Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Disk boot failure.

Permalänk
Inaktiv

Disk boot failure.

Hejsan alla.

Det är så att jag precis har fått en ny dator, igår närmare bestämt, nu sitter jag här och försöker få igång den. Jag har dock stött på ett problem. Datorn hittar både min hdd och min cd men när jag försöker boota med en windows skiva får jag disk-boot failure. Är det någon som har en idé? Datorn i fråga består av:

Intel Core 2 Duo E6300

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400
Kit w/two matched CM2X512-5400C4 Dimm's

XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3,

Chieftec Nätaggregat ATX 400W

ABIT AB9 PRO, P965,

Vore superbra med snabba svar, vill lira i helgen ; )

Permalänk
Medlem

Har du gått in i bios:en och lagt till din optiska enhet i boot-ordningen? Moderkortet gör tyvärr inte detta automatiskt pga att cd/dvd:n sitter på JMicron-IDE-kontrollern. Detta är lite störigt för om man startar upp datorn utan cd/dvd:n så ändras bootordningen så att man måste gå in och ändra tillbaks bootordningen. Se även till att installera drivrutinerna för JMicron när du väl har fått in Windows XP, annars kör nämligen cd/dvd:n i PIO-läge vilket resulterar i hög processorbelastning när man läser/bränner skivor.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Har du gått in i bios:en och lagt till din optiska enhet i boot-ordningen? Moderkortet gör tyvärr inte detta automatiskt pga att cd/dvd:n sitter på JMicron-IDE-kontrollern. Detta är lite störigt för om man startar upp datorn utan cd/dvd:n så ändras bootordningen så att man måste gå in och ändra tillbaks bootordningen. Se även till att installera drivrutinerna för JMicron när du väl har fått in Windows XP, annars kör nämligen cd/dvd:n i PIO-läge vilket resulterar i hög processorbelastning när man läser/bränner skivor.

Japp allting är som det ska i bios. Skivan bootar fortfarande inte ;/

Permalänk
Medlem

Observera att SATA CDROM inte är cd:n såvida du inte har en CD/DVD-enhet som är SATA-ansluten. Optiska enheten bör dyka upp på listan vid modellnamnet, t.ex Nec ND3551 eller dylikt istället för ATAPI-CDROM eller CDROM som på äldre moderkort med native PATA.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Observera att SATA CDROM inte är cd:n såvida du inte har en CD/DVD-enhet som är SATA-ansluten. Optiska enheten bör dyka upp på listan vid modellnamnet, t.ex Nec ND3551 eller dylikt istället för ATAPI-CDROM eller CDROM som på äldre moderkort med native PATA.

Okej, isf ser jag den inte i BIOS, om jag förstår dig rätt. Det verkar väldigt konstigt eftersom det inte är något fel på cd-spelaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noa
Okej, isf ser jag den inte i BIOS, om jag förstår dig rätt. Det verkar väldigt konstigt eftersom det inte är något fel på cd-spelaren

Så om du går in under boot-ordningen och trycker retur när du väl har markerat första boot-enheten så finns inte din cdrom med på listan över giltiga boot-enheter? Är enheten jumprad som master?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Så om du går in under boot-ordningen och trycker retur när du väl har markerat första boot-enheten så finns inte din cdrom med på listan över giltiga boot-enheter? Är enheten jumprad som master?

Den är jumprad som Master, ja. Jag ser min hårddisk och något som heter bootable add-in cards. Det lär inte vara min cd-spelare efter som jag kan se min hårddisk som sitter på samma ide-sladd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*