Montering av Ryzen: 5800X3D på ett MSI X470 GAMING PRO ( Första gången, rekommentation och tips, så kan förbereda mig, innan sätter igång )

Permalänk
Medlem

Montering av Ryzen: 5800X3D på ett MSI X470 GAMING PRO ( Första gången, rekommentation och tips, så kan förbereda mig, innan sätter igång )

Hej jag ska montera en Ryzen: 5800X3D på ett MSI X470 GAMING PRO, avmontera 'Arctic Freezer 33 eSports ONE Vit' och sen montera tillbaka, så kan byta processor smidigt.

( Har uppdaterat min bios till senaste som ska stödja AMD 5800X3. )

Har aldrig bytt en processor innan och är jätte-nervös, något speciellt ska tänka på och någon dokumentation, samt Youtube videor ni kan rekommendera man kan titta på så man gör rätt, och har mer koll på hur man gör?

Köpte även: https://www.inet.se/produkt/5323619/deepcool-z3-kylpasta-1-5g för applicera

Hälsningar
Mikael

Permalänk
Medlem

AM4 är enkel att byta. Finns gott om youtube-videos som visar dig hur du gör (bl.a. denna). Värt att tänka på är cpu och kylare kan sitta fast ganska bra med varandra och det händer då och då att CPU'n följer med kylaren när man tar lös den. Oftast orsakar det inte några skador så du behöver inte vara allt för orolig. Lycka till, och ta det försiktigt

Permalänk
Medlem

1. Sätt på datorn så CPUn blir varm, detta mjukar upp kylpastan, nån kvart borde räcka.
2. Stäng av
3. Ta bort kylaren med en rotation fram och tillbaka, inte bara dra den rakt upp direkt

På så vis undviker du att dra med hela CPUn ur sockeln och du minimerar risken att böja pins.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, riktigt bra, tips sätter igång strax hoppas att allt går bra.

Permalänk

ha kvar den nya cpu´n i den skyddande förpackningen så länge som möjligt extremt lätt att råka böja pinnarna om man plockar runt med den för mycket eller råkar tippa ner den på golvet eller nått.

trillar den typ inte ner i pinhålen på sockeln av sig självt när låset är öppet så har du troligen vänt den åt fel håll eller så har du råkat böja pinnar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stort plus på "dlq84" förslag ovan; det är demonteringen av processorkylaren som är det känsliga momentet. Allt annat är som LEGO ungefär.
Om den sitter segt även efter uppvärmning, så ha tålamod. Lägg på en måttlig roterande kraft och låt den verka över tid så släpper kylpastan till slut.

Permalänk
Medlem

Hej, det gick så där. Bytet gick bra och kan se att processorn hittades, men bootar bara till bios nu,vad kan ha blivit fel?
Har jag fel bios version? Jag installerade den senaste:

AMI BIOS7B79v1L1(Beta version)2023-05-239.61 MB

Description:
- AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.A. update.
- TPM Out of Bounds Access security patch.

Hoppas, någon har kompetens att hjälpa mig att förstå vad som gått fel.

Permalänk
Medlem

Inget meddelande innan BIOS? Typ cpu fan error eller liknande?
Tänker så det inte bara är ett basic fel att fläkten sitter i fel uttag på moderkortet eller dylikt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Kan säga att om du hade haft en version utan stöd för processorn så hade du inte kommit in i bios alls.

Att datorn skulle boota till bios efter du byter CPU är rätt förväntat, den låter dig dock inte komma förbi bios om du sparar settings och rebootar? Du vet inte om du använder något som bitlocker för windows? Att byta CPU kan påverka det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Hej, det gick så där. Bytet gick bra och kan se att processorn hittades, men bootar bara till bios nu,vad kan ha blivit fel?
Har jag fel bios version? Jag installerade den senaste:

AMI BIOS7B79v1L1(Beta version)2023-05-239.61 MB

Description:
- AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.A. update.
- TPM Out of Bounds Access security patch.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hoppas, någon har kompetens att hjälpa mig att förstå vad som gått fel.

Inget fel, förväntat med ny CPU.
Testa byta CSM Legacy / UEFI boot alternativen.
Kan också kolla om secure boot är enabled eller inte.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nedgraderade Bios till:

"Ryzen 7 Vermeer 5800X3D 100 3.4GHz 4MB 96MB B2 105 N/A 7B79v1K.zip"

Då det står här att det är den man ska ha: https://us.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PRO/support#cpu

Inget fungerar, secure-boot är disabled.
Hittar ingen option för legacy-boot i menyn tyvärr.

Det som är konstigt är att hittar inte BSS priorities lägre i menyerna, för där ska man välja evo disken, men den options syns inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Inget meddelande innan BIOS? Typ cpu fan error eller liknande?
Tänker så det inte bara är ett basic fel att fläkten sitter i fel uttag på moderkortet eller dylikt.

Nej, inga felmeddelanden, fläkten snörrar som den ska. Bara att den bootar till bios och kommer inte förbi det.

Permalänk
Medlem

Hej, hitta CMS legacy nu, verkar som menyerna ändrast, va inte lika lätt hitta den optionen, verkar som det var det problemet. Datorn boota nu...puh.. tack fär hjälp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nighter:

Hej, hitta CMS legacy nu, verkar som menyerna ändrast, va inte lika lätt hitta den optionen, verkar som det var det problemet. Datorn boota nu...puh.. tack fär hjälp

Härligt att det fungerar!
Slog på du eller av CSM för att lösa det?

Om på, så kan det vara värt att slå av det nästa gång du installerar om Windows. CSM används för att boota som man gjorde med BIOS (snarare än UEFI) och har egentligen varit lite ute de senaste typ 12-14 åren eller sådär. Men det lär inte ge några direkta problem, så jag ser ingen anledning att ändra något nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Härligt att det fungerar!
Slog på du eller av CSM för att lösa det?

Om på, så kan det vara värt att slå av det nästa gång du installerar om Windows. CSM används för att boota som man gjorde med BIOS (snarare än UEFI) och har egentligen varit lite ute de senaste typ 12-14 åren eller sådär. Men det lär inte ge några direkta problem, så jag ser ingen anledning att ändra något nu.

Fanns en options för "Windows Boot" den stod på Efi, ändra tills CMS, då dök alla menyer upp för EFI+Legacy. Som jag sett förut, så ändrade till det.

Trode jag körde EFI överallt, men dualbootar med Linux och misstänker att GRUB ligger i MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Härligt att det fungerar!
Slog på du eller av CSM för att lösa det?

Om på, så kan det vara värt att slå av det nästa gång du installerar om Windows. CSM används för att boota som man gjorde med BIOS (snarare än UEFI) och har egentligen varit lite ute de senaste typ 12-14 åren eller sådär. Men det lär inte ge några direkta problem, så jag ser ingen anledning att ändra något nu.

Man går miste om en del funktioner om man kör CSM och MBR partitioner, t.ex. diskar större än 2TB, Re-bar m.m.

Så jag hade konverterat från MBR till GPT och stängt av CSM (om det är aktivt).

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shugge:

Man går miste om en del funktioner om man kör CSM och MBR partitioner, t.ex. diskar större än 2TB, Re-bar m.m.

Så jag har konverterat från MBR till GPT och stängt av CSM (om det är aktivt).

Jo, det är iofs sant, fast diskar större än 2 TB (med GPT) som icke-bootdisk fungerar ju ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200