Grova problem med SATA installation!

Permalänk
Medlem

Grova problem med SATA installation!

Hej!

Har precis köpt lite nya datorprylar och har grova problem att installera Win XP med SP2 på min nya SATA disk.
Först lite hårdvara i burken

Asus P5B DLX/WIFI-AP
Intel Core 2 Duo E6600
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, PC6400
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM
MSI GeForce 7900GTO 512MB GDDR3, PCI-Express
NEC DVD-brännare AD-7173 IDE
Hiper Type-R 580W

Har byggt 4-5 system tidigare och aldrig stött på problem. Detta är första med en SATA disk som OS skall ligga på.

Pluggar ihop allt sätter i ASUS skiva med drivare som följer med, gör en disk med SATA drivare.
Startar XP installation trycker "F6" och väljer att läsa in drivarna.
Allt frid och fröjd tills XP skall starta upp setupen, när "Windows startar" kommer upp stannar allt och jag får en bluescreen med felmeddelande.

"blablablablablablablablablablablablablabla
Stop 0x0000007b (0xf78da524, 0x0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Söker runt på diverse sidor om meddelandet vilket verkar visa sig vara relaterat till drivrutinerna till SATA disken.
Det skumma är att den hela tiden hittar disken i BIOS.

Well, rycker ur min gamla IDE Seagate 120GB som jag hade win XP installerat på i min gamla burk. Pluggar in den i nya systemet för att se vad som händer, win XP startar upp som vanligt (hittar givetvis en del ny hårdvara som jag låter den installera).
Startar win explorer men SATA disken finns inte där.
Startar Diskhanteraren där finns den och jag ger den partition och formaterar den utan problem.
Går tillbaka till win explorer och testar kopiera lite filer till den och radera dem, funkar fin fint så den verkar juh inte vara trasig.

Tar ur IDE disken och gör om samma process igen med SATA disken men fortf. samma bluesceen.

Testar ta en annan IDE seagate 160GB disk jag har att installera Win XP på, men nu blir det även samma bluescreen på denna helt mysko.

Sätter in 160giggaren i min gamla dator och installerar win XP på den och det funkar klockrent. Testar flytta över den till mitt nya system men det blir fortfarande bluescreen, nu börjar jag bli riktigt trött....

Sätter in 120GB IDE Seagate igen och den startar win XP som vanligt....
Well tankar hem och uppdaterar till senaste BIOS på nya burken, tankar även hem de senaste SATA/RAID drivarna till ASUS brädan och lägger in på en diskett.

Pluggar in SATA disken igen och kör "F6" tjafset och väljer de nya drivarna. Men inte helt oväntat får jag bluescreen igen med samma meddelande som innan.

Går ut på nätet och söker ytterligare efter folk med liknande problem, testar det mesta tipsen, som att "disable" inbyggda ethernetkort/kontroller under installationen mm.

Fortfarande samma problem.

Kommer knappt på mer att testa, har funderat lite på minnet, sitter i slot 1&3 nu, BIOS hittar 2GB, win hittar 2GB, testade köra lite tester i siSoftsandra utan problem. Borde inte vara minnet eller?

Vet inte vad jag skall göra härnäst verkar juh inte vara några komponenter som är trasiga ivf, vill juh ha OS på SATA Raptorn då jag la lite extra på att få en snabbare OS/spel/program Disk.

Är lite osäker dock på inställningarna i BIOS just nu står de SATA som IDE eller nått liknande, lite inställningstips i BIOS uppskattas oxå.

Så boys & girls kom med tips och hjälp på vad som är fel nu, blir snart galen!

edit: Ingen som har några idéer eller kan komma med lite BIOS inställningar, är inte helt hundra på vad allt i BIOS skall stå som. Var typ 3½år sen mitt senaste bygge, mycket har man missat på den tiden.. :/

MVH

//NeRRe

Visa signatur

.: Barton 2800+ @ 11.5*210 :: TwinMOS m/wb 2*512MB 2-3-3-11 :: Abit NF7-S rev 2.0 (BIOS 1.4) :: LeadTek GF4 Ti4600 @ 320/740 :: SLK-900U/Zalmann 92mm :: Max Load 44.celcius :.

Permalänk
Medlem

Efter lite snabb läsning så hittar BIOS SATA disken. Strunta i att trycka F6 under installationen, den skall hitta disken själv, dessutom så är det ingen RAID du installerar vilket F6 är tillför. Sitter disken i SATA1 och inte i RAID?

>>Är lite osäker dock på inställningarna i BIOS just nu står de SATA som IDE eller nått liknande

Så har jag oxå.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

Jo BIOS hittar disken som sitter i SATA-1, Har även testat att inte trycka på "F6" under installationen, även det funkade inte :/

Gick juh som sagt inte installara win XP på någon IDE disk heller. Efter lite mer googlande hittade jag en annan med liknande problem.

Han lyckades lösa det genom att installera WIN XP med SP1 (!), jag testade givetvis att skicka iväg min WIN XP SP2 skiva och bytte ut den mot WIN XP med SP1 och det funkade klockrent, helt sjukt!

Dock gick det bara installera WIN XP på IDE disken inte på SATA disken. Nu kan jag iof använda datorn, WIN XP hittar SATA disken, men det verkar vara nått fel på den. Det går att kopiera/deleta filer på den. Men den går inte formatera......

Har en till SATA disk liggandes hemma som jag skall testa installera på imorgon, om det funkar måste det vara nått fel på raptor SATAn...

Så det äterstår väl att se, börjar tröttna rätt rejält på dessa sata diskar nu. Han som "uppfann" sata disken måste vara en mycket tragisk man, SATA måste juh stå för nåt i stil med "Satanshelvettesskitdisk" eller nått...

Visa signatur

.: Barton 2800+ @ 11.5*210 :: TwinMOS m/wb 2*512MB 2-3-3-11 :: Abit NF7-S rev 2.0 (BIOS 1.4) :: LeadTek GF4 Ti4600 @ 320/740 :: SLK-900U/Zalmann 92mm :: Max Load 44.celcius :.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Jaja lycka till.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasz
Efter lite snabb läsning så hittar BIOS SATA disken. Strunta i att trycka F6 under installationen, den skall hitta disken själv, dessutom så är det ingen RAID du installerar vilket F6 är tillför. Sitter disken i SATA1 och inte i RAID?

>>Är lite osäker dock på inställningarna i BIOS just nu står de SATA som IDE eller nått liknande

Så har jag oxå.

ehm? f6 tillför raid?????

F6 är till för att använda drivrutiner som inte är inkluderade i OSet ... raid eller inte ...

du kan alltid testa att slipstreama din egen XP installation med korrekt drivrutiner via nLite.

Visa signatur

Nätverksnörd