Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

Ni som har en portabel AC, hur förvarar ni den resten av året? Kan det funka att ha den i ett oisolerat garage eller kan det leda till problem på något sätt?

Tömmer ev. kondens som uppstått och lagrar den i förrådet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

Ni som har en portabel AC, hur förvarar ni den resten av året? Kan det funka att ha den i ett oisolerat garage eller kan det leda till problem på något sätt?

Du vill undvika kondens som på all annan elektronik. Dvs lägst 5-7c och torrt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är rasrisken och det är hyresvärdens ansvar, därför man inte får ha blomlådor på utsida balkong

Vilken lag anger vems ansvaret är?
Och hur kan detta ändras?

Tänker då det bara blir varmare år för år. Kan de lösa det i New York typ med AC utanför fönstren, som har samma rasrisk så borde det ju gå även här?

Permalänk
Skrivet av Trent023:

Vilken lag anger vems ansvaret är?
Och hur kan detta ändras?

Tänker då det bara blir varmare år för år. Kan de lösa det i New York typ med AC utanför fönstren, som har samma rasrisk så borde det ju gå även här?

Fastighetsägaren äger allt ansvar i Sverige, i USA gissar jag det är den som äger den.
I USA har dem väl också dessa special hyllor de monteras på samt dubbla "fallrep"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fastighetsägaren äger allt ansvar i Sverige, i USA gissar jag det är den som äger den.
I USA har dem väl också dessa special hyllor de monteras på samt dubbla "fallrep"

Tänker på om det är lokala politiker man ska bearbeta eller om det är mer statliga direktiv som styr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Tänker på om det är lokala politiker man ska bearbeta eller om det är mer statliga direktiv som styr?

Det finns inget hinder, så det är fastighetsägaren du ska vända dig till.

Idag är det inte några problem att ha ute-enheten på marken och ledningarna några våningar upp till lägenheten, så att sätta upp saker på fasaden och söka bygglov för denna utseendeförändring är sällan aktuellt.

Permalänk

Hej AC-clockers. Bor i en lägenhet i fantastiskt västerläge där solen strålar hela eftermiddagen. Har mellan 30-35 grader fram tills kvällstid i hela lägenheten.
Har fått en Wilfa wac9000 från någongång tidigt 2010 tal. Max effekt verkar vara 2700w och den ser ut som följer: https://smartson.se/images/historic/website/hem-hushall/hushall/3-wilfa-wac9000.jpg

Fortfarande något att ha idag eller är de katastrof?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hej AC-clockers. Bor i en lägenhet i fantastiskt västerläge där solen strålar hela eftermiddagen. Har mellan 30-35 grader fram tills kvällstid i hela lägenheten.
Har fått en Wilfa wac9000 från någongång tidigt 2010 tal. Max effekt verkar vara 2700w och den ser ut som följer: https://smartson.se/images/historic/website/hem-hushall/hushall/3-wilfa-wac9000.jpg

Fortfarande något att ha idag eller är de katastrof?

Det väl bara att testa tänker jag? 9000 BTU är lite klent för en större lägenhet men ett sovrum borde den klara i alla fall. Tänk på att det bara är frånluftsslang och att ersättningsluften måste hämtas någonstans ifrån bara.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det väl bara att testa tänker jag? 9000 BTU är lite klent för en större lägenhet men ett sovrum borde den klara i alla fall. Tänk på att det bara är frånluftsslang och att ersättningsluften måste hämtas någonstans ifrån bara.

Tack för input! Går det bra att stoppa slangen in i en friskluftsventil eller är de bättre genom fönstret? Finns det någon form av inläggsskiva man köper eller hur gör man om fönstervägen är rimligast?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Tack för input! Går det bra att stoppa slangen in i en friskluftsventil eller är de bättre genom fönstret? Finns det någon form av inläggsskiva man köper eller hur gör man om fönstervägen är rimligast?

ABSOLUT INTE i friskluftsvebtilen... Kör fönster

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

ABSOLUT INTE i friskluftsvebtilen... Kör fönster

Okej, tack!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Tack för input! Går det bra att stoppa slangen in i en friskluftsventil eller är de bättre genom fönstret? Finns det någon form av inläggsskiva man köper eller hur gör man om fönstervägen är rimligast?

