Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stänga av RAID på A8N-SLI Deluxe

Permalänk
Medlem

Stänga av RAID på A8N-SLI Deluxe

Jsg skulle vilja stänga av raid i bioset så man kan använda raidportarna som vanliga sata portar. Läste i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
att man skulle kunna stänga av raid i bios och köra en sata disk som vanligt fast i en raid port. Har ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort. Jag hittade raid i bios men det stod redan att det var disabled där. Men när jag har en sata disk inkopplad i en raid port på moderkortet så kan jag inte hitta den i diskhanteraren, varför? När jag startar datorn så finns ju fortfarande det där kvar att man kan trycka på ctrl+s för att gå in i raid configurationen. Gick in där för å kolla om man kunde stänga av raid där men det kunde man inte. Jag har ingen raid array skapad.

Edit:

I enhetshanteraren har jag Silicon image Sil 3114 SoftRaid 5 Controller installerad. Om jag avinstallerar den, kan det kanske fungera då?

Mvh

//Jonas

Permalänk
Medlem

Drivrutinen till kontrollern måste vara installerad, annars fungerar den inte.

Syns disken i enhetshanteraren?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla upp det så fort jag kommer hem. Igår testade jag även med min 400GB disk som jag har en massa data på. När jag stoppade in den i raid porten så efter det där press del to enter cmos setup så kom det upp att disk blabla inte är någon giltig raid disk eller raid array och så hängde sig datorn.

Edit:

Kan detta vara nåt kanske?:
http://www.siliconimage.com/support/downloadresults.aspx?pid=...

Den drivrutinen från 7/28/2006 kanske kan vara nåt?:

"Use this driver with the latest IDE BIOS to access non-RAID hard disk drives, CD-ROMs, CDRWs, DVD-ROMs, and DVD-RWs. Latest SiI3114 BIOS:5.2.16; Update: Supports Vista BETA2."
??

Edit igen:

Nu vet jag varför den inte alls hittar mina sata2 diskar i raid kontrollern, den stöder bara Sata150 så jag får bygla den till en sata150 disk. Min raid kontroller är ju SiI3114 - PCI to 4 Port SATA150, men vadå PCI to 4 port sata 150? Jag har ju inget kontrollerkort som sitter i någon pci plats, raid portarna sitteer ju direkt på moderkortet?
Det e ju konstigt att det står att det inte är en giltig raid array eller raid enhet när jag pluggar in en vanlig sata disk. Men den drivrutinen kanske löser det?

Edit 3:

Såhär e det nu, när jag kör in 400GB sata disken i en raid port och startar så står det såhär:

Sil 3114 SATARaid BIOS Version 5.1.39
Copyright (C) 1997-2004 Silicon Image, Inc.

Press <Ctrl+S> or F4 to enter RAID utility
0 ST3400832AS 372GB

No valid device! Press any key to continue...
or
Press <Ctrl+S> or F4 to enter RAID utility

Men när jag stoppar in min 320GB Sata2 disk så står det bara:

Sil 3114 SATARaid BIOS Version 5.1.39
Copyright (C) 1997-2004 Silicon Image, Inc.

Press <Ctrl+S> or F4 to enter RAID utility
0 ST3400832AS 372GB

Och sen hoppar den till nästa skärm, den där PCI device listing skärmen där den räknar upp alla diskar och dvd spelaren och alla pci kort och kontrollerkort osv.... och då stannar den där, jag kommer inte vidare så datorn bootar aldrig upp. Detta gäller vilken disk som än sitter i raid porten. Men sitter det ingen disk där så bootar den som vanligt. Och det verkar även gå om man gär en raid array för det testade jag för ett par veckor sedan. Men jag vill ju inte ha någon raid array, vill köra dom som vanliga hederliga sata diskar fast i raid portarna istället. Någon som har någon idé?