Gratis är gott! Del 1: De bästa gratisalternativen till Photoshop

Permalänk
Melding Plague

Gratis är gott! Del 1: De bästa gratisalternativen till Photoshop

Fimpa Adobe-licensen och få bildmeckandet gjort med de här gratisalternativen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heter inte "Paint.NET" längre, har bytt till "paint.net" och ser så fult ut i context menyn.

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag Krita, brukar själv installera som standard.

https://krita.org/sv/

Permalänk
Snusfri

Det är bra med sådana här artiklar.
Dock finns det inget program som ens kommer i närheten av Photoshop enligt mig som använder det dagligen.

Enda tråkiga är att Adobe inte släppt Photoshop till Linux, men det går att fixa till med lite trix.
Förhoppnigsvis så tar de sitt förnuft till fånga och "portar" det, eftersom det finns till MacOS så bör det vara en smal sak.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns något riktigt bra gratisalternativ för bildredigering.

Inom CAD finns Fusion 360 från Autodesk som är grymt bra och gratis så länge man inte använder 3D-modellerna för kommersiellt bruk.

För filmredigering finns DaVinci Resolve från Blackmagic Design som också också är väldigt bra.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Bra tips. Frågan är om man ska aktivt stödja dessa programvaror som är svindyra om man ej behöver göra det?

Jag själv ansåg mig för över 10år sedan vara bra på photoshop för att inte jobba med grafisk design, fotografering etc. Och jag har helt slutat med Photoshop. Tyvärr ej hittat något bra, Gimp är inte dålig men jag tycker allt är så mycket krångligare. Men det var intressant att det finns pluggin som ändrar utseendet.

Jag säger för övrigt samma sak om Excel om att aktivt stödja dessa dyra abonnemangskostnader som privatperson.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att inte inkludera Krita.

Sen finns Shotcut för filmredigering.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även Affinity Photo. Det är inte gratis men det är enbart en licenskostnad och sen har du programmet för alltid. Körde det ett tag innan jag fick Photoshop via jobbet.

De verkar vara halva priset just nu. 449kr för en licens.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/#buy

Permalänk

Paint.net, sämsta: Aggressiva programuppdateringspromptar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Väldigt konstigt att inte inkludera Krita.

Sen finns Shotcut för filmredigering.

Är inte Krita främst inriktat mot vektorgrafik?

Själv har jag knappt gjort något mer avancerat än att beskära bilder och de få gånger jag gjort något värre än så så har gimp fungerat bra.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Inkscape är mer fokuserad på vektorgrafik och SVG men det är gratis och användbart.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Även jag använder Krita.
https://krita.org/en/download/

Permalänk
Medlem

Det är bra att Gimp(och photogimp) finns, men håller med om att det är frustrerande att lära om sig.
Hoppas det blir mer likt Photoshop i 3.0.

Jag provade Krita nu och menyerna blir svarta då och då, gissar att Krita kanske inte är helt optimalt i Wayland?

Permalänk
Medlem

Jag har compat 3d-stillbilder m.m. i ps i all tid, men trött på att betala subscriptions överallt så jag har bytt till Affinity.
Funkar bra!

Permalänk

Photopea online är fantastiskt. Gillar jag bättre än Gimp.

Krita är i övrigat också jättebra.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Rekommenderar även Affinity Photo. Det är inte gratis men det är enbart en licenskostnad och sen har du programmet för alltid. Körde det ett tag innan jag fick Photoshop via jobbet.

De verkar vara halva priset just nu. 449kr för en licens.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/#buy

Jag ställer mig bakom detta, har helt frångått Photoshop, Lightroom och Adobes övriga produkter när det gäller fotoredigering, där just Affinity Photo gör allt jag behöver sett till Photoshop-alternativ.

Permalänk
Medlem

Skräp, skräp och skräp! Kan aldrig ta en artikel som föreslår GIMP som seriös.

Tacka vet jag https://pixlr.com/e eller Photoshop CS2

Sedan håller jag med kören ang. Krita. Det borde vara ständigt i topp tre över äkta ritprogram.

Affinity Photo/Designer/Publisher är inte gratis, men värt varenda krona!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra med alternativa program. Men jag har använt Photoshop i typ 20år... Så är det väldigt väldigt svårt att byta linje.
Och jo, jag har provat istort sett alla bildredigeringsprogram. Men det slutar alltid med, att jag går tillbaka till Photoshop.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Synd att det inte finns något riktigt bra gratisalternativ för bildredigering.

Inom CAD finns Fusion 360 från Autodesk som är grymt bra och gratis så länge man inte använder 3D-modellerna för kommersiellt bruk.

För filmredigering finns DaVinci Resolve från Blackmagic Design som också också är väldigt bra.

Angående konventionell CAD så är det som jag känner till som är bra och gratis Solid Edge 2D från Siemens PLM.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Tycker pixlr i webben funkar bra.

