AMD Radeon RX 7800 XT och RX 7700 XT – bolaget skjuter skarpt i 1440p-klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Raytracingprestanda i 4K.

<Uppladdad bildlänk>

RTX 4090 prisvärdaste GPU:n confirmed!

Är ju bara ett lekfullt inlägg... men egentligen är det rätt så jävla sjukt också. 7800 XT borde inte gå på $500 ens. Inte i min värld. $450 max, så runt 6000 SEK för de billigaste korten här i Sverige.

Lekfullt, och jag fattar vad du menar. Men lite cherrypicking på vilka spel? 4090 är inte en nära 3ggr snabbare än ett 7800XT k snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Lekfullt, och jag fattar vad du menar. Men lite cherrypicking på vilka spel? 4090 är inte en nära 3ggr snabbare än ett 7800XT k snitt.

Han skrev ju 4k med raytracing. Och av de spelen swec testade med de inställningarna så är det ju bara watch dog där 4090 inte är nära tre gånger snabbare utan bara 2,45 gånger snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av heatm:

Raytracingprestanda i 4K.

<Uppladdad bildlänk>

RTX 4090 prisvärdaste GPU:n confirmed!

Är ju bara ett lekfullt inlägg... men egentligen är det rätt så jävla sjukt också. 7800 XT borde inte gå på $500 ens. Inte i min värld. $450 max, så runt 6000 SEK för de billigaste korten här i Sverige.

Håller med, det är ju en av dom prisvärdaste korten just nu, men det borde egentligen vara mycket billigare. hade gärna sett att det legat runt 5K egentligen med tanke på vart kortet positionerar sig i dags läget.

7700XT skulle legat på runt 4K

Skrivet av Dreas89:

Jag skulle vilja lägga till att 6950 har en rätt stor risk för Coilwhine- Så nu börjar de nya korten nå Nvidia med lägre energiförbrukning och förhoppningsvis mindre risk för Coilwhine.

Så 7000-serien känns värt några få procent extra i förhållande till t.ex 6950.

Jodå, jag håller den nya serien högre pga bl.a RT prestandan har gått upp en del, kör man RT så är ju 7800XT något rappare än 6950XT till och med för ett lägre pris.

Men om det är en prioritering så hade jag ju definitivt tagit ett nvidia 40 serie istället då det hands down är mycket bättre.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han skrev ju 4k med raytracing. Och av de spelen swec testade med de inställningarna så är det ju bara watch dog där 4090 inte är nära tre gånger snabbare utan bara 2,45 gånger snabbare.

Men då är bara RT i 4K i just de där spelen måttstocken för prissättning? Lekfullt och belyser helt riktigt den helt snea prissättningen denna generation, men vilseledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Raytracingprestanda i 4K.

<Uppladdad bildlänk>

RTX 4090 prisvärdaste GPU:n confirmed!

Är ju bara ett lekfullt inlägg... men egentligen är det rätt så jävla sjukt också. 7800 XT borde inte gå på $500 ens. Inte i min värld. $450 max, så runt 6000 SEK för de billigaste korten här i Sverige.

$500 känns rätt rimligt relativt vad Nvidia erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

7700XT skulle legat på runt 4K

Dvs runt $290 (vi säger väl $299 då).

Sure...totalt orealistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men då är bara RT i 4K i just de där spelen måttstocken för prissättning? Lekfullt och belyser helt riktigt den helt snea prissättningen denna generation, men vilseledande.

Är ju upp till var och en att avgöra vad som är viktigt att kortet är snabbt i. Är ju rätt ointressant hur de presterar i andra upplösningar eller utan rt om det är i 4k med rt på man vill spela.
Sen är det nog inte många som velar mellan att välja just 7800xt eller rtx4090.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju upp till var och en att avgöra vad som är viktigt att kortet är snabbt i. Är ju rätt ointressant hur de presterar i andra upplösningar eller utan rt om det är i 4k med rt på man vill spela.
Sen är det nog inte många som velar mellan att välja just 7800xt eller rtx4090.

Helt med!

Permalänk
Skrivet av ipac:

Dvs runt $290 (vi säger väl $299 då).

Sure...totalt orealistiskt.

Är det verkligen det för ett midrange kort? RX480 hade ju ett launch pris på 199 dollar med monolitisk krets och 256 bit minnes buss.

300-350 dollar för en något större krets är ju absolut ingen omöjlighet för en nedskuren navi 32 med en MCE som är deaktiverad/deffekt.

