Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Frågar dom kanske efter totala impulsen då måntro. Hmm ni gör mig lite osäker här, det var ett tag sedan jag läste någon dynamik.
edit d.v.s min tippning är väl
p = mv
I = p2-p1 => I = 0 - p1 <=> I = -p = -mv = -0.1*10 = -1 Ns

Men då antar du att myntet eller bollen eller vad det är stannar när det träffar väggen. Det kan mycket väl studsa tillbaka, och därför ha större impluls.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Kundun. Ditt problem är rätt omfattande. Jag kan försöka mig på det lite här.
m = 0.0036 kg
A = 0.01^2
a = accelerationen
F = kraften
Pa = trycket

F = ma
Pa = F/A
Pa*A = F = ma
a = Pa*A/m

s = 1/1000 <-- den kortaste tiden

a*s = 90 => a = 90/s = 90000

90000*m/A = 90000*0.0036/0.01^2 = 3.24 MPa

Stämmer det eller har jag virrat till det någonstans?

roggles, Exakt. Men det var trots allt en sten.

Permalänk
Medlem

Micket, du är min hjälte! ;D
tusen tack för att du tog dig tiden

har inte "kontroll"räknat än men rent spontant ser 3.24Mpa mycket ut.
om man kortar tiden till 1/100 hade trycket rört sig i proportion till det då?
dvs 0.324 Mpa, vilket hade varit mer eller mindre perfekt...

igen; tack, du har bespart mig x antal timmars googlande och vilt spekulerande

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hmm? du menar förlänger tiden. 1/100 är mer än 1/1000
Men det hade blivit en proportionell förändring som du skriver.

Det jag inte riktigt är säker på hur vida rörets storlek spelar någon roll. jag tycker inte att det borde göra det men jag är inte säker.

edit: Hmm det kanske det gör.. bollen måste väl lämna röret precis när man stänger valvet igen... vänta jag skall plutta ner lite siffror och se om jag kommer fram till något annat

Uhm ok. Lite ändringar. Jag anser nu att tiden måste vara 1/900
Bollens position;
y(x) = c x^2

Bollens hastighet;
y'(x) = 2cx

Bollens acc;
y''(x) = 2c = a

Randvillkor:
y'(t) = h = 2ct = (2c)t = at
y(t) = L = ct^2 = (at^2)/2

L = 0.2 m (om jag inte minns fel)
h = 90 m/s
=>
at^2 = 0.1
at = 90
=>
900*at^2 = at
=>
t = 1/900 sekunder

Vilket ger 2.916 MPa

Permalänk

Nytt Problem

En granatkastare avfyrar en projektil med begynnelsehastigheten 135 m/s. ( Vi antar att hastigheten i x-led är konstant)
Riktad 35 grader mot horistontalplanet.

Det finns en a, b samt c uppgift.
Jag behöver tack och lov endast hjälp med C

C) Projektilen träffar ett mål som är beläget 75m över horisontalplanet genom kastpunkten.
Bestäm avståndet mätt längs horisontalplanet till målet.

Jag tycker mig behöva tiden fram till målet för att få ut sträckan. Men förstår inte alls hur jag ska få ur tiden.

Hoppas ni förstår uppgiften samt hur den ser ut. Tyvärr får ni klara er utan min pedagogiska paintbild

Om någon orkar, får den personen gärna göra en sådan om svaret dyker upp!

Tack på förhand.

ps. Bortsefrån luftmotståndet. ds.

Visa signatur

P4 3.0 ghz > 2 * 512 DDR 400mhz > Maxtor 250 gb > Radeon 9800 pro > Soundblaster Audigy 2 Platinum!

Sedan ett par renoveringsobjekt som ligger och skräpar ;)

Permalänk

Antar att det är från marken den avfyras. Begynnelsehastigheten var 135 m/s, i y-led blir begynnelsehastigheten v(0) = 135sin(35) m/s (rita diagram). Den enda kraften som verkar på projektilen i y-led är gravitationen, så vi får a(t) = -g. Detta ger att v(t) = -gt + v(0) = -gt + 135sin(35), vilket medför y(t) = -gt^2/2 + 135sin(35)t + y(0) = -gt^2/2 + 135sin(35)t + 0 (där y(t) är positionen över marken efter tiden t). Det är nu en fråga om att lösa ut t ur y(t) = 75...

Permalänk
Medlem

Uppgift. En vajer hänger likt en x^2 kurva
Egenvikten försummas.
Hur mycket förlängs den när den är belastad q längst med x. q = 185kN/m
http://www.micket.com/hallf.pdf

Ok.. Har jag gjort något tokigt någonstans, eller skall jag försöka räkna ut den där förjävliga integralen i slutet?

Allt fram till snittningen är garanterat rätt.
N(x) är troligen rätt med

Permalänk
Medlem

givetvis förlänger man tiden då.... ;D

du ser vad jag har att jobba med...
mitt största motstånd är mitt förstånd...

tack för lösningen!
nu ska jag på nästa projekt; att hitta en solenoid som matchar villkoren ...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Uppgift. En vajer hänger likt en x^2 kurva
Egenvikten försummas.
Hur mycket förlängs den när den är belastad q längst med x. q = 185kN/m
http://www.micket.com/hallf.pdf

Ok.. Har jag gjort något tokigt någonstans, eller skall jag försöka räkna ut den där förjävliga integralen i slutet?

Allt fram till snittningen är garanterat rätt.
N(x) är troligen rätt med

Här är något riktigt tokigt.

- För det första kommer inte vajern att vara parabolisk när lasten hängs på.
- För det andra, iochmed att varjern är parabolisk så är vertikalkomposanten av gemoetrin i mitten = 0, vilket leder till en oändlig kraft om det finns en belastning i samma riktning.

Läs lydelsen till uppgiften igen, och skriv av den ordagrant här.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

1. Den är paraboliskt i denna uppgift

2. Det är ju jämvikt om man snittar i mitten. för att få bort vertikalkomposanten helt så måste du ju snitta en oändligt tunn skiva i bottenläget. och bredden på en sådan är ju 0. 0 * q = 0

Har inte pappret här så en ordagrand kopiering kan ej ske just nu

Permalänk

Men är det inte så att den är parabolisk i initialläget, för att sedan rätas ut till ett V? Annars är det inte en vajer utan en U-böjd styv balk.

En perfekt paraboliskt varjer kan inte ta upp en punktlast i sin djupaste punkt, det blir helt enkelt en oändlig belstning, jfr med att hänga upp något i en horisontellt upphängd lina.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Det står angivet i uppgiften att den är tillräckligt nära paraboliskt.

Permalänk

Men så tillvida det inte är fler belastningspunkter kan det inte vara en vajer som är paraboliskt.
En av grundprinciperna med varjrar är att de rätar utsig till en rätlinje mellan två belastnings punkter. Annars är det en stel balk av parabolisk form.

Utan att fått se hela uppgiften tror jag att utgångsläget är en fritt hängande parabolisk vajer, som vid belastningn övergår till en vajer med V-form.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Det finns ju som sagt ingen punktbelastningen. Bredden för en punkt är 0, och 0q = 0.

För övrigt upptäckte jag att integralen visst gick att kvadratkomplettera så jag slapp rotuttrycket, så denna lösning var nog rätt iaf. Tack för att du tog dig tid!

Permalänk

Ok miss av mig, belastningen är längs hela varjern. Så egentligen kan man kalla den belastningen egenvikt. Bra att du löste uppgiften trots mina vilseledande teorier.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Det som jag fortfarande är jävligt osäker på dock, är när jag byter från ds till dx.
Sambandet mellan de två är givet från uppgiften, men kan jag verkligen bara byta så? För jag automatiskt u(x) istället för u(s) ?

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna hjälpa mig med det här:

En cylinder hänger i en dynamometer. Dynamometern visar 0,4 N. Samtidigt står cylindern på en brevvåg. Vågen visar 30 g. Beräkna cylinderns vikt.

Hoppas ni fattade vad jag menade, alltså en cylinder(den man ska räkna ut vikten på) hänger i en dynamometer och samtidigt står den på vågen.

Har räknat lite och fått ett svar , men tror det är fel så jag behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Om du frilägger cylindern ser du vilka krafter som verkar på den. Dels är det 0,4 N från fjädern och dels är det 0,030*9,81 N från vågen, båda verkande uppåt. Summan alla krafter verkande på cylindern är =0 ty den befinner sig i vila. Därmed har vi att m*9,81=0,030*9,81+0,4. Lös ut m.

Permalänk
Medlem

En jämntjock 2.85m lång planka är vridbar kring sin ena ände. Den hålls i horisentellt läge med hjälp av en vertikalt ppåtriktad kraft på 143 N. som angriper 2.05 m från vridningspunkten. Bereäkna plankans massa.

