Fråga om finansiering av husrenovering

Permalänk
Medlem

Fråga om finansiering av husrenovering

Du ska göra en husrenovering för 150k. Lägger du den på huslånet (som blir ca 80% belånat) eller plockar du från ISK (totalt innehav 300k)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Du ska göra en husrenovering för 150k. Lägger du den på huslånet (som blir ca 80% belånat) eller plockar du från ISK (totalt innehav 300k)?

Om den förväntade avkastningen på ditt ISK är högre än kostnaden för det ökade lånet lägger du det på lånet. Annars tvärtom.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om den förväntade avkastningen på ditt ISK är högre än kostnaden för det ökade lånet lägger du det på lånet. Annars tvärtom.

Klokt! Vad skulle du gissa är förväntad avkastning på t.ex. Länsförsäkringar Global Index? Jag har hört 5-7% per år men stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Klokt! Vad skulle du gissa är förväntad avkastning på t.ex. Länsförsäkringar Global Index? Jag har hört 5-7% per år men stämmer det?

Jag brukar räkna med 6% ±2% men i dagens högränteläge är nog förväntad avkastning något högre. 5-7% är konservativt och bra, så räkna med det så blir du (nog) inte negativt överaskad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag brukar räkna med 6% ±2% men i dagens högränteläge är nog förväntad avkastning något högre. 5-7% är konservativt och bra, så räkna med det så blir du (nog) inte negativt överaskad.

Då är det man vinner mest på i längden att utöka bolånet. Får fundera i helgen om risken är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Då är det man vinner mest på i längden att utöka bolånet. Får fundera i helgen om risken är värt det.

Vilken risk, ränterisken? Styrräntan lämnades kvar på sin nivå nyligen, allt tyder på en sänkning vid nästa tillfälle.

Citat:

PRESSMEDDELANDE Inflationen är på väg att stabiliseras vid målet men inflationstrycket är fortfarande något förhöjt. Direktionen har därför beslutat att lämna styrräntan oförändrad på 4 procent. Om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...

du kommer att påverkas av amorteringskrav vid belåning över 70% kanske något att fundera över.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Vilken risk, ränterisken? Styrräntan lämnades kvar på sin nivå nyligen, allt tyder på en sänkning vid nästa tillfälle.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...

du kommer att påverkas av amorteringskrav vid belåning över 70% kanske något att fundera över.

Risken är bara om jag höjer bolånet MÅSTE jag betala varje månad. Om jag tar från ISK och sparar samma summa varje månad kan jag skippa en månad.

Permalänk
Medlem

Bra med buffert

Jag har haft hus ett tag och det är bra att ha en buffert, t.ex. ISK med nåt som relativt snabbt kan säljas.
Jag gjorde misstaget att använda (nästan) alla mina besparingar första gången jag renoverade, vilket ställde till det senare då jag behövde pengar till en oväntad utgift.
Nu för tiden ser jag till att alltid han några 100K i en snabb såld ISK som kan användas för sådana utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Jag har haft hus ett tag och det är bra att ha en buffert, t.ex. ISK med nåt som relativt snabbt kan säljas.
Jag gjorde misstaget att använda (nästan) alla mina besparingar första gången jag renoverade, vilket ställde till det senare då jag behövde pengar till en oväntad utgift.
Nu för tiden ser jag till att alltid han några 100K i en snabb såld ISK som kan användas för sådana utgifter.

Vill bara slänga in att jag aldrig skulle sätta pengar som kan behövas inom kort (1 år) tid på ett ISK. Buffert har man på sparkonto, förhoppningsvis med ränta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Jag har haft hus ett tag och det är bra att ha en buffert, t.ex. ISK med nåt som relativt snabbt kan säljas.
Jag gjorde misstaget att använda (nästan) alla mina besparingar första gången jag renoverade, vilket ställde till det senare då jag behövde pengar till en oväntad utgift.
Nu för tiden ser jag till att alltid han några 100K i en snabb såld ISK som kan användas för sådana utgifter.