349 dollar är ca 4850kr med moms här i sverige.

skulle ca 299 dollar vara MSRP med dom absolut billigaste korten och 349 för mer midrange så hade det legat mycket bättre jämfört med: "lägger du till 500kr så får du ett 7800XT som är markant mycket snabbare och bättre på alla sätt och vis"

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Är det verkligen det för ett midrange kort? RX480 hade ju ett launch pris på 199 dollar med monolitisk krets och 256 bit minnes buss.

300-350 dollar för en något större krets är ju absolut ingen omöjlighet för en nedskuren navi 32 med en MCE som är deaktiverad/deffekt.

349 dollar är ca 4850kr med moms här i sverige.

skulle ca 299 dollar vara MSRP med dom absolut billigaste korten och 349 för mer midrange så hade det legat mycket bättre jämfört med: "lägger du till 500kr så får du ett 7800XT som är markant mycket snabbare och bättre på alla sätt och vis"

Rx480 hade msrp på 229$ vilket är ca 300$ idag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Rx480 hade msrp på 229$ vilket är ca 300$ idag <Uppladdad bildlänk>

RX 480 hade en 4GB modell också den låg på 199 dollar. Fast minns inte om den släpptes i Sverige eller inte. Den skulle väl typ tävla mot 1060 3GB.

Edit sökte lite snabbt för att hitta någon källa.

"AMD Radeon RX 480 har ett rekommenderat pris på endast 199 dollar med 4 GB GDDR5-minne, medan en variant med 8 GB ska kosta 229 dollar. Detta motsvarar ungefär 2 100 respektive 2 400 kronor inklusive moms. "
https://www.sweclockers.com/nyhet/22197-amd-tillkannager-pola...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De säljer ju i alla fall bra så verkar som AMD prissatt korten rätt under dagens marknad. Första kortet (7800XT) som säljer starkt på länge nu...

Det är uppenbart att 7700XT mestadels existerar för prissegmentering på OEM marknaden samt som ett upsell kort till 7800XT precis som 460TI 16GB är där för att få 4070 att se bra ut. Jag tror också de kan sänka med $50 lagom till BlackWeek...

FSR 3 måste bli bra för AMD. Jag har svårt att avgöra om dessa är prisvärda för mycket hänger på hur det blir med bra frame-gen och uppskalning för AMD. De måste bli bättre där...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

RX 480 hade en 4GB modell också den låg på 199 dollar. Fast minns inte om den släpptes i Sverige eller inte. Den skulle väl typ tävla mot 1060 3GB.

Edit sökte lite snabbt för att hitta någon källa.

"AMD Radeon RX 480 har ett rekommenderat pris på endast 199 dollar med 4 GB GDDR5-minne, medan en variant med 8 GB ska kosta 229 dollar. Detta motsvarar ungefär 2 100 respektive 2 400 kronor inklusive moms. "
https://www.sweclockers.com/nyhet/22197-amd-tillkannager-pola...

Gick ju sådär med det priset.... https://nordichardware.se/nyheter/kronika-svenska-kopvanor-ka... vill även minnas att det fanns en enorm tråd här på sweclockers angående priset.

Oavsett så är väl waferpriset för 5nm en sisådär två till tregånger dyrare (har för mig att 16nm estimerades ligga runt 5K när den var ny, och senaste jag såg för 5nm var fortfarande över 10K), och priset för ta en fram en krets för produktion femgånger dyrare, så man kan inte riktigt bara jämföra kretsarea med gamla kort för vad produkter borde och inte borde kosta. Släng på 30% generell inflation på det så är det inte konstigt att priserna gått upp (hur mycket det står för uppgången går väl dock att diskutera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

De säljer ju i alla fall bra så verkar som AMD prissatt korten rätt under dagens marknad. Första kortet (7800XT) som säljer starkt på länge nu...

Det är uppenbart att 7700XT mestadels existerar för prissegmentering på OEM marknaden samt som ett upsell kort till 7800XT precis som 460TI 16GB är där för att få 4070 att se bra ut. Jag tror också de kan sänka med $50 lagom till BlackWeek...

FSR 3 måste bli bra för AMD. Jag har svårt att avgöra om dessa är prisvärda för mycket hänger på hur det blir med bra frame-gen och uppskalning för AMD. De måste bli bättre där...

Jag pratar generellt nu. När gpuer närmar sig 60fps average i spel är väl när framegen skiner som mest? Så det är ingen brådska men de får gärna släppa hyper rx och fs3 så snart som möjligt och gärna förbättra kvaliten på uppskalning även om jag tycker den funkar ok men inte lika bra som dlss v2.x .

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gick ju sådär med det priset.... https://nordichardware.se/nyheter/kronika-svenska-kopvanor-ka... vill även minnas att det fanns en enorm tråd här på sweclockers angående priset.

Det ofta så att vi får sämre pris än att direkt översätta rekommenderat pris i dollar till sek och lägga på moms.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ofta så att vi får sämre pris än att direkt översätta rekommenderat pris i dollar till sek och lägga på moms.

Detta handlade om mer än så, ÅFs inköpspris var högre än vad dom själva hade förväntat sig som slutpris, och det pris som AMD komminucerat till svenska recensörer.

"Referensmodellens officiella riktpris för Sverige är 2 535 kronor, vilket innebär en hyfsad dollar-konvertering inklusive moms. Prislappen får dock återförsäljare SweClockers pratat med att frustrerat slå ut med armarna. Konsensus är att nivån blir mycket svår att möta i praktiken, där speciellt modeller med specialkylare riskerar att springa iväg."

https://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb...

Det finns fler märkliga exempel på detta, som även inte var exlusiva för sverige. Var det Vega eller Fury som också hade någon märklig prissättning som också genererar ramaskri. För att inte tala om Nvidias "FE" priser. Oavsett, så är det ibland svårt att gå tillbaka och kolla vad kort kostade paserat på MSRP, för det finns många fall där det inte hade något förankring i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Detta handlade om mer än så, ÅFs inköpspris var högre än vad dom själva hade förväntat sig som slutpris, och det pris som AMD komminucerat till svenska recensörer.

"Referensmodellens officiella riktpris för Sverige är 2 535 kronor, vilket innebär en hyfsad dollar-konvertering inklusive moms. Prislappen får dock återförsäljare SweClockers pratat med att frustrerat slå ut med armarna. Konsensus är att nivån blir mycket svår att möta i praktiken, där speciellt modeller med specialkylare riskerar att springa iväg."

https://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb...

Säkert sant men nu svarade jag på ett inlägg som påstod att det 199 dollar var fel. Jag berättade att det fanns en 4GB modell för 199 dollar sen om det stämde över hela världen eller bara USA har jag ingen koll på. Jag köpte ett 1060 6Gb den generationen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

$500 känns rätt rimligt relativt vad Nvidia erbjuder.

Jo... men det säger inte mycket. Nvidia erbjuder bara överprisade lyxprodukter numer.

Men så har dom DLSS + framegen OCH Cuda så ja... Tyvärr är det lite spel mot ett mål just nu. I min mening så köper man ett AMD-kort nu för 7000 kr eller mer så köper man lite grisen i säcken. Om 2-3 år kan dessa kort vara pappersvikter om AMD har en ny generation som krävs för en ny uppskalningsteknik som de ruvar på men inte kan släppa för hårdvaran finns inte där.

Samma kan hända med 4090 också, men sannolikheten är bra mycket mindre.

Sen anser jag inte att något Nvidia-kort är någonstans i närheten av prisvärt. RTX 4090 kommer snart kännas slött så GLHF 4060Ti-användare. Jag analyserar det bara som att vi står i ett generationsskifte i teknologi. Länge sedan sist som PC:n gick igenom något sådant så folk har glömt lite hur det var att knappt kunna lira spel eller använda program som kom ut för man hade helt enkelt inte rätt grejer för det.

Men jag kan ha fel. Har haft fel många gånger förut.

Avslutar med att ge AMD all cred för att släppa ett snabbt kort med mycket VRAM för en "rimlig" peng, och påminna om att man aldrig ska köpa hårdvara utifrån framtidsspekulationer och AMD har ett grymt track record med sin hårdvara... mitt RX580 har en speciell plats i hjärtat, och snart en 7-årings dator. Så gör inte som mig. Jag hade råd och hade lagt undan i många år under cryptoboomen... sen köpte jag inte en ny entusiastbil för 140 tkr... blev ett 4090 istället för att värma mig i vinter.

Men nu svamlar jag! Sista kontorstimmarna på fredagarna är "kommentera på internet"-tiden under veckan.

Trevlig helg!

