Formatera systemdisk

Permalänk

Formatera systemdisk

Hur bär jag mig åt om jag vill formatera C:/, alltså systemdisken totalt, den ska alltså inte ha någon
enhetsbeteckning kvar, iaf inte C:/ ?
Ja i princip få disken att se ut som en ny disk man precis handlat och sätter in i datorn.

Har två diskar som är C:/ och jag vill formatera ena och sedan sätta in båda två i samma dator och
då ska den jag formaterat byta beteckning automatiskt till något som är ledigt.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

C: är inte själva disken utan monteringspunkten för en partition på disken (beteckningen är typ: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)). Flyttar du systemdisken (som innehåller partitionen som är monterad som C:) till en annan dator (utan att flytta dess systemdisk) så kommer den att monteras på följande lediga enhetsbeteckning.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Förstår inte riktigt, är inte så bra på hårddiskar.
Men jag har försökt använda båda hårddiskarna i samma dator och då fungerade dom inte..
Men hur gör jag för att "nollställa" hårddisken till dess originalskick som den är i när man får den?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

För att nollställa hårddisken skriver man över den med binära nollor. Tillverkarens diagnosprogram kan göra det.
Om det är PATA-diskar måste du se till att de är rätt byglade. En master och eventiellt en slave per kanal. Systemdisken skall normalt vara master.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Tack så mycket för dina svar!
Jag tog den vägen att jag satte i XP skivan, tog reparation av XP installation - som i sin tur tog min till DOS prompt.
Där drog jag en Format C: /Q och nu fungerar alla diskar fint tillsammans med SATA disken som nu är C:!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •