Permalänk
Medlem

Vad är Raid?

Hej, jag har en Samsung 250GB SATA II Spin P120 2504C i min dator just nu, har kopplat in den i SATA, har endast SATA(1) för det är det mitt moderkort klarar.
Det finns en SATA port till och jag har tänkt köpa en lika dan hårddisk till och koppla in där.

Nu undrar jag, vad är Raid och ska man köra hårddiskarna i det? Går det med SATA(1)?
Och hur gör man?

//Sachia

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk

Sök!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Har sökt lite, verkar ju som att RAID0 är det rätta för mej,

Jag undrar om man behöver en RAID kontroller eller hanterar moderkortet det bra?

Och så undrar jag vad som gör RAID0 bättre än att bara ha de 2 diskarna separedade, tex blir det märkvärt snabbare eller vad är det egentligen som händer?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ja kör du med raid 0 så blir det dubbelt så stort utrymme och filerna sprids ut på båda diskarna då det blir som en enda disk i windows. Laddtiderna i spel kommer bli märkbart snabbare. även öppnande av program och uppstart av windows o.s.v. kör du raid 1 så har du bakup på din programvara ifall en av diskarna krashar då det är samma information på båda diskarna. men då får du inget extra utrymme.

Tror inte jag blandade ihop raid 0 och 1 nu iaf:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Vad är Raid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Hej, jag har en Samsung 250GB SATA II Spin P120 2504C i min dator just nu, har kopplat in den i SATA, har endast SATA(1) för det är det mitt moderkort klarar.
Det finns en SATA port till och jag har tänkt köpa en lika dan hårddisk till och koppla in där.

Nu undrar jag, vad är Raid och ska man köra hårddiskarna i det? Går det med SATA(1)?
Och hur gör man?

//Sachia

Faktum är att den bästa Raiden som funnits numera faktiskt heter Twix!

Nä, utan "nördfniss" så rekommenderar jag dig lite självstudier i ämnet innan du börjar exprimentera. Du kommer att tjäna på det i slutändan!

kolla lite här: http://www.64bits.se/guider/raid/index.shtml

Dock så ser jag att man använder IBM GXP 75 som exempel och dessutom framhäver dess "höga kvalitet" *host*. Mmmm hoppa över DEN biten...

(Denna serie diskar blev IBM Storages undegång. Blev stämda och till slut köpte Hitachi upp det som var kvar av verksamheten...)

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2