Edit: Inte bara riktat till dig ipac. Utan ett generellt svamelinlägg ifrån mig bara.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Är det verkligen det för ett midrange kort? RX480 hade ju ett launch pris på 199 dollar med monolitisk krets och 256 bit minnes buss.

300-350 dollar för en något större krets är ju absolut ingen omöjlighet för en nedskuren navi 32 med en MCE som är deaktiverad/deffekt.

349 dollar är ca 4850kr med moms här i sverige.

skulle ca 299 dollar vara MSRP med dom absolut billigaste korten och 349 för mer midrange så hade det legat mycket bättre jämfört med: "lägger du till 500kr så får du ett 7800XT som är markant mycket snabbare och bättre på alla sätt och vis"

Ja med den verklighet vi har år 2023 så är det orealistiskt. Att läget var helt annorlunda 2016 är ju just det som är poängen här; "förr var det si och så" är inget argument när omständigheterna idag är annorlunda än förr.

Det räcker med $399 för att 7700XT (som av en händelse samma pris som 5700XT startade på, för den som gillar att resa bakåt i tiden) skulle ha sin plats bredvid 7800XT motiverad. Skulle 7700XT riktas mot $299 så hade däremot $499 för 7800XT varit svårt att motivera.

Har överlag svårt att se poängen med alla dessa "x borta kosta [insert prislapp som aldrig kommer inträffa här]"-inlägg här på Swec. Till vilken nytta?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fick lite fredagsfeeling och tjongade ihop en video på korten nu innan hemgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=3iB7op3zluU

Fick lite fredagsfeeling och tjongade ihop en video på korten nu innan hemgång.

Rätt beslut!

Tack för fredagsmys, nu känns det äntligen som helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=3iB7op3zluU

Fick lite fredagsfeeling och tjongade ihop en video på korten nu innan hemgång.

Vilken start på helgen, bästa möjliga 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som vanligt kommer folk ändå köpa Nvidia. DLSS fanboys 🤗

Inte bara DLSS utan också lägre strömförbrukning och stabilare kort över ett helt ägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

..ibland är det inte en fördel att köra duckduckgo, jag duckduckgoade 'rx 6800 xt' release date och det den plockade upp jag såg först var en artikel från thoms hardware, som verkar fel (efter att ha googlat):

"AMD Radeon RX 6800 XT release date

The Radeon RX 6800 XT was released on November 18, 2021, alongside the standard RX 6800. "

Med den rättningen så har vi
0,116 -> 0,09

Det jag ville visa var att det inte är samma pris.
msrp 650usd vs 500usd, om det råkar bli samma summa i SEK så är det mest bara sorgligt (för SEK:en, inte för AMD)

Och i 2023 dollar så är det 770usd vs 500usd "för samma prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inte bara DLSS utan också lägre strömförbrukning och stabilare kort över ett helt ägande.

Lägre strömförbrukning just den här generationen. Det var tvärtom förra, och det påverkade ingenting. Och ”stabilare kort över ett helt ägande”, vad menar du? Det är ju ett helt meme att AMD kör med FineWine och fortsätter att förbättra gamla kort medan Nvidia i bästa fall gör det för de två senaste generationerna och sedan är det helt slut.

Nej, folk köper vad de vill av ett av två skäl: 1) de vill ha det absolut bästa, och det är i princip alltid Nvidia. AMD har inget lika snabbt som 4090, så är det i den klassen man tittar så finns det ju inga alternativ. 2) de vill egentligen ha ett 4090 men har inte råd, så då blir det ”det näst bästa” i den prisklassen de jobbar, typ en 4060 eller vad det må vara. Det är det som kallas premiumpyramiden och är en extremt effektiv marknadsföringsstrategi. Nvidia är dessutom konsekvent mycket duktiga på den, och det var 10 år sen de ens snubblade till lite.

Alla andra funktioner de har är där för att ge folk en rationell ursäkt att köpa det som marknadsföringen redan har pressat dem till. Nu är det DLSS, innan dess var det G-sync och PhysX. Märk hur Nvidia snabbt överger en sådan funktion i marknadsmaterialet när de har en annan att lyfta istället. De måste ha en för att strategin skall funka, men de behöver inte fler.

