Följ Black Week på SweClockers

Krönika: Nej, spelvärlden var inte bättre förr!

Permalänk

Det värsta med spelvärlden förr var nog exklusiviteten hos olika konsoler, såsom Wii, Xbox och PlayStation. Det finns kvar nu också, men inte i närheten av samma utsträckning.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappkossa5000:

Antagligen samma typ av personer som spelar Mass Effect (snart 20 år) eller Witcher 3 (snart 10 år) idag.

Nej. Jag spelar ME och W3 fortfarande och sannolikt kommer jag spela dem om 20 år också. Men CP2077 spelar jag inte ens idag.

Skrivet av Alphahanne:

Beror så mycket på vad man värderar. Är det flashig grafik, mycket effekter och högkvalitativt ljud man värderar så nej, då var det inte bättre förr. Spel är dock så mycket mer än så, eller borde i alla fall vara det.

Japp! Grafik är överskattat. Bra spel håller trots att de är 10, 20 eller till och med 30 år gamla.

Skrivet av anon313978:

Jag tycker tvärt om. 2019, 2020, 2022, 2023 är kanonår för spel. Några av de bästa spelen någonsin kom dessa år. 2019: outer wilds, Control, sekiro, devil may cry 5, disco Elysium. 2020: FF7 remake, the last of us part 2, Cyberpunk, hades 2022: elden ring, god of war ragnarök. 2023: BG3, Alan Wake 2, dead space remake, resident evil 4, lies of p, hi-fi rush.

För att nämna några få. Kanon-år för spel! Både kvantitativt, kvalitativt, och bredd/variation. Står man framför smörgåsbordet behöver man inte äta, om man inte vill.

Tre av sjutton (som jag är överens med dig om är objektivt bra spel) på fem år är kanske inte så mycket att använda som argument för att säga att det finns jättemånga bra spel.

Om smörgåsbordet består av femton sorters inlaggd sill och man är allergisk mot fisk blir det svårt att äta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanL21:

Nej. Jag spelar ME och W3 fortfarande och sannolikt kommer jag spela dem om 20 år också. Men CP2077 spelar jag inte ens idag.

Japp! Grafik är överskattat. Bra spel håller trots att de är 10, 20 eller till och med 30 år gamla.

Tre av sjutton (som jag är överens med dig om är objektivt bra spel) på fem år är kanske inte så mycket att använda som argument för att säga att det finns jättemånga bra spel.

Om smörgåsbordet består av femton sorters inlaggd sill och man är allergisk mot fisk blir det svårt att äta.

Liknelsen med inlagd sill håller ju inte. Bredden av spel senaste åren är enorm. Det har kommit toppspel i varenda genre. Men allt det här är subjektivt. Min enda poäng är att de bakåtseende gnällspikarnas "sanning" inte är det enda perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Kan ju också vara så att du har extremt dålig smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Liknelsen med inlagd sill håller ju inte. Bredden av spel senaste åren är enorm. Det har kommit toppspel i varenda genre. Men allt det här är subjektivt. Min enda poäng är att de bakåtseende gnällspikarnas "sanning" inte är det enda perspektivet.

Sillbullar, sillsallad... Spelar ingen roll om allt är fisk.

Bakåtsträvare? Snarare tvärt om. Hur många av de spel du räknade upp är en remake eller sequel? Alltså inget nytt.
Och allt är bara mer likformat och inget sticker ut.

Men det blir väl kanske så när man som jag spelat konsol och PC-spel i snart 40 år. Entusiasmen för det som är nytt bara för att det är nytt försvinner. Precis som med böcker, filmer och musik blir det längre mellan de tillfällen det faktiskt händer något och av det också saker som faktiskt spelar någon roll.

Men det är kul att du hittar så många spel du gillar! Jag är avis!

Skrivet av Klappkossa5000:

Kan ju också vara så att du har extremt dålig smak.

Eller att du inte har någon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanL21:

Bakåtsträvare? Snarare tvärt om. Hur många av de spel du räknade upp är en remake eller sequel? Alltså inget nytt.

Men det blir väl kanske så när man som jag spelat konsol och PC-spel i snart 40 år. Entusiasmen för det som är nytt bara för att det är nytt försvinner. Precis som med böcker, filmer och musik blir det längre mellan de tillfällen det faktiskt händer något och av det också saker som faktiskt spelar någon roll.

Ursäkta men den dåliga liknelsen om att allt som serveras är ”sill” för du stå för. Den givna tolkningen är att det som finns på bordet är likriktat (”Bara sill”). Men i spelvärlden stämmer det inte. Det har kommit spel med en enorm bredd i alla genrer senaste åren. Om vi fortsätter att tala i bilder: Vi har många hundra maträtter att välja mellan. Inte bara inlagd sill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanL21:

För övrigt beskriver du det väl. Det är du som har förändrats och blivit äldre. Spelen som släpps nu är nödvändigtvis inte sämre idag. Jag själv har för övrigt hängt med sedan Amiga och arkadspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

För övrigt beskriver du det väl. Det är du som har förändrats och blivit äldre. Spelen som släpps nu är nödvändigtvis inte sämre idag. Jag själv har för övrigt hängt med sedan Amiga och arkadspel.

Att jag och min situation har förändrats innebär inte att jag har fel i sak. Kanske är det till och med så att jag har mer "rätt" eftersom jag nu har erfarenheten, vanan och förmågan att göra en mer korrekt bedömning?

Korrelation är inte kausalitet.

"Day one patches" och "game breaking exploits" - Spelen är inte klara vid release.

"Live service", "battlepass" och "microtransactions" - Spelets huvudfokus är att generera pengar.

Den här är rätt bra:
https://youtu.be/X0aF9AeNDGA?si=LWHSvAzHo_pMTNR9

Eftersom den tar upp vad jag saknar mest. En väl genomtänkt sammanhängande historia som jag som spelare är en del av och styr i. Ja, jag kan sätta mig i min racingsimulator och köra några varv på Silverstone eller spela något annat spel där jag kopplar av för stunden. Men inget av dem ger mig upplevelsen av att ha varit med om något, upplevt något som kag kan bära med mig.

Tillägg
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanL21:

Att jag och min situation har förändrats innebär inte att jag har fel i sak. Kanske är det till och med så att jag har mer "rätt" eftersom jag nu har erfarenheten, vanan och förmågan att göra en mer korrekt bedömning?

Korrelation är inte kausalitet.

"Day one patches" och "game breaking exploits" - Spelen är inte klara vid release.

"Live service", "battlepass" och "microtransactions" - Spelets huvudfokus är att generera pengar.

Den här är rätt bra:
https://youtu.be/X0aF9AeNDGA?si=LWHSvAzHo_pMTNR9

Eftersom den tar upp vad jag saknar mest. En väl genomtänkt sammanhängande historia som jag som spelare är en del av och styr i. Ja, jag kan sätta mig i min racingsimulator och köra några varv på Silverstone eller spela något annat spel där jag kopplar av för stunden. Men inget av dem ger mig upplevelsen av att ha varit med om något, upplevt något som kag kan bära med mig.

Du har naturligtvis inte rätt bara för att du är gammal. Jag är nog minst lika gammal och jag håller inte med. Inte en chans i helvetet att jag vill tillbaka. Jag tror att folk på allvar har glömt bort hur begränsad man var i sina spelval 1989 eller 1993 jämfört med nutiden. Jag tycker slutsatsen i den där videon är så märklig. Allt är inte ”bra” nu. Mycket i spelvärlden är inte bra. Men betyder det att dåtiden var bättre? Säger man att det var bättre förr har man antingen nostalgiska drömmerier, eller så var man helt enkelt inte med då.

Korrelation är inte kausaliteten. Det gäller också för alla de negativa aspekterna du räknar upp. Att det finns en viss korrelation mellan nutida spel och t ex mikrotransaktioner betyder
inte att det finns en kausalitet mellan dessa förekomster och ”dåliga spel” generellt.

Jag tycker mestadels att den här inställningen ”buuu allt nytt är dåligt” är tråkig. Inte för mig. Utan för dig. För jag håller verkligen inte med dig. Det måste vara hemskt tråkigt att gå runt med den inställningen. Jag personligen upplever snarare att vi sedan 2017 paradoxalt är inte i en guldålder. Och det beror inte på alla de negativa aspekterna du räknade upp. Utan pga att det har kommit ur jävligt många bra spel sedan 2017. Spela valfritt Nintendo-exklusivt spel! Botw! Mario odyssey! Mario Wonder! Kirby and the forgotten land! Xenoblade Chronicles 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Du har naturligtvis inte rätt bara för att du är gammal. Jag är nog minst lika gammal och jag håller inte med. Inte en chans i helvetet att jag vill tillbaka. Jag tror att folk på allvar har glömt bort hur begränsad man var i sina spelval 1989 eller 1993 jämfört med nutiden. Jag tycker slutsatsen i den där videon är så märklig. Allt är inte ”bra” nu. Mycket i spelvärlden är inte bra. Men betyder det att dåtiden var bättre? Säger man att det var bättre förr har man antingen nostalgiska drömmerier, eller så var man helt enkelt inte med då.

Korrelation är inte kausaliteten. Det gäller också för alla de negativa aspekterna du räknar upp. Att det finns en viss korrelation mellan nutida spel och t ex mikrotransaktioner betyder
inte att det finns en kausalitet mellan dessa förekomster och ”dåliga spel” generellt.

Jag tycker mestadels att den här inställningen ”buuu allt nytt är dåligt” är tråkig. Inte för mig. Utan för dig. För jag håller verkligen inte med dig. Det måste vara hemskt tråkigt att gå runt med den inställningen. Jag personligen upplever snarare att vi sedan 2017 paradoxalt är inte i en guldålder. Och det beror inte på alla de negativa aspekterna du räknade upp. Utan pga att det har kommit ur jävligt många bra spel sedan 2017. Spela valfritt Nintendo-exklusivt spel! Botw! Mario odyssey! Mario Wonder! Kirby and the forgotten land! Xenoblade Chronicles 3!

Det sa jag inte. Min ålder använde jag som referens för att skapa förståelse för min bedömningsgrund som till stor del baseras på erfarenheter över lång tid.

Men du gör sedan ett antagande om vår relativa ålder för jämställa våra argument?

Jag vill inte heller tillbaka, det är ännu ett felaktigt antagande du gör. Jag är dessutom betydligt mer begränsad av andra faktorer än speltillgänglighet nu jämfört med då.

Nostalgi eller inte vara med? Du gör en subjektiv bedömning och bemöter inte mina argument (de tre jag listade ovan). Det är ju också dessa jag anför som bedömningsgrund till att spelen är sämre nu än förr. Alltså en direkt orsak.

Jag gör bedömningen att antingen läser du slarvigt eller så drar du slutsatser baserade på dina fördomar?

Vi tar det igen. Dagens spel spel är sämre genrellt för att:
De släpps ofärdiga. De har ekonomisk vinning som högre prioritet än att leverera ett objektivt bra spel. De saknar en väl genomtänkt och sammanhängande berättelse. Till det kan jag lägga att de är remakes eller sequels till spel jag redan spelat när de släpptes och om de var bra fortfarande spelar, eller jag tyckte var tråkiga och inte har någon behållning av att spela fortsättningen på.

Jag spelar fortfarande tiotalet nya spel per år, men de håller inte.

Kul att du rekommenderar andra spel du tycker är bra! Tyvärr är vilkoret där att jag skaffar en konsol, vilket jag inte har något intresse av att göra.

Angående övriga antaganden om min person är det väl knappast din plats att uttala dig om?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanL21:

Det sa jag inte. Min ålder använde jag som referens för att skapa förståelse för min bedömningsgrund som till stor del baseras på erfarenheter över lång tid.

Men du gör sedan ett antagande om vår relativa ålder för jämställa våra argument?

Jag vill inte heller tillbaka, det är ännu ett felaktigt antagande du gör. Jag är dessutom betydligt mer begränsad av andra faktorer än speltillgänglighet nu jämfört med då.

Nostalgi eller inte vara med? Du gör en subjektiv bedömning och bemöter inte mina argument (de tre jag listade ovan). Det är ju också dessa jag anför som bedömningsgrund till att spelen är sämre nu än förr. Alltså en direkt orsak.

Jag gör bedömningen att antingen läser du slarvigt eller så drar du slutsatser baserade på dina fördomar?

De släpps ofärdiga. De har ekonomisk vinning som högre prioritet än att leverera ett objektivt bra spel. De saknar en väl genomtänkt och sammanhängande berättelse. Till det kan jag lägga att de är remakes eller sequels till spel jag redan spelat när de släpptes och om de var bra fortfarande spelar, eller jag tyckte var tråkiga och inte har någon behållning av att spela fortsättningen på.

Kul att du rekommenderar andra spel du tycker är bra! Tyvärr är vilkoret där att jag skaffar en konsol, vilket jag inte har något intresse av att göra.

Angående övriga antaganden om min person är det väl knappast din plats att uttala dig om?

1. "Spelen släpps ofärdiga". a) Det gäller inte för ett enda av Nintendos spel. På konsol är spelen oftast "färdiga". Du är således snäv i din bedömning (till PC-spel) Konsol är inte en liten del av marknaden, PS har 100 miljoner användare, Nintendo 100 miljoner + och Xbox ungefär 50 miljoner. Du glorifierar det förgångna vad det gäller spelens "ofärdighet". Alla som har spelat spel sedan 80-talet vet att många spel hade buggar. 3. Spel är inte dyrare idag. Warcraft 2 kostade ungefär 500 sek när det begav sig. snes-spel var ännu dyrare (700-800 sek).

Det där om "objektivt bra spel" är ju bara larv. Jag antar att du anser dig själv som uttolkare av vad som är objektivt bra? Jag har inte uttalat mig om din person förutom det du själv har återgett, att du verkar tro att din erfarenhet betyder att du är uttolkare av vad som är bra/dåligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanL21:

Men jag kan delvis hålla med i det du säger. Dessa tendenser finns inom gamingvärlden. Det paradoxala är att jag tycker att det har kommit fler bra spel 2017-2024 än under någon annan period inom spelens historia. Du behöver inte hålla med. Det är min åsikt. Men kom inte och släng med en massa strunt om "objektivt bra/dåligt". Det är just struntprat.

Permalänk
Medlem

Tror vissa som reagerar negativt på oss som säger det faktiskt var bättre förr missförstår lite.

Det jag saknar i de flesta spel idag är nytänkandet, originaliteten och den kreativa lust som fanns kring majoriteten av spel för 30+ år sedan. Nej, jag påstår inte att alla spel då var bra men det fanns ändå något i dem som väldigt många nya spel idag fullständigt saknar.

Jag upplever att mycket idag är bara nya versioner av samma sak som vi sett de senaste 20 åren med, i bästa fall, lite mera lullull. Spelskaparna tar inte, eller får inte, den tid som behövs för att skapa något originellt. Spelen ska ut helst igår, deadline är för tight för att något riktigt bra ska hinna göras. Som andra redan nämnt har det mer och mer börjat handla om sätt att lura in folk i spel som kräver att man betalar mer och mer för att få ut det mesta. Riktningen har i mitt tycke blivit alldeles galet fel.

Det stora problemet är ju att vi konsumenter köper "skiten" i den form den kommer. Vi accepterar någonstans att det blivit såhär och då får vi inte något bättre heller. Själv står jag här och känner att jag hellre snurrar igång gamla hederliga Deluxe Galaga på någon av mina Amigor än spelar något av de senaste AAA-spelen, för det ger mig mycket mer tillbaka. Så många spel idag är, trots att de är sjukt snygga och har fantastiska effekter, tämligen själlösa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Men jag kan delvis hålla med i det du säger. Dessa tendenser finns inom gamingvärlden. Det paradoxala är att jag tycker att det har kommit fler bra spel 2017-2024 än under någon annan period inom spelens historia. Du behöver inte hålla med. Det är min åsikt. Men kom inte och släng med en massa strunt om "objektivt bra/dåligt". Det är just struntprat.

Objektivt bra eller dåligt, struntprat? Varför har vi då recensenter? Vad gör att vissa spel säljer mer? Varför görs det remakes på gamla spel? Varför glöms vissa spel bort?

Precis som med film, böcker och musik finns det verk som är objektivt bättre även inom datorspel. Ja, det finns olika genrer som passar individen mer eller mindre bra, men inom varje genre finns det spel som attraherar en större publik än de som normalt håller sig till densamma.

Nåväl...

Permalänk

Jag tänker rent spontant känns det som förr fanns inte så mycket annat. Jag kommer ihåg ett spel som jag då älskade "Jill of the Jungle" tyckte det hade grym musik och grafik, men idag när jag tittat på videos med det spelet så har jag insett hur bortskämda vi har blivit idag med mycket bra grafik osv.
På den tiden när det kom var det wow, jag tror samma wow-faktor är svår att få till idag då jag tror många har för höga förväntningar.
Sen har jag sett några spel som blivit över hypade innan de ens släppts och sen när de släpps blir folk jättebesvikna då det inte var så hypat som alla trott. Så jag tror inte det är lätt för spelbranchen, det är dyrt idag att ta fram spel, många vill inte betala så mycket och det tar tid, så ja nog har de lite att bita i.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Håller med dig om att det är bättre idag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Håller med dig om att det är bättre idag.

Folk har en tendens att glömma bort hur det var. Lägg t ex ihop kostnaden för snes + ps1 + pc 1994. Och spelkostnaden därpå! Med valfri konsol idag får man ett mycket bredare bibliotek än pc + ps1 + snes ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Jag tycker tvärt om. 2019, 2020, 2022, 2023 är kanonår för spel. Några av de bästa spelen någonsin kom dessa år. 2019: outer wilds, Control, sekiro, devil may cry 5, disco Elysium. 2020: FF7 remake, the last of us part 2, Cyberpunk, hades 2022: elden ring, god of war ragnarök. 2023: BG3, Alan Wake 2, dead space remake, resident evil 4, lies of p, hi-fi rush.

För att nämna några få. Kanon-år för spel! Både kvantitativt, kvalitativt, och bredd/variation. Står man framför smörgåsbordet behöver man inte äta, om man inte vill.

Bg 3 var det enda bra spelet i den där listan och spelet kräver moddar för att bli riktigt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silles:

Bg 3 var det enda bra spelet i den där listan och spelet kräver moddar för att bli riktigt bra.

OK. Du tycker inte att Hades, Outer Wilds och Control är bra spel. Vi säger så. Det är meningslöst att diskutera när man står så långt ifrån varandra. Det är som att få en folkpartist och en kommunist att bli överens om middagen.