Permalänk
Medlem

Eftersom den är jämntjock så ligger dess tyngpunkt i mitten.
Den har kraften m*g neråt och hävarmen 1.425 meter.

Jämtvikt kring ett moment kring vridningspunkten ger att

143*2.05 - 1.425mg = 0

Permalänk
Medlem

Enligt facit så är svaret 21kg

Permalänk

Och det är la det man får när man löser ekvationen? 20,94 kg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Eftersom den är jämntjock så ligger dess tyngpunkt i mitten.
Den har kraften m*g neråt och hävarmen 1.425 meter.

Jämtvikt kring ett moment kring vridningspunkten ger att

143*2.05 - 1.425mg = 0

Själv fattar jag inte alls detta.

Tycker det borde bli så här om man gör en jämviktsekvation runt punkt A (upplaget)

-0,80q*(0,8/2)+2,05q*(2,05/2)-2,05*143=0

q = n/m.

(q*l)*(l/2) = hävarmen.

Kan någon förklara varför det inte funkar?

Edit: har jag missuppfattat uppgiften? Får för mig att uppgiften ser ut så här:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Själv fattar jag inte alls detta.

Tycker det borde bli så här om man gör en jämviktsekvation runt punkt A (upplaget)

-0,80q*(0,8/2)+2,05q*(2,05/2)-2,05*143=0

q = n/m.

(q*l)*(l/2) = hävarmen.

Kan någon förklara varför det inte funkar?

Edit: har jag missuppfattat uppgiften? Får för mig att uppgiften ser ut så här:
http://www.student.itn.liu.se/~matek268/Fysikuppgift.bmp

Plankan var vridbar runt sin ena ände, din planka är vridbar kring en punkt 80 cm in på plankan.

Permalänk
Medlem

Ljudets hastighet måste med nödvändiget vara en skattning då inte bara temperatur och fuktighet påverkar densiteten och därmed ljudets hastighet. Eftersom atmosfären är en gas-partikelblandning med bla väte kväve vattenånga luftföroreningar osv borde det ju alltid finnas vissa avikelser. aaaj

Visa signatur

Have a nice day!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Plankan var vridbar runt sin ena ände, din planka är vridbar kring en punkt 80 cm in på plankan.

Raol. Jag vet att han SKREV det till mig, men den bild han skickade till mig såg ut precis sådär som jag renritat.

Edit: Originalbilden by "Keit"

jag frågade hur långt upplaget låg från kanten och han svarade:

2,85 -2,05 = 0,8m

Aja. nu förstår jag ju i alla fall hur fan de lyckades få 21kg som vikt på plankan.

Permalänk
Medlem

Om man ramlar ned för en bro som är 30 meter hög. Hur lång blir då falltiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spiide
Om man ramlar ned för en bro som är 30 meter hög. Hur lång blir då falltiden?

Hastighet v med konstant acceleration gäller att hastighet v varierar med tiden enligt
v = v0 + at
du har v0=0 alltså v = at, men v = ds/dt så ds = at dt ger s = at^2/2 <=> t^2 = 2s/a, så tiden ges av t = sqrt(2s/a) där a är accelerationen, i detta fall tyngdaccelerationgen. Alltså ges falltiden t av t = sqrt(2*30/9.82) = 2.47183... s.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har ett akut problem i Termodynamiken.. Vore väldigt tacksam om någon kunde göra ett försök att lösa den här uppgiften!

En ideal gas genomlöper följande kretsprocess medurs.

1 --> 2 Uppvärmning vid konstant volym från t1 till t2.

2 --> 3 Isentropisk expansion till t3.

3 --> 4 Avkylning vid konsatnt tryck till t4.

4 --> 1 Isentropisk kompression till begynnelsetillståndet.

Bestäm termiska verkningsgraden då:

t1 = 8.4 grader celsius
t2 = 284 grader celsius
t4 = 15 grader celsius

kappa = 1.4

Problemet är att jag inte kan hitta nån uttryck för att räkna ut termiska verkningsgraden för en process som går till på detta vis. Det finns många olika kretsprocesser i boken typ Carnotprocess osv där det har härletts uttryckr för detta. Så nu sitter jag fast ordentligt..

Permalänk
Medlem

Det är väl en perfekt Rankine cycle som du har där, du kanske kan kolla upp där. Jag har inte kvar min termodynamik bok så jag kan inte hjälpa mer är jag rädd :/