Jag gick till närmaste brädgård och frågade efter MDF-skivor som dom använder som toppskivor på pallar när dom spänner band runt. Dom har jag alltid fått eftersom dom annars slängs i bingen. Jag kapar till dom till fönsterstorlek och målar dom vit. Sen borrar jag två hål, en för inluft och en för utluft. Fungerar perfekt och tätar snyggt mot fönsterlisten hela sommaren.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hej AC-clockers. Bor i en lägenhet i fantastiskt västerläge där solen strålar hela eftermiddagen. Har mellan 30-35 grader fram tills kvällstid i hela lägenheten.
Har fått en Wilfa wac9000 från någongång tidigt 2010 tal. Max effekt verkar vara 2700w och den ser ut som följer: https://smartson.se/images/historic/website/hem-hushall/hushall/3-wilfa-wac9000.jpg

Fortfarande något att ha idag eller är de katastrof?

Frågan är om den där kommer kyla ordentligt eller bara stå och dra massa ström. Mät den kylda luften. Ligger den runt 10 grader eller bättre så är det bara att tuta och köra. Annars borde du köpa något nyare. Se bara till att du tätar ordentligt så du får behålla den kylda luften inomhus. Jag skulle alla gånger det går köra på en tvåslangs-modd för att öka effektiviteten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en portabel AC idag, har en lägenhet på 3 RoK totalt 64 kvm, sovrum/kontor är ca 10-12 kvm och vardagsrum kanske 20-25, räcker det då med 9000 BTU eller bör jag gå på 12 000 BTU?

Funderar på vilken som är bäst val av dessa två (om jag behöver 12 000 BTU): Nedis vs Woods

Eller skulle jag klara mig på 9000 BTU och kunna köra på denna? Nedis

Vill ha en modell med Wi-fi som går att koppla upp till Google Home och styra via röst eller app när man inte är hemma

Permalänk
Medlem

12000 minst skulle jag säga som har liknande bo-yta med 3m till tak. Volymen spelar stor roll. 9000 BTU klarar typ 30-35m^2 max om takhöjden är 2.4m, högre i tak så måste man minst upp till 12000 på samma area.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Manualen tror jag är denna; https://www.bauhaus.se/media/pdf/2149996D.pdf

Undrar om den måste tömmas regelbundet?

Jag tror inte man behöver tömma denna, jag testkörde nån halvtimme häromdagen. Den blåser nog ut vattnet i slangen ut...

Låter ju ganska mycket, men blir det riktigt varmt så får han stå ut med det...

Måste fixa nån slags bygge till slangen, det som följde med passade inte hos min pappa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Funderar på att köpa en portabel AC idag, har en lägenhet på 3 RoK totalt 64 kvm, sovrum/kontor är ca 10-12 kvm och vardagsrum kanske 20-25, räcker det då med 9000 BTU eller bör jag gå på 12 000 BTU?

Funderar på vilken som är bäst val av dessa två (om jag behöver 12 000 BTU): Nedis vs Woods

Eller skulle jag klara mig på 9000 BTU och kunna köra på denna? Nedis

Vill ha en modell med Wi-fi som går att koppla upp till Google Home och styra via röst eller app när man inte är hemma

Exakt samma behov här (fast Apple Home/Siri, istället för Google Home ), så hojta gärna med vad kontentan blev

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Exakt samma behov här (fast Apple Home/Siri, istället för Google Home ), så hojta gärna med vad kontentan blev

12 000 btu klarar typ 20-25m2, att kyla 60+ krävs antingen flera eller att man sektionerar ned så den får mindre yta att kyla.

Angående wifi så fungerar electrolux väldigt bra via HA

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt med Tuya baserad integration i de med wifi stöd verkar det som, även om de nu försöker få dig att använda deras egna app så är det i grunden bara Tuya back-end och kan användas genom deras app och andra tjänster som har Tuya integration som stöd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Exakt samma behov här (fast Apple Home/Siri, istället för Google Home ), så hojta gärna med vad kontentan blev

Finns det ens någon Portabel AC med Homekit stöd. Känns högst tveksamt

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Finns det ens någon Portabel AC med Homekit stöd. Känns högst tveksamt

Electrolux har...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns det ens någon Portabel AC med Homekit stöd. Känns högst tveksamt

Behöver inte vara just Homekit stöd, bara den går att styra via Siri (och därmed Genvägar-appen)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara lite skeptisk till att automatisera en sådan ac med risken för vattenskador om den körs oövervakad. Men kanske är ert syfte att slippa trycka på knapparna?

Gillar att automatisera saker, men enklare saker har jag faktiskt hellre en fysisk knapp.

Permalänk
Skrivet av johan_l:

Jag skulle vara lite skeptisk till att automatisera en sådan ac med risken för vattenskador om den körs oövervakad. Men kanske är ert syfte att slippa trycka på knapparna?

Gillar att automatisera saker, men enklare saker har jag faktiskt hellre en fysisk knapp.

Vilka vattenskador? Kondens går ut i frånluften

Enda gången det blir risk för vattenskador är om du kör värme/avfuktning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om nåt blir fel. Nåt dränage blir blockerat eller liknande... Jag tycker jag läst att endel haft sådana problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Funderar på att köpa en portabel AC idag, har en lägenhet på 3 RoK totalt 64 kvm, sovrum/kontor är ca 10-12 kvm och vardagsrum kanske 20-25, räcker det då med 9000 BTU eller bör jag gå på 12 000 BTU?

Funderar på vilken som är bäst val av dessa två (om jag behöver 12 000 BTU): Nedis vs Woods

Eller skulle jag klara mig på 9000 BTU och kunna köra på denna? Nedis

Vill ha en modell med Wi-fi som går att koppla upp till Google Home och styra via röst eller app när man inte är hemma

Skrivet av Gorian:

Exakt samma behov här (fast Apple Home/Siri, istället för Google Home ), så hojta gärna med vad kontentan blev

Om budget finns så skulle jag lägga pengarna på en mer kraftfull Portabel AC.

Kör själv Proklima 16K BTU. Man vill alltid ta extra BTU när det kommer till portabel AC.

Jag kör den + fläkt från sovrummet, för att sprida ut kylan när det är riktigt varma dagar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens packat upp min AC jag köpte förra året och nu står den på vinden Hade ju varit trevligt om man fick använda den lite.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag har inte ens packat upp min AC jag köpte förra året och nu står den på vinden Hade ju varit trevligt om man fick använda den lite.

Finns inget trevligt med att man behöver använda portabel AC . Väsnas som fan bara. Bättre än värme men en sval sommardag där det inte behövs är bäst.
Ju fler svala dagar desto bättre.
Har använt min en hel del redan dock. Ca 170kwH användes ACn i Juni månad.

Juli+Augusti är varmast så kommer användas betydligt mer innan den sätts i förrådet runt Oktober normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns inget trevligt med att man behöver använda portabel AC . Väsnas som fan bara. Bättre än värme men en sval sommardag där det inte behövs är bäst.
Ju fler svala dagar desto bättre.

Hellre varma soliga dagar så man har alternativ att välja mellan att vara ute i värmen eller inne i kylan vid AC:n. Att frysa och bli blöt när man går ut eller sitta inne och bli deppad av att se vädret därute känns sämre.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hellre varma soliga dagar så man har alternativ att välja mellan att vara ute i värmen eller inne i kylan vid AC:n. Att frysa och bli blöt när man går ut eller sitta inne och bli deppad av att se vädret därute känns sämre.

Ja alla är vi olika
Jag har inte frusit en enda dag sedan Maj började. Föredrar som det är idag ex, runt 17 grader blandad molnighet och sol över 25-40c ute
Blir piggare av svalt väder då jag kan fungera som en människa, vilket jag inte kan i värme

Portabel AC kan bara göra så mycket me när det är sjukt varmt ute typ.