USB-hårddisk som stänger av sig stup i ett

Permalänk
Medlem

USB-hårddisk som stänger av sig stup i ett

Jag har köpt en MyBook 320GB USB-hårddisk, den är jättebra förutom en sak. Den stänger av sig om den varit inaktiv i 10min. Väldigt irriterande när man ska komma åt disken så måste man vänta på att den varvar upp och de är några irriterande sekunder som går till spillo. Sen kan det väl inte vara bra för hårddisken i längden att stängas av och sättas på såhär stup i ett? Kan man på något sätt skapa en bat-fil eller nåt liknande som skriver en fil eller läser av en fil på hårddisken var 9:e minut så att disken alltid håller sig aktiv? Har ni några smarta tips? Hur gör man en bat-fil? Jag kan tyvärr ingenting om programering =( Pratade med dom på affären jag köpte disken och dom sa att det inte gick att stänga av denna funktion, och dom hade inget tips på hur jag skulle kunna hålla disken aktiv.

Tack ska ni ha sålänge!

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk

självklart kan du skriva en bat-fil. men finns det inga inställningar av typen "allow the computer to turn of this device" under diskens properties?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Ja där sa du nåt.. jag kollade de med energisparfunktionerna och de men hittade inget som gjorde att disken skulle stängas av automatisk, måste va inbyggt i disken eller kabinettet den sitter i. Tack för tipset annars! Har du kunskap om hur man skapar en batfil? Eller kan du länka till nån sida med info om det, tack?

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk

Skriv in "time /T >> test.txt" i en textfil utan "" tecknena, spara den som en .bat fil i din Mybook och schemalägg den så att den körs var 9:onde minut i schemalagda aktiviteter