Kan jag köra RAID 0 ?

Permalänk
Medlem

Kan jag köra RAID 0 ?

köpte mig ett nytt system för några veckor sen:
e6600@ 3.6ghz
P5W DH
2x1gb minne
2x400gb sata samsung

Har installerat allt på ena hd och
den andra är nästan tom, kan jag
köra raid 0 eller behöver jag formatera
windowsdisken och installera om allt?

Om jag lyckas med raid 0 och får "en"
disk på 800gb kan jag få pationera upp det i
ett par små diskar ex 2x200gb och 1x400gb?

mvh
Jonas

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk

Skall du köra RAID-0 så måste du formatera alla diskar och lägga in operativet på nytt då all info skall delas upp på alla hårddiskar, i ditt fall två st.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Skall du köra RAID-0 så måste du formatera alla diskar och lägga in operativet på nytt då all info skall delas upp på alla hårddiskar, i ditt fall två st.

Nej, det är fel! Det går utmärkt att bygga en raid-0 array med befintlig data (även med systemdisk c:\). Jag tycker det är lite synd att du ger råd (som resulterar i en jäkla massa strul för frågeställaren), när du inte vet hur saker fungerar... Skäms

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Nej, det är fel! Det går utmärkt att bygga en raid-0 array med befintlig data (även med systemdisk c:\). Jag tycker det är lite synd att du ger råd (som resulterar i en jäkla massa strul för frågeställaren), när du inte vet hur saker fungerar... Skäms

Jag grundar mitt påstående på texten i manualen där det står att läsa att man skall ha två st nya hårddiskar när man skall skapa en RAID-0 array till skillnad från RAID-1 där man antingen kan använda två helt nya eller använda den man har tillsammans med en helt ny disk av samma storlek för att skapa en RAID-1 array.

Vidare så har jag erfarenhet av att skapa både RAID-1 och RAID-0 arrayer. Ingen av kontrollerna som jag har använt har klarat av att skapa en RAID-0 array med en befintlig hårddisk där data har funnits då datan skall stripas/delas på två hårddiskar. För i samma sekund som man skapar en RAID-0 array så försvinner all info dom diskarna som man skall använda.

Däremot när man skapar en RAID-1 array så kopierar man all info från den befintliga till den nya hårddisken och då försvinner ingen data vid skapandet av arrayen.

Vilken RAID kontroll har du använt dig utav som klarar av att skapa en RAID-0 array från en befintlig systemdisk och samtidigt ha kvar all info från den befintliga hårddisken.

Mvh Tomas P

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Nej, det är fel! Det går utmärkt att bygga en raid-0 array med befintlig data (även med systemdisk c:\). Jag tycker det är lite synd att du ger råd (som resulterar i en jäkla massa strul för frågeställaren), när du inte vet hur saker fungerar... Skäms

Det var något nytt, Den funktionen har jag aldrig sett i någon av alla RAID-kontrollers jag har använt.
Kan du inte berätta vilken kontroller där man kan slå ihop två diskar till en RAID-0 utan att tappa data?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag har med nVidia's chipset från 1 disk byggt ut till 2 i RAID0, 3 i RAID0 och en 4:e disk i RAID0 = från en single disk till 4 i RAID0.

ON THE FLY - dvs ingen omformattering eller ominstallation behövdes. Jag kunde sitta och jobba med systemet medans expansionen gjordes.

Möjligen klarar andra chipset detta oxå?! Har inte provat men läser man manualen/instruktionerna om "Raid management"-programvaran så brukar det framgå om det går. En del RAID-BIOS kan klara detta internt.

Möjligen kan Windows "mjukRAID" klara detta - framgår för den intresserade på M$ websidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jag grundar mitt påstående på texten i manualen där det står att läsa att man skall ha två st nya hårddiskar när man skall skapa en RAID-0 array till skillnad från RAID-1 där man antingen kan använda två helt nya eller använda den man har tillsammans med en helt ny disk av samma storlek för att skapa en RAID-1 array.

Vidare så har jag erfarenhet av att skapa både RAID-1 och RAID-0 arrayer. Ingen av kontrollerna som jag har använt har klarat av att skapa en RAID-0 array med en befintlig hårddisk där data har funnits då datan skall stripas/delas på två hårddiskar. För i samma sekund som man skapar en RAID-0 array så försvinner all info dom diskarna som man skall använda.

Däremot när man skapar en RAID-1 array så kopierar man all info från den befintliga till den nya hårddisken och då försvinner ingen data vid skapandet av arrayen.

Vilken RAID kontroll har du använt dig utav som klarar av att skapa en RAID-0 array från en befintlig systemdisk och samtidigt ha kvar all info från den befintliga hårddisken.

Mvh Tomas P

Tack för ditt PM.

Naturligtvis har du rätt Xplane_uppsala, det är jag som är insnöad i mina raid 5or just nu...

Om man börjar ifrån "scratch" som trådskaparen ju faktiskt ska göra så är ju "on the fly" begrepp som Online Capacity Expansion och RAID Level Migration knappast aktuella...

Mvh Rikard
*skäms*

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

Ähh vad fasen... Du behöver inte skämmas... Lätt att göra fel, jag gör det dagligen...;) Längtar tills jag kan lägga vantarna på en hyffsad RAID kontroller för att köra RAID-5 på eller kanske rent av 6...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.