MAXIMUM Settings + 1920x1200 + Full HDR lightning + No AA:

Även om jag kan överleva dålig grafik i utbyte mot spelkänsla så hade jag förväntat mig mer av detta spel. Jag har inte fallit offer för "hypen", utan tycker bara att grafiken är standard och ointressant. Inget nytt, inget speciellt och inget WOW.

Storyn verkar bra och spännande. Dock hittade jag inte den där "mystiska" känslan som vissa beskriver. Spelet kändes helt "vanligt". I så fall var F.E.A.R mycket mer stämningsfullt.

Gameplay och feeling är botten. Uselt rent ut sagt. Är man van vid OpenGL känsla som tex Quake och ET så suger detta. Även en BF2 spelare som jag har svårt att gilla feelingen. Zoomat vapen tar upp ca 50& av skärmen och striderna är bara mesiga.

OBS: Hittade svaret på mitt problem här ovan. Det visade sig vara dynamic lightning i båda dess former som hängde spelet. Så nu kan jag bara köra på static lightning. Jävla Nvidia... eller jävla S.T.A.L.K.E.R???

[color="green"]PLUS[/color]
• Hyffsad story
• Duger som SP shoot-em up tidsfördriv

[color="red"]MINUS[/color]
• Standard grafik (under förväntningar på en 2007 release)
• Usel gameplay feeling
• Dålig strids-känsla
• Mer linjärt än man trodde
• För krävande för vad det levererar

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

Varför ser Artmans bilder bättre ut än Save's? är det för att Save använder static lightning? och för dom som säger Stalker är fult borde dom skaffa glasögon. Artman's bilder såg skitbra ut även om dom var lite mörka

^Tutan

Varför så överdrivet hög upplösning? inte alls konstigt att spelet segar ner sig. 1280x1024 duger gott och väl

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har en 24 tums skjärm ser du. Att låta den skala är rena katastrofen och att köra windows mode pajjar totalt den lilla atmosfär som finns.

PS: Om man nu har 7800GT (sämre än 8800) så att man ej kan kombinera HDR med AA... kan man forcera AA i drivrutinerna för GPU:n istället? Eller detta funkar inte heller? Inte för att jag tänker spela så men jag skulle vilja ta lite screens med AA och MAX för att visa er.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Varför ser Artmans bilder bättre ut än Save's? är det för att Save använder static lightning? och för dom som säger Stalker är fult borde dom skaffa glasögon. Artman's bilder såg skitbra ut även om dom var lite mörka

^Tutan

Varför så överdrivet hög upplösning? inte alls konstigt att spelet segar ner sig. 1280x1024 duger gott och väl

Jag använder Full Dynamic Lightning under Render. Save verkar ha överdos av HDR/Bloom. Vet inte varför jag itne får sånt men tackar och bockar för det iaf då jag hatar bloom :). Men HDR verkar också vara borta...hmmm..

Permalänk
Avstängd

Det är väl därför CRT skärmarna är bättre, den försämrar ingen grafik om man byter upplösning

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
NEJ. Tyvärr (?) är det inte så! Fysikens lagar säger att alla krafter är motsvarade av en lika stor motkraft. Det vill säga att rekylen och värmen som utvecklas i vapnet motsvaras av den rörelseenergi som kulan har när den lämnar loppet. Kulan förlorar även energi vid färden genom luften. Kontakten med luften ger friktion. Enligt ditt resonemang skulle den som skjuter också flyga 5 meter bakåt, det stämmer ju inte. Att bli skjuten när man bär kraftigt kroppsskydd kan nog motsvaras med ett stenhårt slag i magen. Visst man får blåmärken, men inte flyger man bakåt.

Jag är bekant med fysikenslagar, men tack för den nyttiga sammanfattningen Det jag menade med "tekniskt" är att om nån t.ex skulle skjuta en rpg (85mm?) som mot förmodan inte skulle detonera så skulle den mycket möjligt slänga en person en bit bakåt, till exempel.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Det är nog för jag håller på och testar mig fram i user.ltx, och det skumma ljuset är på grund av r2_allow_r1_lights, vilket gör ljus mycket snyggare på håll, men alldeles för starkt när man är nära.

Försöker även ställa in r2_aa på en rimlig nivå, men allt det verkar göra är att göra texturer lite suddiga på håll.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Så... laggt till 10 nya screens.

Nu har jag de flesta konfiger så att folk som undrar hur snyggt det är kan se själv.

Med allting på MAX och statisk ljus så är det OK. Men tvingas man ner på minimum så är fan DOOM 1 snyggare. Full HDR ger lite extra djup och liv i bilden det får man säga. Men man överlever utan.

AA kan man oxå skippa. Ger inte så mkt enligt mej. Det e bara ner man står still och glor på kanter och tar screens som det e lönt. Vid rörelse och gameplay märker man knappt AA (tycker jag)

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk

Någon som lite snabbt kan säga hur fan man stjäl "the militaries documents"? Kommer absolut ingenstans där, testat att smyga mig fram, leka rambo, kombinerat dem båda osv... Hur har ni fixat det?