Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Kan inte dom lägga ner den här jävla "BEVISA DIN CREDITSCORE!!!"-reklamen som snurrar hela jävla tiden på youtube. En äcklig tjej som håller i en mic och "intervjuar" folk. Fuck of!

Antingen YT Preminum eller Firefox och uBlock Origin..
Kör Preminum själv och ser ingen reklam på YT öht.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Vill gnälla på mängden spam man får från svenska företag som man köpt en produkt av.

"Men det är kundkontakt då du varit kund hos oss!" VARIT är rätt ord, jag är inte längre kund och det borde därför inte falla under "kundkontakt".

Borde vara så att man måste klicka i en ruta speciellt för all form av kundkontakt (som inte gäller det specifika köpet), det ska inte kunna gömmas i köpvilkor. Jag nekade företaget att skicka till min email, så då skickar de sms istället som jag inte hade möjlighet att säga nej till vid beställningen.

BAH!

Permalänk
Medlem

Folk som tar med sig högtalartelefonen på sina promenader.
Eller de som slänger/'tappar' batterier i naturen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Folk som tar med sig högtalartelefonen på sina promenader.
Eller de som slänger/'tappar' batterier i naturen..

Och på den topicen. Varför prata i telefon i högtalarläge överhuvudtaget? Jag fattar inte grejen. Det första jag tänker att dom är lite tappad. I alla fall så ser dom inte riktigt riktig ut.

Och så det här beteendet med människor som skriker/pratar sjukt högt när dom pratar med andra. Antingen i telefon eller med den dom är på stan med. Är det vissa kulturer som är sjukt högljudda eller är det här något annat fenomen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Och på den topicen. Varför prata i telefon i högtalarläge överhuvudtaget? Jag fattar inte grejen. Det första jag tänker att dom är lite tappad. I alla fall så ser dom inte riktigt riktig ut.

Och så det här beteendet med människor som skriker/pratar sjukt högt när dom pratar med andra. Antingen i telefon eller med den dom är på stan med. Är det vissa kulturer som är sjukt högljudda eller är det här något annat fenomen?

Det är ett typiskt tecken på dysfunktionella individer och kulturer. Slår aldrig fel när det sker i offentliga kontexter med andra individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Och så det här beteendet med människor som skriker/pratar sjukt högt när dom pratar med andra. Antingen i telefon eller med den dom är på stan med. Är det vissa kulturer som är sjukt högljudda eller är det här något annat fenomen?

En del, framförallt äldre, med hörselproblem har en tendens att prata väldigt högt, troligen för att de inte hör sin egen röst.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tappat bort min fjärrkontroll till tv:n igen 🤔 Varför har inte min rätt så nya TV en inbyggd hitta fjärrkontrollenknapp som man bara skulle trycka på och så piper fjärrkontrollen.😃
Detsamma gäller min tv-hub.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Och så det här beteendet med människor som skriker/pratar sjukt högt när dom pratar med andra. Antingen i telefon eller med den dom är på stan med. Är det vissa kulturer som är sjukt högljudda eller är det här något annat fenomen?

Har också förundrats över detta.
Ser det även bland unga tjejer som verkar tro att de är världens mittpunkt, men i detta fall går det väl oftast över när verkligheten med jobb o annat tar ner dom på jorden.

Tomma tunnor skramlar högst brukar väl ordspråket vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Och så det här beteendet med människor som skriker/pratar sjukt högt när dom pratar med andra. Antingen i telefon eller med den dom är på stan med. Är det vissa kulturer som är sjukt högljudda eller är det här något annat fenomen?

Det gäller väl de flesta tonåringar eftersom de vill att omgivningen ska märka dem. Det gäller både tjejer som skriker högt för minsta lilla sak och bullriga grabbgäng. Var alla andra här tysta och försynta som tonåringar …?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Var alla andra här tysta och försynta som tonåringar …?

Ja, rätt så. Kan bara tala för mig själv förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Vill gnälla på mängden spam man får från svenska företag som man köpt en produkt av.

"Men det är kundkontakt då du varit kund hos oss!" VARIT är rätt ord, jag är inte längre kund och det borde därför inte falla under "kundkontakt".

Borde vara så att man måste klicka i en ruta speciellt för all form av kundkontakt (som inte gäller det specifika köpet), det ska inte kunna gömmas i köpvilkor. Jag nekade företaget att skicka till min email, så då skickar de sms istället som jag inte hade möjlighet att säga nej till vid beställningen.

BAH!

Jo, du har t.ex. köpt en ny bil eller TV. Sen får du reklam om det som om du skulle behöva ha flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Nu har jag tappat bort min fjärrkontroll

Sätt en halvmeter kedja på den och en stor järnklump i andra änden som man inte flyttar på hur som helst. Om inte det hjälper, skruva fast kedjan i bordet med genomgående bult, svetsa muttern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Nu har jag tappat bort min fjärrkontroll till tv:n igen …

Limma fast en AirTag eller liknande på den när du hittar den igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Och på den topicen. Varför prata i telefon i högtalarläge överhuvudtaget? Jag fattar inte grejen. Det första jag tänker att dom är lite tappad. I alla fall så ser dom inte riktigt riktig ut.

Och så det här beteendet med människor som skriker/pratar sjukt högt när dom pratar med andra. Antingen i telefon eller med den dom är på stan med. Är det vissa kulturer som är sjukt högljudda eller är det här något annat fenomen?

Har en kompis som gör så, så fort han blir det mesta glad så står han och vrålar det han säger, helt utan att veta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har en kompis som gör så, så fort han blir det mesta glad så står han och vrålar det han säger, helt utan att veta om det.

Filma honom och visa det för honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Filma honom och visa det för honom!

Redan försökt, fick köpa ny mobil :'(

Permalänk
Medlem

Schrinkflasjoonen kring en "stor stark". 33 centiliter. "Stor". Jojo. Håller med Jon Karlung; ett skämt. Särskilt i denna värme. Det har, återigen, bevisats att det minsann var bättre förr!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Redan försökt, fick köpa ny mobil :'(

Låter som du ska skaffa en ny vän också

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Låter som du ska skaffa en ny vän också

Haha, det är inte så illa, träffas bara en gång om året i badtunnan!
Men det är onekligen fascinerande rent vetenskapsmässigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Schrinkflasjoonen kring en "stor stark". 33 centiliter. "Stor". Jojo. Håller med Jon Karlung; ett skämt. Särskilt i denna värme. Det har, återigen, bevisats att det minsann var bättre förr!

Det är fan kriminellt. Likt detta:

138Kr. Billig fullager. Inte ens någon skumkrona får man. Finland behöver fixa sin ölkultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är fan kriminellt. Likt detta:

138Kr. Billig fullager. Inte ens någon skumkrona får man. Finland behöver fixa sin ölkultur.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, det hela är bara rentav skandalöst. Nu är det ju inte bara Lapins fel utan även vår bananvalutiii. Föreslår att du tränger bort eventuell kvarvarande ölgubbeångest med en, förhoppningsvis ur volymhänseende, rejäl Kaaarhu och tillhörande nubbe. Om du är riktigt busig kan ju även nubben råka trilla ned i björnen - med finsk öl märker man ju knappt någon skillnad. Trevlig tillvaro i ett lite mindre ängsligt land än Sverige tillönskas!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, det hela är bara rentav skandalöst. Nu är det ju inte bara Lapins fel utan även vår bananvalutiii. Föreslår att du tränger bort eventuell kvarvarande ölgubbeångest med en, förhoppningsvis ur volymhänseende, rejäl Kaaarhu och tillhörande nubbe. Om du är riktigt busig kan ju även nubben råka trilla ned i björnen - med finsk öl märker man ju knappt någon skillnad. Trevlig tillvaro i ett lite mindre ängsligt land än Sverige tillönskas!

Jo en tackar! Är på väg hem efter ett par veckor i vildmarken. Kan ha blivit en del Karhu och Karjala, och Lonkero så klart.

Finland är ju trevligt på så vis att det finns rätt okej utbud av öl i vanliga butiker, upp till 5.5%. Det hade ju fått präktiga svenskar att sätta kaffet i vrångstrupen. Priserna däremot… man får ju PTSD.

Permalänk
Medlem

Mitt gubbgnäll går till statens järnvägar och allt kring det.

Rest genom halva Europa under en vecka nu, inga problem alls någonstans med tåg, taxi, spårvagnar, flyg osv. Landar i Sverige vid 20-tiden och tror mig ska få komma hem lagom till midnatt. Arlanda express måste stanna 15 minuter för "rött ljus" så jag missar första tåget. El-fel på nästa tåg såklart. Loket tas plötsligt ur bruk när det kommer till stationen trots att man blivit slussad mellan 2 spår 6 gånger (!!!) på 1 timme och också fått sätta sig på tågen. Tänk er hundratals personer göra detta mellan spåren. Personalen på SJ har ingen aning om något. Någon klagar på att föraren ej är där, någon vet inte ens vilket tåg den skall arbeta på. Fanns en eldsjäl till kvinna som fick beröm av mig vid slutdestinationen efteråt för sitt tålamod och sin servicekänsla.

Detta följdes av varmgångsdetektorer som sedan havererade efter halva turen, nedpissade toaletter utan papper, fyllekärringar som gapar på t-centralen som ordningsvakterna skiter i.

Nej fy fan, Sverige är ett rövhål till land numera. 04:30 var jag hemma. Då fick jag dessutom gå runt halva slutdestinationens område för att nå min bil då de låst ner alla "slussar". En tur på 2 kilometer när man varit vaken sedan 06 och rest i ca 16 timmar. Kul!

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo en tackar! Är på väg hem efter ett par veckor i vildmarken. Kan ha blivit en del Karhu och Karjala, och Lonkero så klart.

Finland är ju trevligt på så vis att det finns rätt okej utbud av öl i vanliga butiker, upp till 5.5%. Det hade ju fått präktiga svenskar att sätta kaffet i vrångstrupen. Priserna däremot… man får ju PTSD.

En vanlig sketen 33cl ljus lager kostar uppåt 50 spänn här i Norge - fördelen är ju då att du faktiskt kan köpa den i vanliga matbutiken (vilket jag eg tycker är rätt weird när man beaktar Norges så annars omhuldande omsorg för sitt folks välbefinnande).

Tur i oturen att deras tullverksamhet är försvinnande påtaglig

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

En vanlig sketen 33cl ljus lager kostar uppåt 50 spänn här i Norge - fördelen är ju då att du faktiskt kan köpa den i vanliga matbutiken (vilket jag eg tycker är rätt weird när man beaktar Norges så annars omhuldande omsorg för sitt folks välbefinnande).

Tur i oturen att deras tullverksamhet är försvinnande påtaglig

Norge är det ursprungliga traumat som ger PTSD när man är i Finland. Första gången jag var där höll det på att bli slagsmål. Han sade att han ville ha min IPhone. Tog ett tag innan jag förstod att det var priset för en hamburgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Mitt gubbgnäll går till statens järnvägar och allt kring det.

Rest genom halva Europa under en vecka nu, inga problem alls någonstans med tåg, taxi, spårvagnar, flyg osv. Landar i Sverige vid 20-tiden och tror mig ska få komma hem lagom till midnatt. Arlanda express måste stanna 15 minuter för "rött ljus" så jag missar första tåget. El-fel på nästa tåg såklart. Loket tas plötsligt ur bruk när det kommer till stationen trots att man blivit slussad mellan 2 spår 6 gånger (!!!) på 1 timme och också fått sätta sig på tågen. Tänk er hundratals personer göra detta mellan spåren. Personalen på SJ har ingen aning om något. Någon klagar på att föraren ej är där, någon vet inte ens vilket tåg den skall arbeta på. Fanns en eldsjäl till kvinna som fick beröm av mig vid slutdestinationen efteråt för sitt tålamod och sin servicekänsla.

Detta följdes av varmgångsdetektorer som sedan havererade efter halva turen, nedpissade toaletter utan papper, fyllekärringar som gapar på t-centralen som ordningsvakterna skiter i.

Nej fy fan, Sverige är ett rövhål till land numera. 04:30 var jag hemma. Då fick jag dessutom gå runt halva slutdestinationens område för att nå min bil då de låst ner alla "slussar". En tur på 2 kilometer när man varit vaken sedan 06 och rest i ca 16 timmar. Kul!

Kan bara stämma in. T.o.m. U-länder skämtar om svensk infrastruktur nuförtiden. Sedan ca ett är tillbaks så påbörjar jag alltid mina resor på morgonen så om något händer slipper man komma fram mitt i natten eller övernatta för att det inte går fler tåg/bussar.
Och häromdagen fick jag sick-sacka mellan hålorna i vägbanan som fortfarande inte blivit lagade...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Skor. Jag vill gnälla på skor.

Det är inte själva konceptet med skor jag har problem med. Jag när inga drömmar om att gå barfota eller med löv på fötterna, som någon vilde. Idén med skor är alldeles lysande. Problemet är att i stort sett alla som tillverkar och designar skor är debila byfånar. Utöver det är sortimentet i fysiska butiker under all kritik.

Nu senast ville jag ha ett par lyftarskor. Det finns tre modeller från de stora tillverkarna (Adidas, Nike och Rebook) som är någotsånär intressanta. Eftersom de är omöjliga att hitta i någon butik får man förlita sig på gamla goda internätet. Vad kan gå fel?

Till att börja med är storlekstabellerna helt värdelösa. Själva konceptet borde annars vara enkelt: Jag mäter min fot och kollar sedan tabellen där tillverkaren rekommenderar en passande storlek. Det här borde inte vara raketkirurgi.

Första paret: Beställer 44;or. Brukar ha runt 43 så det är större än normalt (fast sådana siffror tycks inte ha någon betydelse i den här världen). Skon är ungefär en halv storlek för kort. Vad som är ännu värre är att tillverkaren uppenbart har någon slags fetisch för kinesisk fotbindning.

Andra paret: Samma problem som med det förra, fast den här gången var jag förutseende och beställde en halv storlek större. Efter mycket läsande på nätet kom jag nämligen fram till att de skulle vara lika i storleken, fast de här vara lite bredare. De var också lite bredare, med betoning på lite. Är det ingen som vet hur en normal fot ser ut? Dessutom är kvalitén rent skräp. För 2500Kr. Jävla skojare och banditer!

Tredje paret: Här ska jag enligt tillverkaren ha 42;or. Jag är skeptisk och det visar sig såklart att min skepticism var befogad. Det är inte ens nära att vara rätt. Här borde det varit 43.5 istället. Den storleken existerar inte. I detta fall har de dock inte riktigt förväxlat normala fötter med lotusfötter, vilket ju är bra, men man undrar ju varför de ska vara spetsiga som om stortår inte existerar. Har inte folk stortår längre? När slutade man med det?

Sen kan vi ju prata vanliga sneakers. Jag har hittills inte hittat ett par som håller sig i bra skick mer än en sommar. Bara slänga skiten till hösten. Sulorna lossnar, tyget går sönder, eller så slits sulorna som om man gått på dem med en osthyvel (och jag är inte den som släpar fötterna i marken). Dyra har de blivit också. Det är antagligen TikTok-generationens fel.

Dags att plocka fram högaffeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, det hela är bara rentav skandalöst. Nu är det ju inte bara Lapins fel utan även vår bananvalutiii. Föreslår att du tränger bort eventuell kvarvarande ölgubbeångest med en, förhoppningsvis ur volymhänseende, rejäl Kaaarhu och tillhörande nubbe. Om du är riktigt busig kan ju även nubben råka trilla ned i björnen - med finsk öl märker man ju knappt någon skillnad. Trevlig tillvaro i ett lite mindre ängsligt land än Sverige tillönskas!

Tror det har väldigt lite med det att göra.

Jag och två kollegor råkade köpa en stor stark i finland var för 160kr redan 2019. Var sådär nöjda när vi betalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sen kan vi ju prata vanliga sneakers. Jag har hittills inte hittat ett par som håller sig i bra skick mer än en sommar. Bara slänga skiten till hösten. Sulorna lossnar, tyget går sönder, eller så slits sulorna som om man gått på dem med en osthyvel (och jag är inte den som släpar fötterna i marken). Dyra har de blivit också. Det är antagligen TikTok-generationens fel.

Dags att plocka fram högaffeln!

Skolyx sneakers i skinn eller mocka. De håller bara du tar hand om dem lite.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skor. Jag vill gnälla på skor.

Det är inte själva konceptet med skor jag har problem med. Jag när inga drömmar om att gå barfota eller med löv på fötterna, som någon vilde. Idén med skor är alldeles lysande. Problemet är att i stort sett alla som tillverkar och designar skor är debila byfånar. Utöver det är sortimentet i fysiska butiker under all kritik.

Nu senast ville jag ha ett par lyftarskor. Det finns tre modeller från de stora tillverkarna (Adidas, Nike och Rebook) som är någotsånär intressanta. Eftersom de är omöjliga att hitta i någon butik får man förlita sig på gamla goda internätet. Vad kan gå fel?

Till att börja med är storlekstabellerna helt värdelösa. Själva konceptet borde annars vara enkelt: Jag mäter min fot och kollar sedan tabellen där tillverkaren rekommenderar en passande storlek. Det här borde inte vara raketkirurgi.

Första paret: Beställer 44;or. Brukar ha runt 43 så det är större än normalt (fast sådana siffror tycks inte ha någon betydelse i den här världen). Skon är ungefär en halv storlek för kort. Vad som är ännu värre är att tillverkaren uppenbart har någon slags fetisch för kinesisk fotbindning.

Andra paret: Samma problem som med det förra, fast den här gången var jag förutseende och beställde en halv storlek större. Efter mycket läsande på nätet kom jag nämligen fram till att de skulle vara lika i storleken, fast de här vara lite bredare. De var också lite bredare, med betoning på lite. Är det ingen som vet hur en normal fot ser ut? Dessutom är kvalitén rent skräp. För 2500Kr. Jävla skojare och banditer!

Tredje paret: Här ska jag enligt tillverkaren ha 42;or. Jag är skeptisk och det visar sig såklart att min skepticism var befogad. Det är inte ens nära att vara rätt. Här borde det varit 43.5 istället. Den storleken existerar inte. I detta fall har de dock inte riktigt förväxlat normala fötter med lotusfötter, vilket ju är bra, men man undrar ju varför de ska vara spetsiga som om stortår inte existerar. Har inte folk stortår längre? När slutade man med det?

Sen kan vi ju prata vanliga sneakers. Jag har hittills inte hittat ett par som håller sig i bra skick mer än en sommar. Bara slänga skiten till hösten. Sulorna lossnar, tyget går sönder, eller så slits sulorna som om man gått på dem med en osthyvel (och jag är inte den som släpar fötterna i marken). Dyra har de blivit också. Det är antagligen TikTok-generationens fel.

Dags att plocka fram högaffeln!

Samma sak gäller ju även dojor till vardags. Slutar typ alltid med samma sportskor igen istället för ett par vanliga vardagsskor.
Men nu senast så chansade jag på att skorna jag köpte blir skönare när de blivit mjukare. De är sköna, men ena skon knycker till vid böjen, vilket känns och stör lite.
Man skulle vara rik så man kan gå till en skomakare som kan säga att de här skorna ska du ha, men som även kan modifiera dem till perfektion.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.