Köra spel från USB-HD

Permalänk

Köra spel från USB-HD

Sitter med en laptop som har en 5400 varvs hårddisk och tycker att vissa spel ter sig lite slött på en sådan HD och funderar på ifall det är någon idé att installera spelen på min USB-HD (en 7200 varvare) istället, om det ens går att köra så? Tror ni att man vinner nåt på att köra från den eftersom den arbetar snabbare eller förlorar jag den vunna prestandan i överföringen istället?

Visa signatur

Tobias Callenryd

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

hmm vet inte hur snabb usb 2.0 är i överförning men det funkar ju iaf på typ cs och starcraft men nyare spel vette fan ;P

Permalänk
Medlem

hej tobias - hur går det med bloggen ?

du kan få problem med långa laddningstider pga överföringshastigheten

men annars går det nog...jag tror inte det blir långsammare än din 2.5" disk iallafall...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Slåpå diskcachen bara så borde det funka.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en 7200 SATA (3,5") stoppad i en USB2 kabinett.
HDtach ger konstant (över hela disken) 30 MB/s, så det går ju. Har själv en del spel där eftersom man inte vill slösa med utrymme på laptopens hårddisk.
Men visst, helt klart så märker jag i vissa spel att laddningstiderna är längre än när jag hade disken internt i förra datorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag testade att installera neverwinter nights 2 på usb disken och det funkar men dock tog ju installationen ca 40 minuter hehe. Det går faktiskt mycket bra att köra spel direkt från den och hurvida laddningstiden skiljer sig mot den interna vet jag inte i mitt fall men det är säkert nån skillnad. Man vinner ju 2 saker; utrymme på den interna (samt lite lite mindre värmeutveckling) och troligtvis lite hastighet.

Visa signatur

Tobias Callenryd