Permalänk
Medlem

core2duo eller phenom II

(lade ut denna fråga i en tråd jag lånade i processordelen av forumet, men insåg att det är ju här den passar allra bäst)

Ska hjälpa en polare att sätta samman en schysst speldator för inte för mycket pengar. Runt 7000 kr har han sagt, helst inte mycket mer.

Det är valet av processor som det svåraste. Två kärnor i en budgetprolle eller tre i en något finare men i sammanhanget ganska mycket dyrare.
Valet står mellan ett socket 775 moderkort med e5200 eller AM2+ och en Phenom II 720 BE.

Vet inte säkert men jag har en föreställning om att det är en försumbar mängd spel idag som mår särskilt mycket bättre av mer än två kärnor.
Då jag vill ge han absolut mest för pengarna tänker jag att ett socket 775-system med en e5200 som vi klockar upp till minst 3,5 och antagligen lite mer är bättre då det ger stålar över till ett bättre grafikkort som gör mycket mer skillnad i de allra flesta fallen än den där extra kärnan.

Sen är det ju en fråga om att framtidssäkra också. Om det blir så att merparten av de nya titlarna blir mycket bättre med fler än två kärnor är det ju surt att sitta på socket 775 om det inte går att få tag på flerkärninga prollar till denna socket då.

Så där är ju frågan hur spelen kommer te sig i framtiden och hur svårt det kan vara att få tag flerkärning till socket 775 i framtiden?
I dagsläget, vilka spel mår bättre av en trekärning prolle jämfört med en dua och bättre grafikkortl? GTA IV vet jag, Far Cry 2 fick jag tips om i den andra tråden, men vad är det fler för några?

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Ta AMD!

Socket-775 kommer dö ut tidigare...

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2