Installera S-ATA hårddisk från DOS

Permalänk
Medlem

Installera S-ATA hårddisk från DOS

Ok, here's the deal. Jag har plockat ihop en dator som ska ha S-ATA hårddisk som enda hdd. Grejjen är den att jag inte kan hitta den via BIOS eller på annat sätt. Så det min första tanke var att jag skulle installera drivrutiner till den.

1: Hur gör man? Att installera genom att trycka F6 i början på windows installationen lär ju inte hjälpa, då dom drivisarna försvinner när man startar om dator, om jag inte minns helt galet.

2: Jag hittar verkligen inga drivers för det. Mailade runt lite och fick svar från en support att jag skulle hitta drivers här.
Där finns dock bara drivers om Windows redan är installerat, så vitt jag kan se.

3: Tack för hjälpen i förhand. Jag vet att det är lite newbie frågor, men jag hittar verkligen inte.

4: HDD= Samsung SpinPoint P80 80GB
MB = MSI 865PE Neo2-V

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det säger mig ingenting. Eller rättare sagt, jag vet vad du säger och vad du menar, men det hjälper mig inte med det jag ska göra. Lite konstruktivare tack? Kanske tips på åtgärder eller hjälp?

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)

Permalänk
Avstängd

den ska synas i bios i början! du säger att du trycker f6! ska du köra raid? då måste du först in i bios och gå till "integrated peripherals" sen "on-chip IDE configration" sen välja raid! sen när du startar om datorn tryck "ctrl+i" så kommer du in i raid menyn så du kan göra en raid enhet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ALDRIG varit med om att man behövt installera drivrutiner för en hårddisk. Så nu är det sagt. Det allt drivrutinssnack om är när windows saknar drivrutiner för kontrollerkortet (petigt så är det raid eller "host bus adapter") som man behöver ge drivrutiner till. Du behöver aldrig några drivrutiner för att den ska synas i bios.
Som sagt du kanske måste aktivera raid:en (raid bios) men du behöver inte skapa någon raid-array (du kommer ju bara ha en hårddisk som du skrev). Och sen försöker du och borde se hårddisken där. Nästa steg då är att se om windows hittar den eller om du behöver nämnda drivrutiner för windows (på diskett, eller integrerade på installationsskivan).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag hade det moderkortet förr... Minns att jag letade som fan efter drivrutiner för Sata till det, men vad jag minns lyckades jag inte hitta några, det fungerade tydligen utan... var nog bara en inställning i BIOS jag ändrade, så både Sata och Pata är satt på enable.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att du har en SATA2-disk på ett mobo med SATA1,då måste du bygla hårddisken till SATA1 för att den den ska hittas i bios..:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]