Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Felaktig BOOT.INI

Permalänk
Medlem

Felaktig BOOT.INI

Hej,
när jag startar datorn får jag ett snabbt meddelande; "FELAKTIG BOOT.INI FIL, STARTAR FRÅN C:/WINDOWS"

Sökte efter BOOT.INI, upptäckte att den inte finns över huvud taget. OS: Windows XP Home Edition

Permalänk
Medlem

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Antar att du kan använda denna ^
Byt ut \WINDOWS mot den katalog ditt OS ligger i.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nu testade jag ditt förslag,
när jag startar datorn kommer nu ett val upp (operativsystem):

1. Microsoft Windows Home Edition
2. Windows (standard)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1. Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<WINDOWS-ROT>\SYSTEM32\HAL.DLL
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.

2. Windows startar som det ska

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser din boot.ini fil?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Läste detta några gånger och kom på att jag inte hade ett exakt lika dant problem... Jag var hos en polare med datorn sen när jag kom hem och satte i allt så kommer det upp att "boot.ini" var felaktig precis inan Xp ska bootas.

Sen står det typ att den kör c:/windows/
Men så kommer det upp att jag kan välja om jag vill köra Felsäkert, vanligt eller så

Kör på windows xp pro

vore mycket tacksam för hjälp!
Antar att jag kan formatera men jag orkar verkligen inte det
Har ju kommit så långt på oblivion

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Gäst

Läste detta några gånger och kom på att jag inte hade ett exakt lika dant problem.

Har du eller har du inte samma problem?
Men kika på denna sida.Där står det mer om boot.ini

http://support.microsoft.com/?scid=kb;sv;289022&spid=1173&sid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
vore mycket tacksam för hjälp!
Antar att jag kan formatera men jag orkar verkligen inte det
Har ju kommit så långt på oblivion

Du vet väl att det går att installera om operativsystemet utan att formatera partitionen igen?

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Du vet väl att det går att installera om operativsystemet utan att formatera partitionen igen?

Jotack jag vet. Men när jag trycker på att instalera xp på den gamla kan jag bara välja mellan d : ta bort, c : skapa ny partition och något.

Dreammaan: Hur ska jag kunna spara filen och ändra den och sånt om jag inte kommer in i xp?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Skapa diskett med:

ntdetect
ntldr
boot.ini

och editera boot.ini så den pekar på din Windowspartition

När allt blivit rätt flyttar du filerna till din bootpartition.

Permalänk
Medlem

Men snälla
Phod : Hur ska jag kunna förstå vad du menar?? :S Tror att det är något som ska stå i boot.ini filen.. Men hur? :S

Jokeer: Samma sak här.. Hur ska jag skapa en diskett med dom filerna? Från en annan dator eller? Och hur editerar jag den?

tack..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Tror du skall besöka M$ sidor och plugga in hur Windows bootar. Orkar inte skriva en uppsats ikväll som någon annan redan gjort bättre.

Permalänk
Medlem

Varför måste jag veta hur allt funkar exakt? Kan du inte berätta som du gjorde inan.. skapa en diskett med de filerna och så. Vill inte formatera den

Edit : inte så konstigt att jag inte fattar vad alla snackar om :S Jag kommer ju inte in i Win XP.. efter att de kommer upp startar jag datorn så hänger den sig när xp laddas..

Kollade lite och hittade detta:

F8 -> recovery console
Skriv: bootcfg (??)
skriv: bootcfg /list
Skriv: /Rebuild

Ska testa detta snart!

Edit: Jag kan inte trycka på F8 när jag startar datorn :S men jag gick in i xp skivan och repererade, men när jag skrev bootcfg /rebuild osv stod det att det var ett fel

Jag skulle kunna formatera den ju Men finns det något bra program som kan ta tillbaka mina filer sen? Det viktigaste är väl igentligen sparfilerna till spelen..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB