NAS eller USB/FW-extern?

Permalänk
Medlem

NAS eller USB/FW-extern?

Har brottats med detta dilemma väldigt länge nu, jag pendlar av och an och skulle behöva en spark i rätt riktning.

Vill ha en extern lagring då jag bara har 100 GB i laptopen, utrymme som behövs är 250-400 GB, spelar inte jättestor roll 320 GB känns lagom i nuläget. Pris är inte det primära, men jag vill inte spendera mer än 3000 kr.

Jag kommer i första hand att ha mina mp3or och övriga mediafiler på disken, plus lite backup från datorn.

Några tips på NAS-enhet som inte är gimpad (ex. inget NTFS, programvaror måste installeras) det räcker gott med 10/100 nätverk. Dock verkar det alltid vara någon rejäl nackdel med NAS - vill gärna slippa det.

I annat fall får jag väl gå på en vanlig extern disk, några särskilda tips? LaCie Porsche behöver ni inte tipsa om, WD MyBook har jag tittat på en del.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Planex NAS-01G - Network Attached Storage? Har den själv och är nöjd. Det är ett skal som man kan stoppa i 1 idedisk i. Den har gigabitspeed på ethernet + 2 usb anslutningar. Usb anslutningarna kan hantera minneskort eller en usbskrivare(inbyggd skrivarserver). Även en usb ansluten extern hårddisk kan anslutas och ytterligare utöka lagringsutrymmet. För övrigt har den inbyggd ftp,http och fotoserver. Mycket flexibel.Den har till och med stöd för bittorentklienter så att den kan ladda ner i stället för att ha datorn på. Bästa stödet har den med senaste firmwaren. Den har en linuxkärna. Strömsnål.Den drog endast 18w med den disk jag provade med.

Du hittar den hos www.planex.se eller www.planex.se/webshop .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk
Har du tittat på Planex NAS-01G - Network Attached Storage? Har den själv och är nöjd. Det är ett skal som man kan stoppa i 1 idedisk i. Den har gigabitspeed på ethernet + 2 usb anslutningar. Usb anslutningarna kan hantera minneskort eller en usbskrivare(inbyggd skrivarserver). Även en usb ansluten extern hårddisk kan anslutas och ytterligare utöka lagringsutrymmet. För övrigt har den inbyggd ftp,http och fotoserver. Mycket flexibel.Den har till och med stöd för bittorentklienter så att den kan ladda ner i stället för att ha datorn på. Bästa stödet har den med senaste firmwaren. Den har en linuxkärna. Strömsnål.Den drog endast 18w med den disk jag provade med.

Du hittar den hos www.planex.se eller www.planex.se/webshop .

Tack! Det där är precis vad jag letat efter ju. Blir nog att beställa en sådan, den verkar ha det jag är ute efter ju, inte var den särskilt dyr heller. Jag är fortfarande öppen för fler förslag dock!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det är ett skal utan hårddisk.Men inom din prisram på 3000kr får du ju in en hårddisk med din önskade storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk
Tänk bara på att det är ett skal utan hårddisk.Men inom din prisram på 3000kr får du ju in en hårddisk med din önskade storlek.

Precis, sitter och kollar på diskar nu och har ju råd med en 400 GB och får ändå stålar över med min tänkta budget.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk
Har du tittat på Planex NAS-01G - Network Attached Storage? Har den själv och är nöjd. Det är ett skal som man kan stoppa i 1 idedisk i. Den har gigabitspeed på ethernet + 2 usb anslutningar. Usb anslutningarna kan hantera minneskort eller en usbskrivare(inbyggd skrivarserver). Även en usb ansluten extern hårddisk kan anslutas och ytterligare utöka lagringsutrymmet. För övrigt har den inbyggd ftp,http och fotoserver. Mycket flexibel.Den har till och med stöd för bittorentklienter så att den kan ladda ner i stället för att ha datorn på. Bästa stödet har den med senaste firmwaren. Den har en linuxkärna. Strömsnål.Den drog endast 18w med den disk jag provade med.

Du hittar den hos www.planex.se eller www.planex.se/webshop .

Lite gammal tråd men jag skriver här istället för att göra en ny.

Funkar denna fortfarande bra eller har det kommit nya modeller i samma prisklass som är bättre?
Hur är säkerheten på den, behöver man vara orolig för att nån obehörig ska komma åt ens grejer?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.