Installation av SMP-klienten i Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
(verbosity) nej jag fattade inte hur jag ställde in det där kör ju bara singelcore processor?

Om du kör single-core varför postar du i SMP-guiden? Vill du köra SMP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
förstog inte riktigt i början av guiden vet ju inte om det är samma för alla processorer så vitt jag vet verkar jag vara den enda här med singlecore?

Ja, iaf i den här tråden Eventuellt kanske du redan kör med SMP-klienten men utan -smp-flaggan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm tror jag skall installera om folding programmet helt... måste fixxa min bärbara med...

Om du ska installera SMP, följ guiden till punkt och pricka och tveka inte att fråga om du skulle fastna. Sådan småpotatis är vardagsmat här på SweClockers Foldingsupport ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Har en liten fråga. Jag kör affinity charger med 4st smp och en gpu client samtidigt då jag tänkte få ut så mycket som möjligt av datorn. Problemet är att jag efter att ha läst tråden satte de 3 senaste smps till 800mb minne medan den gamla har 2000mb till sitt förfogande vilket jag tror förklarar varför den första ger omkring 1500ppd och de tre andra bara 200ppd per styck... Är det där skon klämmer och hur ska jag fördela mina 6gb minne i sådana fall för att få högsta möjliga ppd?

edit: behöver man "spara" lite minne till andra applikationer?

Permalänk

el mero nja jag vet inte men det var ungefär samma konfigurering jag använder inte smp klienten på den datorn iofs så hängde sig den ganska mycket igår så jag struntar nog i den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har en liten fråga. Jag kör affinity charger med 4st smp och en gpu client samtidigt då jag tänkte få ut så mycket som möjligt av datorn. Problemet är att jag efter att ha läst tråden satte de 3 senaste smps till 800mb minne medan den gamla har 2000mb till sitt förfogande vilket jag tror förklarar varför den första ger omkring 1500ppd och de tre andra bara 200ppd per styck... Är det där skon klämmer och hur ska jag fördela mina 6gb minne i sådana fall för att få högsta möjliga ppd?

Att köra med mer än 2 SMP-klienter (med affinity changer) på en Quad är inte riktigt vad som är rekommenderat. Tanken med 2 SMP-klienter och affinity changer var från början (när Q6600 var en het processor, som i princip bestod av två ihopklistrade E6600:or) att ha en SMP-klient per "processor" och sedan låta Affinity changer sköta en kontinuerlig effektiv kärntilldelning. Hur i7:an är uppbyggd vet jag dock inte. Så som du har det nu så verkar det vara en klient som får halva arbetsbördan och resterande tre får dela på det som är kvar. Eventuellt motarbetar de varann lite också med tanke på att de bara producerar 200 ppd styck. Du har två möjligheter:
- Kör med en SMP-klient.
- Kör med två SMP-klienter och affinity changer.

...och den uppsättning som producerar mest PPD är bäst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
behöver man "spara" lite minne till andra applikationer?

Det du konfigurerar i klienten är bara vad du vill att servern på Stanford ska få se när den benchar ditt system och tilldelar dig en WU. Den faktiska minnemängden som SMP-klienten arbetar med är bara runt 500 MB. Spänn musklerna och ställ in alla 6 GB i konfigurationen, det skadar inte.

Permalänk
Hedersmedlem

tack för tipsen ska fila på det nu i veckan/helgen så ska jag snart nog stadigt kunna ligga över 10'ppd

Permalänk

aja nu har jag iaf försökt installera smp clienten använder xp och har en två kärnig cpu (laptop)

jag grejar det där med install.bat

men sen när jag skall gå vidare till punkt 5 i guiden högst upp så skall man klicka på en fah.exe men har ingen sån men jag provade ändå med den exe filen jag trodde men när jag dubbelklickar kommer den inte upp eller bara snabbt men försvinner med en gång :(.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
men sen när jag skall gå vidare till punkt 5 i guiden högst upp så skall man klicka på en fah.exe men har ingen sån men jag provade ändå med den exe filen jag trodde men när jag dubbelklickar kommer den inte upp eller bara snabbt men försvinner med en gång :(.

Hm, kan vara för att den gamla exe-filen gick ut 2/2-09. Prova med att ladda ner Drop-in binary for current Windows SMP console client (6.23), lägg den i din folding-mapp (alltså ersätt originalet Folding@home-Win32-x86.exe med den nya) och kör med den från "punkt 5" istället. Alltså Folding@home-Win32-x86.exe och inte fah.exe som det står i guiden, ska ändra det

Permalänk
Medlem

hur ändrar vad man skrev in, jag tror jag tog 30 min på save time :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
hur ändrar vad man skrev in, jag tror jag tog 30 min på save time :/

Det står i guiden, kör med -configonly-flaggan. Kolla avsnittet flaggor om du är osäker på vad jag menar.

Permalänk

sådär guiden blev mycket lättare nu när man skall kopiera in vid mål hade jag missat ett mellanslag var la därför jag fick så mkt fel?

el mero du kan väll kolla denna loggen så det stämmer?

Launch directory: C:\Program\Folding@Home Windows SMP Client V1.01
Executable: C:\Program\Folding@Home Windows SMP Client V1.01\Folding@home-Win32-x86.exe
Arguments: -smp -verbosity 9

[21:34:17] - Ask before connecting: No
[21:34:17] - User name: donic1989 (Team 37451)
[21:34:17] - User ID: 22FDCAEC7FB8657C
[21:34:17] - Machine ID: 3
[21:34:17]
[21:34:17] Loaded queue successfully.
[21:34:17]
[21:34:17] - Autosending finished units... [February 11 21:34:17 UTC]
[21:34:17] + Processing work unit
[21:34:17] Trying to send all finished work units
[21:34:17] Work type 7c not eligible for variable processors
[21:34:17] + No unsent completed units remaining.
[21:34:17] Core required: FahCore_7c.exe
[21:34:17] - Autosend completed
[21:34:17] Core found.
[21:34:17] Using generic mpiexec calls
[21:34:17] Working on queue slot 01 [February 11 21:34:17 UTC]
[21:34:17] + Working ...
[21:34:17] - Calling 'mpiexec -np 4 -channel auto -host 127.0.0.1 FahCore_7c.exe -dir work/ -suffix 01 -priority 96 -cpu 90 -checkpoint 3 -verbose -lifeline 3556 -version 623'

[21:34:18]
[21:34:18] *------------------------------*
[21:34:18] Folding@Home Double Gromacs Core C
[21:34:18] Version 1.00 (Thu Apr 24 19:12:09 PDT 2008)
[21:34:18]
[21:34:18] Preparing to commence simulation
[21:34:18] - Files status OK
[21:34:18] - Expanded 229667 -> 630469 (decompressed 274.5 percent)
[21:34:18]
[21:34:18] Project: 3856 (Run 260, Clone 1, Gen 20)
[21:34:18]
[21:34:18] Assembly optimizations on if available.
[21:34:18] Entering M.D.
[21:34:24] Will resume from checkpoint file
[21:34:28] Working on p3850_fkbprelative_ligand
[21:34:28] Completed 0 out of 1000000 steps (0%)
[21:34:28] Extra SSE2 boost OK
[21:34:28] Resuming from checkpoint
[21:34:28] truncate: unable to open work/wudata_01.log
[21:34:28] Verified work/wudata_01.log

kommer nu också timer requesting checkpoint bra eller dåligt?
hoppas det skall gå lite snabbare nu. jag är glad att ni har haft tålamod att hjälpa mig! notera är att jag satte -smp -verbosity 9
jag läste att man inte bara kan avsluta den med control + c. hur gör ja gom jag måste avsluta programmet?
foldar på med min laptop dubbelkärnig...

Permalänk
Medlem

Hur ska det se ut när den arbetar?
Det står bara:

Jag hade en klient för länge sen, där man såg hur den jobbade, typ en modell av en molekyl som skapades eller nått.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
kommer nu också timer requesting checkpoint bra eller dåligt?

Det är bra. Om du ställt in att arbetet ska sparas var tredje minut så kommer Timer requesting checkpoint med samma intervall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag läste att man inte bara kan avsluta den med control + c. hur gör ja gom jag måste avsluta programmet?

Ctrl+C och sen väntar du med att stänga av datorn tills dess att alla fah-processer har avslutats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Hur ska det se ut när den arbetar?

Det där ser bra ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Jag hade en klient för länge sen, där man såg hur den jobbade, typ en modell av en molekyl som skapades eller nått.

SMP-klienten stödjer inte denna funktion. I så fall får du gå över till en uniprocessor-klient om du ska folda på processorn. Fast då får du inte lika mycket PPD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero

Det där ser bra ut.

SMP-klienten stödjer inte denna funktion. I så fall får du gå över till en uniprocessor-klient om du ska folda på processorn. Fast då får du inte lika mycket PPD.

Det är, uppfattat!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Får det här problemet när jag försöker köra install.bat för att installera:

Jag har bara haft en GPU-klient innan på denna windows-install, funkade inte bättre när jag tog bort den.

Det är MPICH-klienten, i windows 7 64-bit build 7000. Systemet finns i sign, dator 1.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Får det här problemet när jag försöker köra install.bat för att installera:

Jag har bara haft en GPU-klient innan på denna windows-install, funkade inte bättre när jag tog bort den.

Det är MPICH-klienten, i windows 7 64-bit build 7000. Systemet finns i sign, dator 1.

Eftersom du kör Vista, installera klienten i exempelvis C:\FaH. Det blir lite permission-problemas om den installeras i C:\Program Files.

Sedan så måste du även stänga av UAC (Kontrollpanelen > Användarkonton > Stäng av/på UAC).

Kom också ihåg att kontot du kör med måste ha adminrättigheter.

Hoppas det löser knutarna

Permalänk
Medlem

Tack, nu funkar det.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Usch vad svårt det var att få till detta!

Får dock den där errorn som man får när man har NOD32. Vet inte om jag orkar fixa folding på datorn. Kan alltid köra på brorsans PS3:a...
Eller så kör jag med single-clienten eller vad den hette, men då är ju det lite waste...

Kan någon vänlig själ hjälpa mig via fjärrhjälp eller något sådant?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Får dock den där errorn som man får när man har NOD32. Vet inte om jag orkar fixa folding på datorn. Kan alltid köra på brorsans PS3:a...
Eller så kör jag med single-clienten eller vad den hette, men då är ju det lite waste...

Vilket OS kör du? Vad har du testat av det som står i guiden? Vad har du testat för lösningar i övrigt?

Permalänk
Medlem

Jag har testat allt jag har sett. Kör Vista Home Premium 32-bits.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jag har testat allt jag har sett. Kör Vista Home Premium 32-bits.

Har du testat allt jag har sett då? ^^

  • Tillåta programmet i antivirus?

  • Avaktiverat real-tidsskyddet i antivirus?

  • Tillåta programmet i brandväggen?

  • Har du stängt av UAC för Vista?

  • Är kontot du kör ett adminkonto?

  • Vart är programmet installerat (i Vista får den inte ligga i C:\Program Files\...)?

  • Kollat i säkerhetstabben att Alla har fulla rättigheter till folding-filerna?

  • Köra exe-filen i Windows XP SP2 kompabilitetsläge?

  • Köra exe-filen som "Run as Administrator"?

  • Kört utan överklockning (om det är på)?

  • Kollat så att RAM-minnet är ok?

Permalänk
Medlem
  • Tillåta programmet i antivirus? Tror det.

  • Avaktiverat real-tidsskyddet i antivirus? Tror det.

  • Tillåta programmet i brandväggen? Tror det.

  • Har du stängt av UAC för Vista? Ja.

  • Är kontot du kör ett adminkonto? Ja.

  • Vart är programmet installerat (i Vista får den inte ligga i C:\Program Files\...)? C:\FAH

  • Kollat i säkerhetstabben att Alla har fulla rättigheter till folding-filerna? Vet inte

  • Köra exe-filen i Windows XP SP2 kompabilitetsläge? Nej

  • Köra exe-filen som "Run as Administrator"? Nej

  • Kört utan överklockning (om det är på)? Klockar inte

  • Kollat så att RAM-minnet är ok? Nej?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Kollat i säkerhetstabben att Alla har fulla rättigheter till folding-filerna? Vet inte

Det kan du kontrollera/ändra om du högerklickar på filen/mappen och väljer Egenskaper. Fönstret borde se ut något åt det här hållet:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Köra exe-filen i Windows XP SP2 kompabilitetsläge? Nej
Köra exe-filen som "Run as Administrator"? Nej

Testat dessa än? Eller har du gett upp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Kollat så att RAM-minnet är ok? Nej?

Ok. Små fel i RAM-minnet, som Windows (och andra program) har överseende med när de körs, märks mycket tydligare när du foldar. Eftersom RAM-minnet då blir belastat annorlunda och lite hårdare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Det kan du kontrollera/ändra om du högerklickar på filen/mappen och väljer Egenskaper. Fönstret borde se ut något åt det här hållet:
http://www.adobe.com/support/creativesuite/ts/documents/kb405...

Testat dessa än? Eller har du gett upp

Ok. Små fel i RAM-minnet, som Windows (och andra program) har överseende med när de körs, märks mycket tydligare när du foldar. Eftersom RAM-minnet då blir belastat annorlunda och lite hårdare.

