Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förvånad hur kass kameran verkar vara i pixel 8?! Antingen så är dynamiska omfånget kasst och kapar skuggdetaljer eller så undersponerar den konsekvent bilderna som ser riktigt livlösa ut med ofta alldeles för kall/blå vitpunkt. Den presterar till och med sämre än 8a som ska vara budgetalternativet. Blev först sugen på grund av priset men det är väl inte för intet de går ut med det här erbjudandet. Råder alla att spana in lite jämförelser innan ni hoppar på tåget. Men visst... Det finns säkert många som blir nöjda ändå.

Vad jämför du med?
Den fick mycket bra betyg av dxomark, ligger på 15e plats och var bland den bästa de testat när testet gjordes:
https://www.dxomark.com/google-pixel-8-camera-test/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad jämför du med?
Den fick mycket bra betyg av dxomark, ligger på 15e plats och var bland den bästa de testat när testet gjordes:
https://www.dxomark.com/google-pixel-8-camera-test/

Har kollat typ alla jämförelsevideor på youtube som finns mellan pixel 8 och 8a. Och en drös mellan diverse iphones och samsumsunglurar.
Vissa verkar tycka det är lite allan att hävda att konkurrenterna har övermättade färger när det snarare är pixel 8 som tycks ha undermättade färger eller av andra anledningar får bilderna att se livlösa ut, som alldeles för kall vitpunkt eller dåligt dynamiskt omtång som verkar drabba skuggområden, något man brukar kunna se hos budget/mellansegmentet. Jag förlitar mig inte på vad någon random jag inte ens vet vem det är betygsatt ett gäng mobiler utan går på det jag själv ser.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har kollat typ alla jämförelsevideor på youtube som finns mellan pixel 8 och 8a. Och en drös mellan diverse iphones och samsumsunglurar.
Vissa verkar tycka det är lite allan att hävda att konkurrenterna har övermättade färger när det snarare är pixel 8 som tycks ha undermättade färger eller av andra anledningar får bilderna att se livlösa ut, som alldeles för kall vitpunkt eller dåligt dynamiskt omtång som verkar drabba skuggområden, något man brukar kunna se hos budget/mellansegmentet. Jag förlitar mig inte på vad någon random jag inte ens vet vem det är betygsatt ett gäng mobiler utan går på det jag själv ser.

Smaken är som baken, tittar man på en rätt kalibrerad skärm så är dem oftast ganska "livlösa" gentemot hur många föredrar bilden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Smaken är som baken, tittar man på en rätt kalibrerad skärm så är dem oftast ganska "livlösa" gentemot hur många föredrar bilden

Jo fast om det ser merlivlöst ut än verkligheten på en kalibrerad skärm så är det kameran som underpresterar. 😅
Det går kanske att komma runt genom att öka exponeringen. Men generellt så tror jag pixel har ett oförtjänt gott rykte och man får nog dessvärre inte mer än det man betalar för. Jag hade tänkt uppgradera från min snapdragon S20 FE... Men kommit fram till att det inte blir någon stor uppgradering som jag är ute efter för att motivera ett byte. Skulle inte bli förvånad om google medvetet gjort pixel 8 sämre inför lanseringen av pixel 9. Typ som samsing gör med sina QLED TV-apparater.

Meen det är oavsett ingen dålig deal. Däremot får man kanske dämpa sina förväntningar lite.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo fast om det ser merlivlöst ut än verkligheten på en kalibrerad skärm så är det kameran som underpresterar. 😅
Det går kanske att komma runt genom att öka exponeringen. Men generellt så tror jag pixel har ett oförtjänt gott rykte och man får nog dessvärre inte mer än det man betalar för. Jag hade tänkt uppgradera från min snapdragon S20 FE... Men kommit fram till att det inte blir någon stor uppgradering som jag är ute efter för att motivera ett byte. Skulle inte bli förvånad om google medvetet gjort pixel 8 sämre inför lanseringen av pixel 9. Typ som samsing gör med sina QLED TV-apparater.

Meen det är oavsett ingen dålig deal. Däremot får man kanske dämpa sina förväntningar lite.

Telefonen är ju gratis, så den är ju bättre än det priset? 😀 Tjejen har 8a och den tycker jag har en bra kamera för sin prisklass

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Ett sånt skal beställde jag också. Kommer nästa vecka.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ett sånt skal beställde jag också. Kommer nästa vecka.

Kan varmt rekomendera Spigens skal, levererades desssutom på under 15 timmar från Amazon.
https://www.amazon.se/dp/B0BZ5RRT1B

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Telefonen är ju gratis, så den är ju bättre än det priset? 😀 Tjejen har 8a och den tycker jag har en bra kamera för sin prisklass

Ja 8a tycks ge mer konsekventa resultat och bättre detalj i mörkare områden vid foto. Så dessa ser inte lika livlösa ut. Den saknar däremot makrounktion vilket 8 har. 8a är sämre vid videoinspelning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Är det bäst att binda sig 3år på comviqs 80Gb abb med telefon för 225kr i månaden eller 2år?

