Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HD-problem vid installation

Permalänk

HD-problem vid installation

Detta inlägg hänvisar vid tillfällen till http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56393...

Under installationen av Windows XP stöter jag på följande problem när jag väljer min sata-disk och partition:

"För att installera Windows XP på den valda partitionen måste installationsprogramet skriva några startfiler på följande disk:

152628 MB Hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]

Den här disken innehåller dock ingen Windows XP-kompatibel partition.

Om du vill fortsätta installera Windows XP måste du gå tillbaka till skärmen där du väljer partition och skapa en Windows XP-kompatibel partition på ovanstående disk. Om det inte finns något ledigt diskutrymme på disken, måste du ta bort en befintligt partition och sedan skapa en ny."

Med hänvisning till mitt andra "problem", hur tar jag mig förbi det här?

Visa signatur

// Viktor

Permalänk
Medlem

Du skapar en partition på den disk som är först i kedjan och väljer FAT16, FAT32 eller NTFS beroende på om du vill att Linux ska komma åt den partitionen (om du nu har Linux installerat). Finns gratisprogram som kan fixa det åt dig om du har filer på den första disken som du vill ha kvar samt betalprpgram som Partition Magic.

Permalänk

jag löste problemet genom att ta bort alla partitioner på disken, därefter stara installationen. få felmedelandet en gång, därefter gå tillbaka och därefter få installationen att fixa MBR år mig.

Visa signatur

// Viktor