FEl vid XP-installation -> HD-krash?

Permalänk

FEl vid XP-installation -> HD-krash?

Installerade XP på mitt lilla bil/HTPC/server/extradator-bygge. Det belv något fel under installationen och när jag skulle börja om igen var hårddisken "borta". Datorn hittade den inte och kunde därför inte installera XP på den.

Förmodligen är den väl körd för den är säkert 4-5 år gammal, men skulle vara kul om man kunde få igång den och låta den leva så länge som möjligt. Nån som vet hur?

Permalänk
Medlem

Prova att skriva in cylindervärderna som står på hårddisken manuellt i bioset. Det kan fungera ibland. Om det är en hårddisk typ SATA så kan det saknas stöd för det i XP och då krävs en diskett med drivrutiner från specifik tillverkare. Det kan behövas drivrutin till moderkortet i vissa fall också.
Det är sällan att hårddisk krashar helt utan att man är vårdslös. Skrivfel brukar vara det vanligaste felet. För att veta säkert. Plocka ur hårddisken och släng i den i en annan burk som slave hårddisk (glöm inte att ställa in det i bioset också) för att vara säker.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Prova att skriva in cylindervärderna som står på hårddisken manuellt i bioset. Det kan fungera ibland. Om det är en hårddisk typ SATA så kan det saknas stöd för det i XP och då krävs en diskett med drivrutiner från specifik tillverkare. Det kan behövas drivrutin till moderkortet i vissa fall också.
Det är sällan att hårddisk krashar helt utan att man är vårdslös. Skrivfel brukar vara det vanligaste felet. För att veta säkert. Plocka ur hårddisken och släng i den i en annan burk som slave hårddisk (glöm inte att ställa in det i bioset också) för att vara säker.

Vad är cylindervärden för något och vart ställs det in?

Det är ingen SATA-disk. Jag har plockat in den i en annan dator och det funkade inte, men jag kan ju testa det en gång till...