Kanske inte dyker upp så bra deal på ett tag då priserna bara ökar.

Eller är det någon hållhake med detta att telefonen ska tillbaka efter 2-3år eller man får lösa ut den för 9+k

Telefonen är väll helt gratis? Med andra ord blir total kostnaden för 24 månader 5400 kronor?
Efter 24 månader så är abonnemanget slut, men du får väll fortfarande behålla telefonen?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Telefonen är väll helt gratis? Med andra ord blir total kostnaden för 24 månader 5400 kronor?
Efter 24 månader så är abonnemanget slut, men du får väll fortfarande behålla telefonen?

Eller är jag helt ute och cyklar?

@DuoMonky

Det verkar stämma, flera här som säger att inget annat tillkommer om du inte väljer mer än 24 månaders bindningstid.

Jag nappade på detta.
Gratis telefon "Google Pixel 8" och 80GB surf i månaden, fria sms/samtal för 225kr månaden
Bindningstid 24 månader.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Ringde och frågade Comviq som uppgav att det inte tillkommer någon mer kostnad än totalen på 5400 kr oavsett hur man gör. Det går att säga upp abonnemanget och be om en slutfaktura. Fakturan är på den kvarvarande tiden av abonnemanget.

Är man ute efter bara telefonen och kanske redan idag har ett abonnemang man är nöjd med. Kostar telefonen ca 1100 kr mindre än konkurrenten Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Ringde och frågade Comviq som uppgav att det inte tillkommer någon mer kostnad än totalen på 5400 kr oavsett hur man gör. Det går att säga upp abonnemanget och be om en slutfaktura. Fakturan är på den kvarvarande tiden av abonnemanget.

Är man ute efter bara telefonen och kanske redan idag har ett abonnemang man är nöjd med. Kostar telefonen ca 1100 kr mindre än konkurrenten Elgiganten.

Det var det jag tänkte. Aldrig hört om abonnemang där man måste lämna tillbaka telefonen.

Så för att klargöra allt för alla andra.

Så 24 månader bindningstid blir 5400 kronor totalt för abonnemanget. Pixel 8 telefonen kommer på köpet (GRATIS) och du får även behålla den efteråt utan att lämna tillbaka. Priset blir inte över 5400 kronor oavsett vad.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Produkt: Alienware AW3225QF
Länk: https://www.amazon.se/Alienware-AW3225QF-3840x2160-G-SYNC-kom...
Kategori: Senaste generationens OLED-skärm
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13087459
Pris: 12 054:-

Tack för tips. Har haft 32" 4k QDOLED på bevakning ett tag nu men tyckt det varit för dyrt. Detta är inte billigt men bra mycket bättre än 20k.

Felstavning
Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Det var det jag tänkte. Aldrig hört om abonnemang där man måste lämna tillbaka telefonen.

Så för att klargöra allt för alla andra.

Så 24 månader bindningstid blir 5400 kronor totalt för abonnemanget. Pixel 8 telefonen kommer på köpet (GRATIS) och du får även behålla den efteråt utan att lämna tillbaka. Priset blir inte över 5400 kronor oavsett vad.

Ja exakt så. Du har förstått det rätt 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tack för tips. Har haft 32" 4k QLED på bevakning ett tag nu men tyckt det varit för dyrt. Detta är inte billigt men bra mycket bättre än 20k.

Jag har span på att LGn ska komma i lager för 12999…
https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming/32gs95ue-b/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har kollat typ alla jämförelsevideor på youtube som finns mellan pixel 8 och 8a. Och en drös mellan diverse iphones och samsumsunglurar.
Vissa verkar tycka det är lite allan att hävda att konkurrenterna har övermättade färger när det snarare är pixel 8 som tycks ha undermättade färger eller av andra anledningar får bilderna att se livlösa ut, som alldeles för kall vitpunkt eller dåligt dynamiskt omtång som verkar drabba skuggområden, något man brukar kunna se hos budget/mellansegmentet. Jag förlitar mig inte på vad någon random jag inte ens vet vem det är betygsatt ett gäng mobiler utan går på det jag själv ser.

Så långt tycker jag den producerar mycket verklighetstrogen mättnad och färgnyanser.
Tog en bild på min dotter vid sitt "pysselbord" i kvällsljus med olika färgade papper och färgpennor, den ser helt klockren ut i hudtonerna, vitbalans och nyanserna på alla de olika färgtonerna.
Minns att jag reagerade på att min Samsung S22 producerade övermättade färger när den var ny, men vande mig och det är klart det ser blekare ut nu, men jag gillar detta bättre då det enligt mig ser mer verklighetstroget ut. Det är lätt att efterbehandla bilder för samma effekt om man vill ha mer mättnad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Jag har span på att LGn ska komma i lager för 12999…
https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming/32gs95ue-b/

Bländskydd, innebär det matt skärm?
Vet någon vilka märken eller modeller som har glansig skärm? Ett måste för mig. 32tum är jag ute efter.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bländskydd, innebär det matt skärm?
Vet någon vilka märken eller modeller som har glansig skärm? Ett måste för mig. 32tum är jag ute efter.

Jag är inte hundra procent säker men jag tror att samtliga 32" qdoled förutom samsungs är glossy.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Bländskydd, innebär det matt skärm?
Vet någon vilka märken eller modeller som har glansig skärm? Ett måste för mig. 32tum är jag ute efter.

Bländskydd = anti glare = matt skärm

ej glansig

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Jag har span på att LGn ska komma i lager för 12999…
https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming/32gs95ue-b/

Samma här men tror inte det kommer hända.
Nu funderar jag mer på om man ska hugga Samsungs G60SD för de 9600 kr på Amazon eller utnyttja Benify och få G80SD för 13700 kr.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Ringde och frågade Comviq som uppgav att det inte tillkommer någon mer kostnad än totalen på 5400 kr oavsett hur man gör. Det går att säga upp abonnemanget och be om en slutfaktura. Fakturan är på den kvarvarande tiden av abonnemanget.

Är man ute efter bara telefonen och kanske redan idag har ett abonnemang man är nöjd med. Kostar telefonen ca 1100 kr mindre än konkurrenten Elgiganten.

Men det är väl ändå rätt dumt att göra så? Även om man nu verkligen verkligen vill behålla sitt gamla abonnemang så finns det väl knappast någon fördel med att säga upp 24 månader av något som man ändå betalar för?

Permalänk
Medlem

Beror på vad man kanske redan har. Är man ute efter bara telefonen blir det cirka en tusenlapp billigare.

Jag personligen har inget behov av en ny telefon eller abonnemanget. Jag byter abonnemang två till tre gånger per år. Det är alltid bra erbjudanden när man byter mellan operatörer. Sist hade jag vimla i sex månader för 20 kr per månad och 100 gb surf. Ge bort en kod till en vän och det blev tio kronor per månad. Sen byta till annan operatör. Sen byta igen. Så för min del är inte ens abonnemanget värt det eftersom det är mycket dyrare än vad jag betalar i snitt idag.

Man får känna efter själv vad ens egna behov är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Samma här men tror inte det kommer hända.
Nu funderar jag mer på om man ska hugga Samsungs G60SD för de 9600 kr på Amazon eller utnyttja Benify och få G80SD för 13700 kr.

Hur får du G80SD för 13700 med Benify? Är på samsung benifystore men får standardpriset hela vägen.

13700 är nästa lika bra som alienware-priset, gillar man inte kurvad så är ju samsungen given imo.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Hur får du G80SD för 13700 med Benify? Är på samsung benifystore men får standardpriset hela vägen.

13700 är nästa lika bra som alienware-priset, gillar man inte kurvad så är ju samsungen given imo.

Via Komplett (där man även kan få G60SD för ca 9700 kr).

Ja och jag skulle också föredra att undvika den känsliga ytbehandling de glansiga QD-OLED har.

Frågan för mig är bara vad som passar bäst av 4k 240 Hz vs 1440p 360 Hz (kör mest esport titlar). LGn för 13k kr hade varit det perfekta, om bara den kunde vara i lager 😔. Men, detta stycke är inte en diskussion för denna tråd.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Någon som nappade på Samsung Galaxy Book3 360 för 6490:-?
https://www.dustinhome.se/product/5020014421/galaxy-book3-360

Klickade själv hem en mycket tack vare OLED, 2-in-1 samt S pen (Wacom). Tyvärr går inte maskinen att undervolta i ThrottleStop, men annat smått och gott funkar (som att sänka TDP).

Datorn i sig presterar ~2300 i Single Core samt ~10000 i Multi Core i Geekbench, ett resultat som jag självklart kommer försöka slå:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6594048

Linux i sig fungerar nära nog felfritt på Galaxy Book3 360:
https://www.reddit.com/r/GalaxyBook/comments/195sn35/linux_wi...

Även ett stort plus att SSD:n (M.2 2280) är lätt att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Jag har span på att LGn ska komma i lager för 12999…
https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming/32gs95ue-b/

Ohh dunder...jag med!

Permalänk
Medlem

Blev en G80SD för 13800, blir nog en avbokning om LGn kommer in i lager för 12990. Tack för tipset ❤️

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/347734-Kingston-Fury-Ren...

1290Kr

Nu vet inte jag om ni andra får samma pris eller bättre?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jorgen69:

https://www.webhallen.com/se/product/347734-Kingston-Fury-Ren...

1290Kr

Nu vet inte jag om ni andra får samma pris eller bättre?

Ordinarie på 16 (1 849 kr), så det är inte tillgängligt för dem med ens relativt hyfsad medlemsnivå.

Edit: Verkar kräva 17 Black då åtminstone baserat på nedanstående.

Korrigerat, 16 ej 17.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ordinarie. (1 849 kr)

Måste va medlem, vet ej om det krävs någon nivå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400