Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer
AMD presenterar kvartalsrapport för Q4 2017 – gör vinst för helåret
Är inte det beroende på hypervisor ? Kör själv en del KVM maskiner blandat Intel & AMD och har inga problem med live migreringar o.s.v. Har även satt CPU flaggor till "host", d.v.s. använd alla finesser på CPU:n som finns.
Har man en jätteny CPU och en jättegammal lär det bli problem, men då går det ju att sätta en lägre baseline.
KVM är en "typ 2" hypervisor och i det läget borde det vara fullt möjligt att OS som har HW-access (Linux i KVM fallet) abstraherar bort alla skillnader i virtualiseringsstöd. Hela poängen med ett OS är ju att abstrahera HW-detaljer.
Det kräver dock fortfarande att man bara använder sådant i sin "host" som alla CPUer man live-migrerar till har stöd för. Du använder därför uppenbarligen inte TSX (vilket Linux normalt automatiskt använder i alla pthreads applikationer om det finns), MPX, SGX, AVX512 eller liknande (alla dessa finns bara på Skylake SP, inte på Epyc).
Ändå lite märkligt då KVM har stöd för Intel-only hypervisor-finesser som t.ex. "posted interrupts", VMCS shadowing och APIC virtualization. Du kanske inte använder något av detta, gissar att du i så fall inte heller gör något speciellt I/O-intensivt i dina gäster, eller?
Det är är i alla fall överhuvudtaget inte möjligt att live-migrera mellan Intel och AMD för "typ 1" hypervisors som Xen, Hyper-V och ESXi. T.ex. så säger Microsoft detta om Hyper-V
"Live migration requires two or more servers that run Hyper-V, that support hardware virtualization, and use processors from the same manufacturer, such as all AMD processors or all Intel processors, for example."
Är dock inte alls någon expert på detta område (kör lite KVM och Hyper-V för husbruk samt Hyper-V på Azure men där är ju eventuella migreringar MS huvudvärk), dock sett frågan samt svaret på huruvida live-migrering är möjligt många gånger.
Lite google nu pekar på att det är möjligt på KVM med "rätt" konfiguration (rätt här verkar betyda att man använder en väldigt liten mängd finesser både från VM och host). Specifikt säger KVMs dokumentation detta
"You can migrate a guest between an AMD host to an Intel host and back. Naturally, a 64-bit guest can only be migrated to a 64-bit host, but a 32-bit guest can be migrated at will. "
Det jag ställer mig frågan till då är: hur står sig KVMs I/O-prestanda jämfört med t.ex. Hyper-V eller ESXi? I/O-prestanda med Linux-gäst är riktigt bra i Hyper-V. Det jag använder KVM för (köra virtualiserade *BSD på Linux) är för enklare testning så där har jag aldrig behövt bry mig om prestanda.
- Vilken film såg du senast?15k
- LogiTech G603, ger dubbel-klick ofta?8
- Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO20k
- Nytt bygge, CPU Overheating12
- Quiz: Vad kan du om gränssnitt i spel?148
- Aldrig mer Webhallen309
- Bilder på ditt senaste inköp (2025) [inga produktbilder]836
- Sex år gammal stationär dator, hur moderniserar jag bäst?8
- Vilken serie såg du senast?2,5k
- Tråden om Nintendo Switch 23,5k
- Säljes Ryzen 5800X3D / RTX 2080 Super FE / 32GB RAM / 1.5GB SSD
- Bytes Söker gpu uppgradering!
- Säljes ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti – 11GB
- Köpes 7950x + Mobo + 32gb RAM
- Säljes Hercules DG400BB Laptopställ
- Säljes Garderobrensing - Dator / K860 Tangentbord / Musmatta / CPU
- Säljes PS5 Disc edition + 13 Spel - Nintendo Switch (2017) - Nintendo Switch Lite
- Säljes AMD Ryzen 5 - 5600 - AM4
- Säljes Grym speldator
- Säljes RTX 3070 Gaming OC Gigabyte
- Microsoft belönade 13-åring för säkerhetsupptäckt11
- Fortsatta bedrägerier med hårddiskar och SSD:er46
- Samsung mot Kingston – test av PCI Express 5.0 SSD27
- RTX 5000-serien äntrar Steam Hardware Survey30
- Testpilot: MSI Raider A18 HX A9W – RTX 5080 och X3D-processor2
- Stop Killing Games når 1 miljon påskrifter45
- HP vill göra det tryggare att köpa begagnad dator27
- KO stämmer Hallon för brister i kundtjänst44
- Quiz: Vad kan du om gränssnitt i spel?148