AMD-chef: Playstation 4 räddade företaget

Permalänk
Melding Plague

AMD-chef: Playstation 4 räddade företaget

Renato Fragale påstår på sin Linkedin-profil att Sony hjälpte AMD undvika konkurs för 10 år sedan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat med tanke på hur dåliga deras processorer var på den tiden så att de fick in de pengarna betydde mycket.

Jag har för mig att de levde på grafikkorten också ett tag. Numera är det väl dock tvärt om. Processorerna som går bäst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja...att man lyckades times in Bulldozer med Sandy Bridge var verkligen oflyt.

Intel släpper sin bästa arkitektur någonsin och AMD sin sämsta

Men FX-prollarna gick att klocka högt även om det inte gjort så mycket i prestandan...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man hade fått nöja sig med inbyggda grafikkretsen i cpun.
Men tur de finns kvar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

PS4 kretsarna såldes nog med väldigt små vinstmarginaler men i stora och stabila volymer. Detta är ett klassisk fenomen för de flesta företag att ha någon produkt/tjänst av denna typ. Om företaget har otur så kan denna produkt de har tagit sig på att göra gå minus och då kan detta sänka hela företaget. I sverige bland alla konsultbolag så är det exakt samma situation med konsulttimmar.

Man kan diskutera om valet av Rysens design var rätt, det var i en tid då folk verkade endast mätte cpupresenta när de körde deras spel i absolut lägsta lösningar med sämsta grafikinställningar och där hade Ryzen problem emot Intel.

Att köra större laster lokalt så hade folk problem med att ens förstå vad större laster kunde vara för något. Det komiska är dock att för varje år som går så minskas bara behovet att kunna köra något lokalt, så när svenssonanvändare förstår att 4 kärnor ej räcker till för alla lösningar, ja då är det inte många som ens kör så stora laster lokalt vid utveckling. Detta av hur många anledningar som helst, en att man vill kunna jobba från vilken dator som helst. Detta med att vara beroende av en specifik klientdator är förlegat. Inte minst om flera plötsligt ska jobba med samma sak.

Permalänk
Medlem

Krypto?

Permalänk
Medlem

Dock, om jag inte är ute och cyklar, var väl AMD ändå ett klart mer logiskt val för konsoltillverkarna att välja just eftersom de gjorde både rimligt kraftfulla grafikkort och processorer? Med deras APU...

Permalänk
Medlem

Vilken tur att någon ville ha deras skräp från den tiden. Bulldozer var sån megaflopp.

Skrivet av hypermode:

Dock, om jag inte är ute och cyklar, var väl AMD ändå ett klart mer logiskt val för konsoltillverkarna att välja just eftersom de gjorde både rimligt kraftfulla grafikkort och processorer? Med deras APU...

Precis. Sen misstänker jag att de också var mycket billigare än Intels alternativ.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vilken tur att någon ville ha deras skräp från den tiden. Bulldozer var sån megaflopp.

Precis. Sen misstänker jag att de också var mycket billigare än Intels alternativ.

Intel hade inget alternativ. De hade ingen grafikdel som var snabb nog.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Vilken vändning, idag är börsvärdet för AMD dubbelt så stort som Intel.

Permalänk
Medlem

Tur för oss. CPU-marknaden hade stagnerat under flera år när Ryzen dök upp och gjorde den intressant igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vilken vändning, idag är börsvärdet för AMD dubbelt så stort som Intel.

Oj, jag hade ingen aning om att AMD gått om så rejält!

Säger en hel del om vilka fiaskon Intel har bakom sig.

IA-64 var en flopp.
Netburst var en flopp.
Atom var kanske inte direkt en flopp i sig själv men med tanke på att planen var att utmana ARM så var det en flopp.
Larrabbee var en flopp.
Optane var en flopp.

Intel Xe och Arc är väl lite tidigt att uttala sig om men de har verkligen inte gjort några större intryck hittills.

De har haft stora framgångar på tillverkningssidan genom åren och har trots sina missar arkitekturmässigt lyckats vara världsledande.

Samtidigt har haft flera bra processorarkitekturer med bra och imponerande förbättringar men varje försök att göra någonting nytt och revolutionerande har misslyckats helt.

Framtiden för Intel ser ju inte direkt jätteljus ut när x86 blir allt mindre viktig. De har verkligen levt länge på att ha monopol över den arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj, jag hade ingen aning om att AMD gått om så rejält!

Säger en hel del om vilka fiaskon Intel har bakom sig.

IA-64 var en flopp.
Netburst var en flopp.
Atom var kanske inte direkt en flopp i sig själv men med tanke på att planen var att utmana ARM så var det en flopp.
Larrabbee var en flopp.
Optane var en flopp.

Intel Xe och Arc är väl lite tidigt att uttala sig om men de har verkligen inte gjort några större intryck hittills.

De har haft stora framgångar på tillverkningssidan genom åren och har trots sina missar arkitekturmässigt lyckats vara världsledande.

Samtidigt har haft flera bra processorarkitekturer med bra och imponerande förbättringar men varje försök att göra någonting nytt och revolutionerande har misslyckats helt.

Framtiden för Intel ser ju inte direkt jätteljus ut när x86 blir allt mindre viktig. De har verkligen levt länge på att ha monopol över den arkitekturen.

XE är en flopp på d-gpu sidan, säljer inget och prestandan mötte inte alls förväntningarna som Intel hade.

Dom hoppades på att kunna utmana 3070 och det gjorde den inte ens ibland

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

XE är en flopp på d-gpu sidan, säljer inget och prestandan mötte inte alls förväntningarna som Intel hade.

Dom hoppades på att kunna utmana 3070 och det gjorde den inte ens ibland

Ja, men den finns ju även i datacenter-version och det är lite tidigt att kalla hela satsningen för en flopp.
Nästa generation kanske blir en succé, isåfall är ju grundarkitekturen en succé också.

Men, det tror jag verkligen inte. Det känns som en flopp som inte kommer leda någonvart och bara kommer se sig ifrånsprungen av Nvidia och AMD.
Men ändå lite tidigt att faktiskt säga.

Intel borde lagt mer energi på att utveckla bra produkter och mindre på att försöka bibehålla ett monopol med fulspel. Känns som ett väldigt bra exempel på hur monopolliknande situationer håller tillbaka utvecklingen, Intel har lagt så mycket resurser för att försöka hålla x86, eller andra arkitekturer de har kontroll över, relevant för att bibehålla sitt monopol istället för att försöka utveckla något som faktiskt är bra.

Den skeva prioriteringen tror jag har skadat företaget och gjort det nästan irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

XE är en flopp på d-gpu sidan, säljer inget och prestandan mötte inte alls förväntningarna som Intel hade.

Dom hoppades på att kunna utmana 3070 och det gjorde den inte ens ibland

Nu har hag inte hållt mig jättebra uppdaterad, men var det verkligen en flopp? (I avseendet att de sålde sämre än förväntat)
Jag hade då aldrig förväntat mig att de första generationerna skulle sälja i större mängder, utan förväntade mig de skulle försöka ta en mindre andel i lägre segment med mycket prestanda för pengarna. Detta skulle då köpa tid att få till drivrutinerna ordentligt så att de i ett senare skede kan börja konkurera mer och mer. Är denna planen också helt utdömd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

lägre segment med mycket prestanda för pengarna.

Fast det får man väl inte om man köper Intel?

Du får sämre prestanda per krona, mer instabilitet, dåliga drivrutiner och kompatibilitetsproblem.

De hade väl behövt sänka priserna en hel del för att ge bra prestanda för pengarna och ändå göra kortet till ett vettigt alternativ i någon klass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

XE är en flopp på d-gpu sidan, säljer inget och prestandan mötte inte alls förväntningarna som Intel hade.

Dom hoppades på att kunna utmana 3070 och det gjorde den inte ens ibland

Skrivet av Kilroy:

Nästa generation kanske blir en succé, isåfall är ju grundarkitekturen en succé också.

Men, det tror jag verkligen inte.

Många delar er tanke här.

Jag tänker på Microsofts första Xbox. De sa öppet att "vi vet att denna konsol kommer vara ett förlustprojekt, vi gör detta medvetet därför vi använder denna konsol som kilen för att få in namnet Xbox på marknaden. Nästa konsol är det vi kommer konkurrera på marknaden med."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj, jag hade ingen aning om att AMD gått om så rejält!

Säger en hel del om vilka fiaskon Intel har bakom sig.

IA-64 var en flopp.
Netburst var en flopp.
Atom var kanske inte direkt en flopp i sig själv men med tanke på att planen var att utmana ARM så var det en flopp.
Larrabbee var en flopp.
Optane var en flopp.

Intel Xe och Arc är väl lite tidigt att uttala sig om men de har verkligen inte gjort några större intryck hittills.

De har haft stora framgångar på tillverkningssidan genom åren och har trots sina missar arkitekturmässigt lyckats vara världsledande.

Samtidigt har haft flera bra processorarkitekturer med bra och imponerande förbättringar men varje försök att göra någonting nytt och revolutionerande har misslyckats helt.

Framtiden för Intel ser ju inte direkt jätteljus ut när x86 blir allt mindre viktig. De har verkligen levt länge på att ha monopol över den arkitekturen.

Intel/altera affären var en flopp...

De kanske ska sluta ha Magikarp som favorit-pokémon

Permalänk
Medlem

Vad var det egentligen i Bulldozer arkitekturen som gick fel? Jag har aldrig riktigt fått koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad var det egentligen i Bulldozer arkitekturen som gick fel? Jag har aldrig riktigt fått koll på det.

Att dom kallade exempelvis FX-8320 för 8-kärnig när den var en 4-kärnig med 2st exekveringsenheter/kärna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men den finns ju även i datacenter-version och det är lite tidigt att kalla hela satsningen för en flopp.
Nästa generation kanske blir en succé, isåfall är ju grundarkitekturen en succé också.

Men, det tror jag verkligen inte. Det känns som en flopp som inte kommer leda någonvart och bara kommer se sig ifrånsprungen av Nvidia och AMD.
Men ändå lite tidigt att faktiskt säga.

Intel borde lagt mer energi på att utveckla bra produkter och mindre på att försöka bibehålla ett monopol med fulspel. Känns som ett väldigt bra exempel på hur monopolliknande situationer håller tillbaka utvecklingen, Intel har lagt så mycket resurser för att försöka hålla x86, eller andra arkitekturer de har kontroll över, relevant för att bibehålla sitt monopol istället för att försöka utveckla något som faktiskt är bra.

Den skeva prioriteringen tror jag har skadat företaget och gjort det nästan irrelevant.

Klassisk kvartalsekonomi. Det var bättre för den dåvarande ledningen att maximera avkastningen då. Det fanns ingen anledning för dem att fatta beslut och göra investeringar som avkastar först nu när någon annan tagit över rodret.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj, jag hade ingen aning om att AMD gått om så rejält!

Säger en hel del om vilka fiaskon Intel har bakom sig.

IA-64 var en flopp.
Netburst var en flopp.
Atom var kanske inte direkt en flopp i sig själv men med tanke på att planen var att utmana ARM så var det en flopp.
Larrabbee var en flopp.
Optane var en flopp.

Netburst (arkitekturen som användes i Pentium 4, mfl) var ingen direkt flopp. P4 sålde bra på sin tid. Däremot så var Netburst en återvändsgränd - den var designad för att kunna köras i höga klockfrekvenser, men det fungerade inte så bra på grund av mycket högre värmeutveckling än väntat.
Så Intel kunde inte fortsätta utveckla baserat på Netburst utan var tvungna att börja om från början med en ny design.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarkSix:

Vad var det egentligen i Bulldozer arkitekturen som gick fel? Jag har aldrig riktigt fått koll på det.

Finns flera förklaringar, men på många sätt finns en rad paralleller till varför IA-64 också gick i diket.

Båda dessa projekt byggde på att någon som ännu inte var på plats skulle relativt snabbt komma på plats och bli så bra som man räknade med / hoppades på.

I fallet Bulldozer hade det kunna vara en vettig idé om man relativt automagiskt hade kunna konvertera sekventiella program till att effektivt utnyttja många (lite enklare) CPU-trådar. Det går åt betydligt färre transistorer att göra två CPU-kärnor som utför X mängd arbete än att bygga en CPU-kärna som utför 2X.

I fallet IA-64 hade det varit en vettig idé om utvecklingen av kompilatorer och framförallt mängden och relevansen av statisk analys detta skulle kunna göra vid kompileringstillfället hade nått de nivåer man räknade med / hoppades på. Även här, att göra mer sådan "up-front" kostar bara tid och kraft en gång, att göra det dynamiskt i de hastigheter en moden CPU kör i kräver brutalt med transistorer.

Ingen av dessa två är första, eller den sista, gången de som designar hårdvara verkar ha tunnelseende på relativt enkla mikrobenchmarks men rejält saknar förståelse för vilka krav modern programvara faktiskt har, och kanske än mer vilka krav den går mot.

Och även när de som designar HW gör bra saker verkar ändå alla bli lika förvånande att det tar ca ett decennium innan man blivit riktigt bra på att använda funktionerna i programvara. Så är nästan alltid en dålig idé att göra en stor omdesign, en av få aktuellt lyckade sådana är väl Nvidias satsning på "tensor-kärnor" och Arms "start from scratch with a new ISA" med ARM64 (tog ändå flertalet år från släpp till att det riktigt tog fart, men är ändå rejält snabbt för båda sett till hur det brukar se ut).

I fallet IA-64 är det svårt att klandra Intel/HP. De designade en CPU på det sätt dåtiden forskning trodde var framtiden. Vi vet nu att det var en dead-end. Givet utvecklingen blev det långt viktigare att göra rätt beslut baserad på data, inte kod, och data finns bara när kan kör ett program.

I fallet Bulldozer tror jag de flesta nu börjar inse att man kommer inte "automagiskt" kunna parallellisera saker. Vissa uppgifter, de flesta som vi kör på desktop, har stora delar som är fundamentalt seriella.

Men idén med att dela saker som FPU (som är rätt dyr räknat i transistorer) används faktiskt av vissa designer idag, bl.a. Arms A5xx serie (deras "background cores", de har också "middle cores" A7xx och high-end cores A9xx).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns flera förklaringar, men på många sätt finns en rad paralleller till varför IA-64 också gick i diket.

Båda dessa projekt byggde på att någon som ännu inte var på plats skulle relativt snabbt komma på plats och bli så bra som man räknade med / hoppades på.

I fallet Bulldozer hade det kunna vara en vettig idé om man relativt automagiskt hade kunna konvertera sekventiella program till att effektivt utnyttja många (lite enklare) CPU-trådar. Det går åt betydligt färre transistorer att göra två CPU-kärnor som utför X mängd arbete än att bygga en CPU-kärna som utför 2X.

I fallet IA-64 hade det varit en vettig idé om utvecklingen av kompilatorer och framförallt mängden och relevansen av statisk analys detta skulle kunna göra vid kompileringstillfället hade nått de nivåer man räknade med / hoppades på. Även här, att göra mer sådan "up-front" kostar bara tid och kraft en gång, att göra det dynamiskt i de hastigheter en moden CPU kör i kräver brutalt med transistorer.

Ingen av dessa två är första, eller den sista, gången de som designar hårdvara verkar ha tunnelseende på relativt enkla mikrobenchmarks men rejält saknar förståelse för vilka krav modern programvara faktiskt har, och kanske än mer vilka krav den går mot.

Och även när de som designar HW gör bra saker verkar ändå alla bli lika förvånande att det tar ca ett decennium innan man blivit riktigt bra på att använda funktionerna i programvara. Så är nästan alltid en dålig idé att göra en stor omdesign, en av få aktuellt lyckade sådana är väl Nvidias satsning på "tensor-kärnor" och Arms "start from scratch with a new ISA" med ARM64 (tog ändå flertalet år från släpp till att det riktigt tog fart, men är ändå rejält snabbt för båda sett till hur det brukar se ut).

I fallet IA-64 är det svårt att klandra Intel/HP. De designade en CPU på det sätt dåtiden forskning trodde var framtiden. Vi vet nu att det var en dead-end. Givet utvecklingen blev det långt viktigare att göra rätt beslut baserad på data, inte kod, och data finns bara när kan kör ett program.

I fallet Bulldozer tror jag de flesta nu börjar inse att man kommer inte "automagiskt" kunna parallellisera saker. Vissa uppgifter, de flesta som vi kör på desktop, har stora delar som är fundamentalt seriella.

Men idén med att dela saker som FPU (som är rätt dyr räknat i transistorer) används faktiskt av vissa designer idag, bl.a. Arms A5xx serie (deras "background cores", de har också "middle cores" A7xx och high-end cores A9xx).

Tack för förklaringen, helt klart intressant.

Permalänk

Ja dom låg rätt risigt till efter bulldozer, riktigt dålig cpu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja det var verkligen en livlina för dom. på den tiden var intel king.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja dom låg rätt risigt till efter bulldozer, riktigt dålig cpu.

Jag minns fortfarande Emils och Jonas besvikna thumbnail på videon. Det var en mycket mörk tid! Det är tack vare ARM och konkurrens från AMD igen som racet börjat köra igång på allvar igen men kanske inte prestandaökningar som 90-tal och tidigt 00-tal då man inte får samma draghjälp i samma takt av nodkrympningarna idag.

X86 kommer vara relevant ett par år till men sedan får man nog börja fundera om inte ARM börjar ta över. Jag har för mig att det kommit rykten att Qualcomm ska släppta varianter för den stationära marknaden. Tredje gången gillt?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag minns fortfarande Emils och Jonas besvikna thumbnail på videon. Det var en mycket mörk tid! Det är tack vare ARM och konkurrens från AMD igen som racet börjat köra igång på allvar igen men kanske inte prestandaökningar som 90-tal och tidigt 00-tal då man inte får samma draghjälp i samma takt av nodkrympningarna idag.

X86 kommer vara relevant ett par år till men sedan får man nog börja fundera om inte ARM börjar ta över. Jag har för mig att det kommit rykten att Qualcomm ska släppta varianter för den stationära marknaden. Tredje gången gillt?

Ja arm är nästa steg och det kan bli kul med fler än 2 stycken som slåss. Lite som på 80 och 90 talet där det fanns flera aktörer för både cpus och gpus.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Många delar er tanke här.

Jag tänker på Microsofts första Xbox. De sa öppet att "vi vet att denna konsol kommer vara ett förlustprojekt, vi gör detta medvetet därför vi använder denna konsol som kilen för att få in namnet Xbox på marknaden. Nästa konsol är det vi kommer konkurrera på marknaden med."

Skillnaden här är att Xbox var en bra konsol som de sålde till förlust.

Alchemist är en undermålig GPU som de säljer med små marginaler (eller är det förlust?)

Dock hoppas jag att battlemage faktiskt blir bra för konkurrensens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skillnaden här är att Xbox var en bra konsol som de sålde till förlust.

Alchemist är en undermålig GPU som de säljer med små marginaler (eller är det förlust?)

Dock hoppas jag att battlemage faktiskt blir bra för konkurrensens skull.

Xbox var en bra konsol för dess pris som Microsoft gick med förlust på. Jag ser Alchemist som ett bra grafikkort för dess pris som Intel går med förlust på. Jag tror inte Intel själva planerade att kunna konkurrera och få OK marginaler på deras absolut första generation.