Windows-disk krasch!

Permalänk
Medlem

Windows-disk krasch!

Tja folket!

Har ett litet (som i själva verket är ett stort) problem med min PC.
Det är så att min dator slutade tvärt fungera tidigare idag. Jag misstänkte först någon typ av problem med grafikkortet eftersom det en bit in i uppstarten bara blev svart på skärmen.
Efter att satt i Windows-skivan för att försöka få lite mer klarhet i mitt problem får jag dock fram att det är en av diskarna som blivit kaputt!
Så här står det när jag ska välja vilken partition jag ska installera Windows på:

----
238473 MB hårddisk 0 på id 0 på buss 0 på Atapi (MBR)

C: Partition1 (Okänd) 238465 MB ( 238464MB Ledigt )
Opartitionerat utrymme 8 MB

238473 MB hårddisk 0 på id 0 på buss 0 på Atapi (MBR)

D: Partition1 (Hårddisk) (NTFS) 238465 MB ( 1007 MB Ledigt )
Opartitionerat utrymme 8 MB
----

När jag sedan markerar C: (vilken är min Windows-disk) så står det "Ogiltig disk"
För övrigt borde det inte funnits 240GB ledigt på den disken, mer typ 150GB eftersom det finns en del program och sådant på den disken.
Till min fråga: Är disken helt (helt) körd?
Och vad är mitt nästa steg av attack?
Till saken hör att jag har en massa skoluppgifter (grafisk design, en del kommer att användas för framtida jobbsökande) liggande på C: så detta måste räddas.
Jag är, om inte grymt, så i alla fall hyfsat bevandrad i datorvärlden. Så jag tänkte att man kanske kunde investera i en ny disk, stoppa i den i datorn, installera windows, för att sedan slänga i den "trasiga" disken i datorn igen och försöka rädda något den vägen. Låter det som en plan?
Behöver man några speciella program för att "rädda" skadad data?
Ett annat alternativ är givetvis att lämna in disken till en firma som sysslar med sånt här för pengar (rätt mycket dessutom skulle jag tro). Fattig student som man är så har man inte råd med vad som helst. Så nån som kan rekommendera någon sådan firma? Snabb, hyfsat billig och helst i Stockholms-trakten helst.

Sjukt tacksam för all hjälp, jag måste verkligen fixa detta.
Förutom att vara beroende av arbetena på disken är jag också beroende av en fungerande dator för mina framtida skolarbeten!

Mvh,
Anders

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att HD kraschat så finns många fina program för kraschade HDD:s.
Jag rekomenderar dig att använda EasyRecovery Professional. Där kan du analysera om de är några fel på disken, du kan få tillbaks filerna (beroende på vad som hänt) plus mycket mycket mer.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem

Okej, problemet är dock att jag inte kommer in i datorn som det är nu, men om jag skaffar en ny disk och installerar Windows på denna så borde det gå att få ut lite data från disken?
Har inte hört några metalliska ljud från disken vad jag vet, så förhoppningsvis är den kanske inte helt kaputt.
Dock har jag haft lite problem den senaste månaden med att Utforskaren hänger sig vissa gånger när man försöker komma åt disken. Dock har jag alltid trott att det vad D: som strulade.
Det kunde ju varit en bra idé att ha kört en backup när jag märkte de första problemen i Utforskaren... Kanske...

Nån idé om varför disken står som helt tom när man kör upp den i Windows installationsprogram?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Okej, problemet är dock att jag inte kommer in i datorn som det är nu, men om jag skaffar en ny disk och installerar Windows på denna så borde det gå att få ut lite data från disken?

Ja du borde få ut filerna du behöver, dock som du säger så behöver du en fungerande dator för detta. [QUOTE]
Har inte hört några metalliska ljud från disken vad jag vet, så förhoppningsvis är den kanske inte helt kaputt.
Dock har jag haft lite problem den senaste månaden med att Utforskaren hänger sig vissa gånger när man försöker komma åt disken. Dock har jag alltid trott att det vad D: som strulade.
Det kunde ju varit en bra idé att ha kört en backup när jag märkte de första problemen i Utforskaren... Kanske...

Nån idé om varför disken står som helt tom när man kör upp den i Windows installationsprogram?
Tack!

[/QUOTE]
Undrar om han inte läser in diskens totala storlek även om de ligger data på den. Den har då aldrig visat nått för mig när jag installerat xp på diskar som de låg data på. Men har du flera partitioner på en disk så visar han de.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem

Ja, fast om man ser på D: i installationsprogrammet så står det ju oxå att den är på 250 (nåja) GB, men att det bara finns 1007MB ledigt. (Vilket för övrigt låter som det stämmer bra).
Men som sagt, om jag skaffar en ny disk och slänger in Windows på den så borde jag ju ha en fungerande dator. Något annat verkar (vad jag kan se) inte vara knas...

Anders