Bubba the mini server

Permalänk
Medlem

Bubba the mini server

http://www.excito.com/products.html

Är det någon som testat denna?

Jag blev riktigt sugen på den. Den verkar kunna göra ganska precis allt, bara du har lite skills. Bra för att t.ex. sköta nedladdningar etc. Jag undrar om den tar RSS på torrents, gör den det blir den ju perfekt. Då kan man stänga av sin vanliga dator och låta den ta över jobbet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

jag har läst en del om den - onekligen intressant

men det blir troligen billigare och kanske även bättre att köra en egen linux på ett mini-itx-moderkort samt en hdd av valfri storlek

det stod en liten artikel i DatorMagazin om den i det aktuella numret

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

ja smidig pryl.
Har man råd så ska man garanterat köpa en.. ellet två

Men priset var lite saftigt.
Du får en hel burk för 5laxar.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Synology har en annan variant:

http://www.synology.com/enu/products/DS106/index.php

Det finns två modeller av denna, 106 och 101. Är det någon som har sett ett jämförande test mellan Bubba servern och Synology?

Enligt testerna på Bubba servern var det ganska mycket buggar. Tidningen M3 har också testat Bubba i något nummer nyligen, och de skrev samma sak.

Visst skulle man kunna göra samma sak genom att sätta upp en linux server själv. Då skulle man ju dessutom kunna lägga till de applikationer som man själv vill köra, men jag började meka med Linux och gav till sist upp. Det var för krångligt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sephirot
Enligt testerna på Bubba servern var det ganska mycket buggar. Tidningen M3 har också testat Bubba i något nummer nyligen, och de skrev samma sak.

Buggarna är fixade på Bubborna.

Själv så har jag beställt en och får troligen den under den kommande veckan.
Kan ta lite kort på den då. Blir skoj.

Visa signatur
Permalänk

Det vekar ju inte vara någon fläkt i den. Den lär ju bli mycket varm.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

Den enda som blir spec varmt är disken och det läser nog aluskalet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har som sagt fått min Bubba nu, är väldigt nöjd med dem. En riktig fullpoängare. Använder den som filserver, webserver, bt-nedladdare. Körde även MySQL på den förut och den hängde med då också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag diggade den också när jag testade den i bloggen. Det enda jag saknade var väl möjligheten till mer disk. 500 GB räcker inte så långt idag

Permalänk
Medlem

Har en hårddisk på 160Gb i Bubban just nu och det räcker för mig än så länge.
Men det blir väl att jag köper en 500Gb:are så småning om.

Detta kan ju vara något om du vill använda en till hårddisk:
http://excito.org/forum/viewtopic.php?t=39

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funderar på att köpa en sådan här disklös och sedan trycka i en 1TB eller 750GB.
Någon som vet om det går bygga en så här strömeffektiv maskin själv? Eller är det ett omöjligt projekt. max 10w vid maxlast låter ju underbart.
Vill ha en maskin som kan hänga på irc, köra torrent dygnet runt. Vill helst inte ha min PC på dygnet runt längre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel25
funderar på att köpa en sådan här disklös och sedan trycka i en 1TB eller 750GB.
Någon som vet om det går bygga en så här strömeffektiv maskin själv? Eller är det ett omöjligt projekt. max 10w vid maxlast låter ju underbart.
Vill ha en maskin som kan hänga på irc, köra torrent dygnet runt. Vill helst inte ha min PC på dygnet runt längre

Att bygga en så där snål dator är nästan omöjligt att göra själv. Du kan bygga en dator baserad på mini-ITX eller nano-ITX. Den kommer bli strömsnål, men inte som den där. Kanske 20-40W totalt istället för 10W.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

20-40W låter troligt. Den här modellen, fullsmetade med disk, kommer inte upp i mer än 50W sist vi testade. Och det är väl överkomligt för så mycket grejjer.

Permalänk

Kan man inte bara plugga i en usb-disk till den där? De har ju egen strömförsörjning.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Kan man inte bara plugga i en usb-disk till den där? De har ju egen strömförsörjning.

Mailade och frågade, svar:
"Jodå, visst gör den det. Dock har vi inte stöd för detta i webgränssnittet, så man måste manuellt montera den externa disken. Bubba är ju byggd på Linux, så i princip allt man kan göra med en linux-PC går också att göra med Bubba."

låter bra funderar själv på en Bubba :). Är iaf väldigt sugen på en helt passivt kyld server att använda som filserver åt USB-hårddiskar, webbserver och FTP-server. Har funderat på att bygga ihop en mini-itx server då det känns friare och att man kan göra mer med den. Men det här verkar som ett bra alternativ.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Så, Då fick jag hem Bubba servern igår. Dock disklös. Ska ta och beställa en disk och börja labba med den nästa vecka. Den var ferkligen pytteliten....fungerar den bra så kommer den lösa många problem

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Skulle jag köpa miniburk hade det utan tvekan blivit en Soekris, net5501 är riktigt intressant.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Skulle jag köpa miniburk hade det utan tvekan blivit en Soekris, net5501 är riktigt intressant.

Givetvis

Dock vänder sig ju "bubba" till de som inte är tillräckligt hardcore för att bygga något sådant.

net5501 verkar för övrigt vara en riktigt, riktigt trevlig prototyp. Den fanns verkligen inte sist jag kollade där..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

hur skulle exempelvis 5501 fungera för torrents och webbserver, det optimala vore om man kunde ha 20+torrents aktivt samtidigt samtidigt som man har en webbserver om det nu skulle gå?

fass kanske bättre köra något annat?