Sen gör ju Nvidia bra kort även oavsett marknadsföringen ibland, det skall man inte glömma. Det är bara de som kommer inte och absolut skall ha ett Nvidia-kort oavsett vad AMD har eller vilken prisklass man är i som är de man kan göra sig rolig över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lägre strömförbrukning just den här generationen. Det var tvärtom förra, och det påverkade ingenting. Och ”stabilare kort över ett helt ägande”, vad menar du? Det är ju ett helt meme att AMD kör med FineWine och fortsätter att förbättra gamla kort medan Nvidia i bästa fall gör det för de två senaste generationerna och sedan är det helt slut.

Nej, folk köper vad de vill av ett av två skäl: 1) de vill ha det absolut bästa, och det är i princip alltid Nvidia. AMD har inget lika snabbt som 4090, så är det i den klassen man tittar så finns det ju inga alternativ. 2) de vill egentligen ha ett 4090 men har inte råd, så då blir det ”det näst bästa” i den prisklassen de jobbar, typ en 4060 eller vad det må vara. Det är det som kallas premiumpyramiden och är en extremt effektiv marknadsföringsstrategi. Nvidia är dessutom konsekvent mycket duktiga på den, och det var 10 år sen de ens snubblade till lite.

Alla andra funktioner de har är där för att ge folk en rationell ursäkt att köpa det som marknadsföringen redan har pressat dem till. Nu är det DLSS, innan dess var det G-sync och PhysX. Märk hur Nvidia snabbt överger en sådan funktion i marknadsmaterialet när de har en annan att lyfta istället. De måste ha en för att strategin skall funka, men de behöver inte fler.

Sen gör ju Nvidia bra kort även oavsett marknadsföringen ibland, det skall man inte glömma. Det är bara de som kommer inte och absolut skall ha ett Nvidia-kort oavsett vad AMD har eller vilken prisklass man är i som är de man kan göra sig rolig över.

Rörande stabilt ägande så menar jag: What you see is what you get. Prestandan hos Nvidia utvecklas inte lika mycket men du kan också förutsätta lägre risk för större fel i nya titlar. Och är det fel kan du räkna med snabbare fix.

AMD pressar ur sina kort mer över tid. Men du får också räkna med att vissa fel får du leva med en tid. Hur länge och är det ens fixat att 7000-serien låg på hög förbrukning med dubbla skärmar?

Jag skulle kanske försöka mig med en jämförelse: Nvidia = Volvo. Tryggt, klassledande teknologi på sina håll.

AMD - Något annat märke med riktigt bra grejer men där infotainmentsystemet ihop med tekniken blir bättre med tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noobs:

Som vanligt kommer folk ändå köpa Nvidia. DLSS fanboys 🤗

En självklarhet då DLSS är världsledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

En självklarhet då DLSS är världsledande.

#20172085

Och vore det "en självklarhet" att alltid köpa alternativet med störst marknadsandel ja då skulle det bli en glidande skala till praktiskt monopol (i ännu större utsträckning). Det säger sig självt att marknadsekonomin inte (riktigt) opererar så.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jonas och Calle nu när Cyberpunk 2077 släpper 2.0 patchen kommer det ändra prestandasiffrorna eller testslingan tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jonas och Calle nu när Cyberpunk 2077 släpper 2.0 patchen kommer det ändra prestandasiffrorna eller testslingan tror ni?

Det kan väl iaf vara ett skäl till att ha överlappande testsviter? Samt att uppdatera testerna lite mer regelbundet med nyare drivrutiner och patchar?

Då har man alltid några spel kontinuerligt för jämförelse över tid som hänger kvar över grafikkortsgenerationer och spelsläpp, dvs kanske 2 år, men så klart med mer aktuella testvärden efter hand (inte 2 år gamla värden för de äldsta korten på slutet), samtidigt som man släpper de äldsta spelen efterhand, och lägger till nya spelmotorer/spelsläpp då det passar. Ett glidande, mer aktuellt testfönster, både för att se spelens/drivrutinernas utveckling över tid, samt skillnad mellan generationer?

Det kräver såklart mer testande, men man kanske inte behöver testa om alla kort hela tiden vid varje nytt släpp, men batchvis, kanske fokuserat på de mest tänkbara konkurrenterna i samma prissegment i första hand när ett nytt släpp sker, och i mån av tid det övriga startfältet. Och kommer det inget släpp av nya kort i de segment som inte testas, kan man ändå uppdatera testvärdena regelbundet så att tabellen inte haltar för mycket.

Skulle kunna vara en lämplig avvägning mellan nedlagd tid och relevanta värden? Där även vi vanliga dödliga kan interpolera och extrapolera lite om det fattas data för just vårt fokus vid testtillfället.