Om inte den oväntade utgiften är i 150k-kronorsklassen så kan avkastningen på isk väga över att man ett par månader har 20% ränta på ett kreditkort. Klart man ska ha en dräglig buffert tillgängligt enkelt men att ha en för stor buffert påverkar istället en negativt.

https://rikatillsammans.se/buffert-2024/

Sök på "Tankespjärn: kreditkort som buffert istället för sparkonto?" på sidan så slipper du scrolla ner för att förstå vad jag menar. Tycker inte det är en dum tanke.

Permalänk
Medlem

Isk är bara ett skal, du kan ha räntebärande tillgångar där med. (Får ha kolla på isk avg. och förväntad avkastning.)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vill bara slänga in att jag aldrig skulle sätta pengar som kan behövas inom kort (1 år) tid på ett ISK. Buffert har man på sparkonto, förhoppningsvis med ränta.

Jag har buffert på ett sparkonto också, men ett lägre belopp då räntan är lägre där.
Pengarna på ISK är för sånt som inträffar mer sällan och är dyrare.
Tänk dig en buffert trappa

Hur som helst så ville jag bara säga att det kan vara bra att ha några 100K för oväntade utgifter om man äger ett hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vill bara slänga in att jag aldrig skulle sätta pengar som kan behövas inom kort (1 år) tid på ett ISK. Buffert har man på sparkonto, förhoppningsvis med ränta.

Håller inte alls med, du kan få ut pengar samma dag eller i värsta fal 3-4 dagar senare beroende på vad man har investerat i. Däremot har jag en månadslön på ett konto som jag får ut pengar ifrån på sekunden, mer än så behöver man inte ha snabbt tillgängligt, går någon vitvara eller annat sönder så har jag ett kreditkort som jag betalar nästa månad med pengar jag lätt hinner plocka ut från ISKn. Och förlorar jag jobbet så är det inte heller något problem att få ut pengarna från ISK i tid, och eftersom jag har en månadslön extra på ett annat konto så är det inte ens bråttom.

Permalänk
Medlem

Förutom Spara vs. Låna (ränta vs. avkastning) så kan det vara bra att fundera på hur du påverkas av amorteringskravet.
Har du exempelvis ett amorteringsgrundande värde (AGV) idag som är äldre än 5 år så kommer ett nytt sådant sättas, och är det verkligen rätt tidpunkt idag för detta?

Vissa banker låter dig köra vidare med befintligt värde, men att man daterar om det till dagens datum och så får det gamla värdet gälla ytterligare 5 år. Medans andra banker kräver att en helt ny värdering görs, antingen en statistisk sådan via bankens egna system eller, om du tycker det värdet är för dåligt, genom att du anlitar en mäklare.

Innebär nyutlåningen dessutom att din amorteringsgrundande skuld (AGS) höjs så höjs ju även kravet på det belopp som ska amorteras årligen jämfört med idag. Håller du dig under eller upp till din befintliga AGS kommer det dock inte bli någon skillnad. (Om det inte kombineras med att ett nytt AGV måste fastställas, för då blir din nya skuld också din nya AGS vilket skulle kunna göra att kravet blir lägre än idag.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Tar det ur madrassen. 150000:- har man ju minst på nödkontot om man har hus. Tar ju bara typ ett/två år att dra ihop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Håller inte alls med, du kan få ut pengar samma dag eller i värsta fal 3-4 dagar senare beroende på vad man har investerat i. Däremot har jag en månadslön på ett konto som jag får ut pengar ifrån på sekunden, mer än så behöver man inte ha snabbt tillgängligt, går någon vitvara eller annat sönder så har jag ett kreditkort som jag betalar nästa månad med pengar jag lätt hinner plocka ut från ISKn. Och förlorar jag jobbet så är det inte heller något problem att få ut pengarna från ISK i tid, och eftersom jag har en månadslön extra på ett annat konto så är det inte ens bråttom.

Jag struntar i hur lång tid det tar innan du får ut pengarna, jag syftar på att du ska ha några pengar att ta ut öht.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