Jag har gett upp. Skiter i folding på den här datorn och väntar tills jag köper en ny. Då kanske jag orkar eller kan hitta någon som kan göra det åt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hej alla foldare.

Jag har foldat ett tag nu med en GPU-klient, men kände att det nu var dags att utnyttja min corei7 fullt ut.

Så jag installerade SMP klienten idag.

Har fått igång klienten utan några problem, dock så belastas processorn bara till 50% enligt aktivitetshanteraren, så jag tänkte köra 2 klienter samtidigt tillsammans med affinity changer.

När jag väl kört igång båda klienterna, så dröjer det inte länge innan jag får BSOD

Med endast en klient igång fungerar det utan problem.

Har även testat köra en SMP+ en GPU -klient.

Är det någon annan som har samma problem eller någon med en lösning?
Tack på förhand!

Edit: Det har löst sig nu. Anledningen till BSOD var antagligen ostabil överklock.

Nu maxar jag min core i7 920 @ 3200MHz med 2st SMP-klienter. Det borde väl ge ganska höga poäng?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shugge
Det borde väl ge ganska höga poäng?

Det kan du kolla med FahMon.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner och gjorda alla "ja & nej frågor" i exe filen. trodde att allt skulle installeras någonstans i hårdisken men det finns bara den enda filen. När jag öppnar den nu ser det bra ut (tror jag) :

time requeast eller vad det heter kommer inte upp. har haft igång allt i 30 minuter

Permalänk
Medlem

Jag har inte tänkt på det här innan, men det verkar inte som affinity changer gör någon nytta på min dator.

Om jag har uppfattat det rätt, så ska jag kunna se vilken kärna som är tilldelad de olika fah-processerna i aktivitetshanteraren?

Jag kör Win7 och affinity changer v 1.0.5.0 x64.

Jag såg att man i aktivitetshanteraren kan ändra "processortillhörighet" manuelt. Blir det då samma effekt som med affinity changer?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tänkte prova SMP-klienten nu efter att ha kört med gpu innan. Har ett problem dock. Har kommit så långt att jag skall konfigurera. Har provat att lägga till flaggan -configonly i "mål" i genvägens egenskaper (som det står här). Har även provat att köra [.exensnamn] -configonly -smp (som det står i Stanfords guide). I båda fallen händer ingenting. I kommandotolken hamnar jag bara tillbaka vid prompten och i windows flashar det till en ruta snabbt, sen är det dött. Vad gör jag för fel? Laddade hem klienten idag så det bör väl vara den senaste versionen. Det är mpich och jag kör vista 64.

Har inte pillat med dos-kommandon sen 40mb betraktades som en stor hårddisk so be gentle. UAC är avstängt och kör som administratör

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Tänkte prova SMP-klienten nu efter att ha kört med gpu innan. Har ett problem dock. Har kommit så långt att jag skall konfigurera. Har provat att lägga till flaggan -configonly i "mål" i genvägens egenskaper (som det står här). Har även provat att köra [.exensnamn] -configonly -smp (som det står i Stanfords guide). I båda fallen händer ingenting. I kommandotolken hamnar jag bara tillbaka vid prompten och i windows flashar det till en ruta snabbt, sen är det dött. Vad gör jag för fel? Laddade hem klienten idag så det bör väl vara den senaste versionen. Det är mpich och jag kör vista 64.

Har inte pillat med dos-kommandon sen 40mb betraktades som en stor hårddisk so be gentle. UAC är avstängt och kör som administratör

Du har gjort helt rätt! men du kör troligtvis v6.23. Om du kollar noga på download sidan så kan du ladda ner en v6.24 exe och kopiera in i din program mapp. gör sedan en ny genväg och tuta och kör

//Adde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Du har gjort helt rätt! men du kör troligtvis v6.23. Om du kollar noga på download sidan så kan du ladda ner en v6.24 exe och kopiera in i din program mapp. gör sedan en ny genväg och tuta och kör

//Adde

Aha! Tröttnade och fixade iordning folding på mina gpuer istället, det ger 15000+ ppd (över 19000 på de snabbaste) så det får gå. Däremot ska jag nog bygga om min gamla burk (Q6600@3,6) till foldingburk, så jag får väl ta upp detta igen snart. Om jag fattat det rätt kan jag då köra 2 SMP-klienter på den? Vad kan det ge? 4000 PPD?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario