Komma åt datorn via webbläsare (port80)

Permalänk
Medlem

Komma åt datorn via webbläsare (port80)

Tjena

Undrar om någon vet hur man (gratis) kan göra så man kommer åt sin dator via en webbläsare på en annan dator någonstans? Typ som vlc fast utan att behöva installera och öppna massa portar på datorn som man ska kolla med. Vore gött att typ kunna sitta i skolan och kolla grejor på datorn eller när man är någon annan stans..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyso
Här har du ett mycket bra progam: https://secure.logmein.com/home.asp?lang=sv

Han frågade efter en lösning som innebar att slippa installera extra program...

Är ute efter samma sak

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

byt port på remode desktop?
http://support.microsoft.com/kb/306759/

sen http://support.microsoft.com/?kbid=304304 för att ansluta

vnc finns som applet också annars. så du surfar in på din ip-adress hemma med en webbläsare bara och kör direkt i webbläsaren. Då måste du ju dock instalera vnc med applettjoffset hemma. minns inte vilken version som hade applet, men tight/real vnc är nog bra tipps...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Ja, alltså.
Med RemotelyAnywhere (www.remotelyanywhere.com) kan man köra på diverse datorer och sedan kan man se en massa information på datorn via ett webbgränssnitt och även fjärrstyra datorn. Allt sker då i webbläsaren utan installation sålänge java finns. Det är dock inte gratis men något liknande skulle ju passa dig.

Permalänk
Medlem

@kyso
Räcker det med att man installerar det på datorn som man vill komma in i eller måste båda datorerna ha det som med vnc?

@Bobo
Remote desktop i xp = Osäkert? :S Vnc verkar däremot vara ett ganska säkert kort. Handlar bara om att man ska kunna få det att fungera med..

Tanken jag har med detta är att min dator ska kunna stå på hemma och sen ska jag kunna gå in på en dator i skolan och greja med datorn hemma. Och den biten är ju inget problem. Bara det att på datorerna i skolan så kan man typ inte ändra några inställningar (vilket verkar krävas både på värd och klientdatorn) och dessutom ligger det ju en helvetes massa brandväggar i vägen. Därav valet av port 80. Har hört om program där man loggar in på en sida och så *vips*. Men jag har aldrig sett det IRL och jag vet inte om det finns såna gratisproggs..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Med www.tightvnc.com så kan du komma åt datorn via en webbläsare.

Kör default på port 5800 eller om det var 5900, men om jag inte minns fel så går det att ändra.

Permalänk
Medlem

Ska testa med tight vnc. Men jag antar att jag då ska skriva in datorn jag vill ses IP i en webbläsare, problemet är nu att jag sitter bakom en server hemma, måste jag ta hänsyn till det på något sätt när jag skriver in IP i en webbläsare någon annan stans, dvs förändras IP:t bara för att jag sitter bakom en server som routrar mitt hemnätverk?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Ska testa med tight vnc. Men jag antar att jag då ska skriva in datorn jag vill ses IP i en webbläsare, problemet är nu att jag sitter bakom en server hemma, måste jag ta hänsyn till det på något sätt när jag skriver in IP i en webbläsare någon annan stans, dvs förändras IP:t bara för att jag sitter bakom en server som routrar mitt hemnätverk?

Din router har en ip-adress. Den som dina datorer får ut mot nätet alltså.
Det är den du skall använda. Om din ip skulle ändras så kan du installera klienten på www.no-ip.com och skaffa dig ett konto där gratis så håller den alltid reda på vilken ip-adress som gäller för att ansluta till dig. Du skaffar dig en adress som typ exempel.no-ip.org som alltid har rätt ip-adress. I routern måste du förstås rikta rätt portar till datorn som ska köra tightvnc. Du behöver ju någon javaviewer som du ansluter med också. Du kommer alltså bara att kunna ansluta till en dator som du har hemma. Annars måste du lägga de på olika portar om du vill kunna ansluta till flera du har hemma. OM du inte kan köra javaviewern på port 80 från en webbserver på din dator som sedan ansluter till tightvnc internt och då blir det ju inga problem.

Permalänk
Medlem

VNC borde väl vara det enklaste isf skulle jag tro.

Visa signatur

IBM R40