Permalänk
Medlem

Finns det någon billig/gratis konkurrent som inte är GIMP och som har en inbyggd motsvarighet till Content-Aware Fill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pälsbur:

Jag har compat 3d-stillbilder m.m. i ps i all tid, men trött på att betala subscriptions överallt så jag har bytt till Affinity.
Funkar bra!

För just det där ändamålet (och säkert många andra, men det där definitivt) så måste ju Fusion/Resolve vara överlägset, och gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Finns det någon billig/gratis konkurrent som inte är GIMP och som har en inbyggd motsvarighet till Content-Aware Fill?

Pixelmator Pro eller Affinity Photo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Affinity Photo/Designer/Publisher är inte gratis, men värt varenda krona!

Slänger mig på Affinity fan basen.

Håller med, Affinity är helt top-notch, och jag har arbetat i många år tidigare på reklambolag, Affinity gör jobbet klockrent.
Det tar lite tid att bli god "vän" med, det är inte så intuitivt som Photoshop, men har många av dess professionella funktioner som gratisalternativen saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Pixelmator Pro eller Affinity Photo!

Kör båda och älskar båda, tycker dom är lite olika bra på olika saker men en hade lätt räckt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Synd att det inte finns något riktigt bra gratisalternativ för bildredigering.

Inom CAD finns Fusion 360 från Autodesk som är grymt bra och gratis så länge man inte använder 3D-modellerna för kommersiellt bruk.

För filmredigering finns DaVinci Resolve från Blackmagic Design som också också är väldigt bra.

Resolve är grymt bra för bildredigering, om det inte är direkt retuschering vi snackar om. Färgkontrollerna är vida överlägsna Photoshop - med DCTL's kan du göra saker som i princip är omöjliga med PS. Använd Darkroom för raw-konvertering och exportera till linjär rec 2020, i 16-bitars OpenEXR.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Angående konventionell CAD så är det som jag känner till som är bra och gratis Solid Edge från Siemens PLM.

Är det verkligen gratis?

Permalänk
Medlem

MSpaint duger för mig till det mesta.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Krita (FOSS Photoshop) + Darktable (FOSS Lightroom) kommer man rätt långt med. Jag använder dock verktygen som en hobby, ibland, och är absolut ingen power-user.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra tips. Frågan är om man ska aktivt stödja dessa programvaror som är svindyra om man ej behöver göra det?

Jag själv ansåg mig för över 10år sedan vara bra på photoshop för att inte jobba med grafisk design, fotografering etc. Och jag har helt slutat med Photoshop. Tyvärr ej hittat något bra, Gimp är inte dålig men jag tycker allt är så mycket krångligare. Men det var intressant att det finns pluggin som ändrar utseendet.

Jag säger för övrigt samma sak om Excel om att aktivt stödja dessa dyra abonnemangskostnader som privatperson.

Jag köpte Photoshop CS 6 (kan ha varit 5:an också) för ca 15 år sen och anser också att jag var rätt duktig på det för att vara på hobbynivå. Men plötsligt sket Adobe i oss kunder genom att stänga av möjligheten att aktivera programmet. Dom stängde alltså av sina aktiveringsservrar. Jag hatar sådant beteende och kommer således inte köpa något mer från Adobe. Hatar dessutom deras abonnemangstjänst som gör att man plötsligt inte får ett skit när man avslutar sin tjänst.
Man står där helt utan programvara trots att man betalat dyrt.

Skrivet av Sval:

Väldigt konstigt att inte inkludera Krita.

Sen finns Shotcut för filmredigering.

Håller med. Krita borde ju vara givet som alternativ i en artikel som denna. Är ju ljusår bättre än paint.net. Mer logiskt än Gimp med. Mer photoshoppigt än gimp skulle jag säga.

Skrivet av Bobiri:

Rekommenderar även Affinity Photo. Det är inte gratis men det är enbart en licenskostnad och sen har du programmet för alltid. Körde det ett tag innan jag fick Photoshop via jobbet.

De verkar vara halva priset just nu. 449kr för en licens.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/#buy

Jag har köpt Affinity Photo och tycker det är väldigt prisvärt alternativ till Photoshop. Jag har köpt det när det varit på rea, som nu. Nu redigerar jag inte mycket bilder längre, då livet tar mer tid än tidigare 😅 Men tycker ändå det är ett vettigt program för
vettiga pengar.

Till Adobe och andra som tar hutlösa summor för sin program även till privatpersoner:
Ta lite mer humana priser för era produkter, se till att man faktiskt kan köpa en version som inte slutar funka så fort man slutar betala. Jag och måååånga fler haatar verkligen prenumerationsmodellen.
Men ni vill givetvis mjölka ut så mycket pengar det bara är möjligt. Men så tappar ni oss kunder också som annars hade köpt programmet.
Jag hade LÄTT köpt Photoshop om det var humant prissatt för privatpersoner, typ 1000 spänn och så får man behålla programmet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |