Chrome snabbaste webbläsaren i nytt prestandatest

Permalänk
Testpilot
Skrivet av s0sdaf:

Aldrig upplevt Firefox som långsamt, även på 12 år gamla datorer (som jag fortfarande använder till vardags)

Kör man Firefox jämte Chrome inser man hur långsamt Firefox faktiskt är.

Tolka mig inte fel; använder själv Firefox som primär webbläsare då det stödjer addons och diverse på mobilen. Men rätt ofta jag blickar på andra sidan häcken och undrar om man inte ska byta tillbaka till Chrome ändå, åtminstone på PC-sidan (och låta mobilen köra vidare på Firefox).

Har dessutom sprungit på fler och fler hemsidor jag måste köra i Edge/Chrome för de vägrar fungera korrekt med Brave eller Firefox, så kanske är en oundviklighet att byta för egen del framöver. Får helt enkelt använda VPN med adblocking om nya manifestet förstör för mycket

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Kör Chromium med AVX2-optimeringar, vilket gör den nära nog lika snabb som Chrome i Speedometer 3.0.

Annars känns Safari som snabbaste webbläsaren för mig.

Firefox kör jag enbart på mobilen, där främst NoScript gör webbläsaren användbar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan få chrome att gå så långsamt, fast har väl inte 900 flickar uppe som vissa har

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Inte min bild men sidan ser ut såhär ibland i Youtube i FF för mig när jag klickat på en video, detta håller sig oftast runt 5 sekunder. Kör med Ublock Origin.

https://preview.redd.it/ewx6gntkctoc1.png?auto=webp&s=bb25cbb2de3167c2f232604ff89d544ad467afbf

Jag har kört Firefox många år med Ublock origin och har aldrig fått sådana fel på youtube. Med olika hårdvara och Windowsinstallationer. Det kan inte vara något annat plugin som spökar?

Firefox har tyvärr ett fel de försöker fixa med YT där bilden fryser eller det börjar buffra. Annars tycker jag att Firefox fungerar riktigt bra och jag ska försöka hålla mig kvar vid den tills det inte går längre. Min "sekond" är Vivaldi som jag tycker är riktigt bra. Det finns många forks, men känner att jag inte vill använda någon webbläsare med kanske en eller fåtal utvecklare utan mer de stora drakarna.

När jag lekte lite när det testet kom ut så var inte Firefox snabbast heller och det känns som Vivaldi är snabbare när man surfar men håller mig till Firefox.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hur lite ram har du som du måste husa med?

Jag har 64GB på mina 2 datorer.. Det är inte sällan Firefox tar 20-30 GIG.

Permalänk
Medlem

På mobilen kör väl även Firefox med chromium i grunden?

Undrar om något av dessa tester får bättre prestanda om man fejkar en annan user agent, brukar själv switcha user agent till edge/chrome om en sida strular i Firefox.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Kör Edge. Dock stör det mig så in i helvete att de hela tiden ska lägga till nya funktioner jag inte bett om.

Nej Microsoft, jag vill inte ha er AI-funktion.
Nej Microsoft, jag vill inte ha en ny vertikal meny som man behöver leta för att få bort.
Nej Microsoft, jag vill inte använda Bing till någonting någonsin.
Nej Microsoft, jag vill inte att ni helt plötsligt rensar samtliga cookies because reasons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Inte min bild men sidan ser ut såhär ibland i Youtube i FF för mig när jag klickat på en video, detta håller sig oftast runt 5 sekunder. Kör med Ublock Origin.

https://preview.redd.it/ewx6gntkctoc1.png?auto=webp&s=bb25cbb2de3167c2f232604ff89d544ad467afbf

Har aldrig varit med om det på någon av mina datorer, kör alltid Firefox.
Men Google lade väl aktivt till kod för att göra laddningar långsammare för icke Chrome browser. Tror att dom fick backa på det sen.. Men förvånar mig inte om det skulle ha kvar många andra saker 🙂

https://lifehacker.com/tech/stop-google-slowing-down-youtube-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har 64GB på mina 2 datorer.. Det är inte sällan Firefox tar 20-30 GIG.

Med hur många flikar? Använd någon extension som sköter om dem om du har många. Jag kör Sidebery, men det finns många andra om man inte vill ha tabbarna vertikalt. (Att inte ha det när man har mer än typ 15 är i mina ögon galet dock! )

Jag har tekniskt sett 407 tabbar, men av dem är nästan alla som bokmärken och tar inget minne/CPU. Har typ 15 st som faktiskt använder minne nu (strax under 6 GB).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Personligen trodde jag att "prestandatest" på webbläsare var något som hörde 90-talet till.

Hur kör du Electron-appar likt VS Code? Eller WebView-appar likt Teams och Outlook?

Många kör idag 3-4 "webbläsare" parallellt på sina datorer utan att veta om det.

Hade vi ersatt Chrome och Edge med Firefox i fallen ovan, så hade vi nog fått dubbla minnet samt öka prestandan i våra datorer.

Att ha en optimerad webbmotor har nog aldrig varit viktigare än nu.

Försök att köra Windows 11 utan Edge WebView2 och se hur långt du kommer

Själv kör jag främst GNU/Linux och macOS för undvika vansinnet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med hur många flikar? Använd någon extension som sköter om dem om du har många. Jag kör Sidebery, men det finns många andra om man inte vill ha tabbarna vertikalt. (Att inte ha det när man har mer än typ 15 är i mina ögon galet dock! )

Jag har tekniskt sett 407 tabbar, men av dem är nästan alla som bokmärken och tar inget minne/CPU. Har typ 15 st som faktiskt använder minne nu (strax under 6 GB).

Firefox läcker minne som satan, och har gjort det i många många år. Därför jag byter till och från firefox då och då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Firefox läcker minne som satan, och har gjort det i många många år. Därför jag byter till och från firefox då och då.

Hm, inte någon extension...? Jag startar om datorn och därmed Firefox en gång i veckan (av orelaterade skäl) och kommer nog sällan över 10 GB på den veckan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Märkbart långsammare att ladda sidor än Chrome, Edge, Brave, Opera. Och än mer långsammare för Youtube där sidan ibland om man haft webbläsaren öppen länge, ibland blir helt svart när man laddar en video.

Håller nog med. Använder Firefox, men saknar både Chromiums UI och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, inte någon extension...? Jag startar om datorn och därmed Firefox en gång i veckan (av orelaterade skäl) och kommer nog sällan över 10 GB på den veckan.

10 GB med hur många flikar/vad igång?

Permalänk
Medlem

Det enda jag faktiskt gillar med FF är att man kan genom https://github.com/stonecrusher/simpleMenuWizard ta bort saker från kontextmenyn alltså högerklick. Edge har sjukt mycket skräp i den menyn och man kan inte göra någonting åt det.
I FF kan man bara ha kvar det man använder och ta bort allt annat. Beroende på vad man klickar på.

Permalänk
Moderator
Moderator

Benchmarks i all ära.. jag kör iaf Firefox och Chrome (desktop) simultant bokstavligen konstant, hade det inte varit för att jag tycker Twitch fungerar bättre i Chrome så hade jag endast kört Firefox. Inbyggda översättningen har kommit till hands de senaste dagarna (från Koreanska), men det är första gången.

Edit: På jobbdatorn blir det dock Chrome, Sharepoint bråkar mer med Firefox (för mig).
På mobilen har jag inte känt behov av att ändra något för de "ytliga" sakerna jag använder mobilens webbläsare till, så kör standardläsaren Chrome där.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

10 GB med hur många flikar/vad igång?

Se ovan: #20519456

Men vanligtvis typ 10-20 faktiskt inlästa flikar, övriga c:a 400 som inaktiva.
Vet inte om jag brukar nå upp till 10 GB dock som sagt, nu är det 6 GB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så i praktiken är det bara ett test mellan två webbläsare

Permalänk
Medlem

Det som spelar roll är hur snabb webbservern är och svarstider, sen latens och bandbredd på uppkopplingen mot servern, och sist lite hur snabb egen dator jag har. Det som tar mest tid för min del är att vänta på svar från webbservrarna. Kör Firefox, Chrome och Edge dagligen, men minst Edge (aka bloated Chrome). Använder också Safari men inte dagligen, den är sämst av de fyra tycker jag. Teoretiska webbläsartester känns som de är för väldigt specifika och för min del sällsynta tillämpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kör man Firefox jämte Chrome inser man hur långsamt Firefox faktiskt är.

Tolka mig inte fel; använder själv Firefox som primär webbläsare då det stödjer addons och diverse på mobilen. Men rätt ofta jag blickar på andra sidan häcken och undrar om man inte ska byta tillbaka till Chrome ändå, åtminstone på PC-sidan (och låta mobilen köra vidare på Firefox).

Har dessutom sprungit på fler och fler hemsidor jag måste köra i Edge/Chrome för de vägrar fungera korrekt med Brave eller Firefox, så kanske är en oundviklighet att byta för egen del framöver. Får helt enkelt använda VPN med adblocking om nya manifestet förstör för mycket

Ett tips är att titta på "private DNS" under nätverk på android, sätt det till "private DNS provider hostname" och skriv "dns.adguard-dns.com" så får du system-wide adblock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kombinerar webbläsare baserat på vilken typ av surfning jag gör. Huvudläsaren är Chrome men jag har också Firefox som jag använder till vissa sidor för att den har några extensions som Chrome inte kan mäta sig med. Ibland slänger jag igång Opera med för omväxlings skull.

Men överlag känner jag mig lite "inklistrad" i Chrome efter att ha använt det så många år och jag är definitivt inlåst så som Google väldigt mycket vill.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Gillar Firefox men YouTube laggar i 4k. Det gör det inte i Chrome/Edge. Vet någon varför?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

Synd att man inte är hemma och kan frossa i popcorn samtidigt som man läser SweC

Skämt å sido

Skulle beställa biljetter på en resa. Något som buggade med Firefox for IOS så var tvungen att ladda ner Chrome. Provade lite eftersom jag tänkte jaha då kanske man måste byta. Höll max 10min och sedan bytte jag tillbaka till Firefox. Bara den inbyggda integration med att blockera ads på Firefox är helt kungligt.
Vet att Firefox för IOS är inte samma. Aldrig stött på att Firefox är långsam. Vore väldigt intressant och se skillnaden mellan Chronium och Gecko. Som sagt det här SweC i sin vanliga AF nyhetsstil där man aldrig ger hela bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ett tips är att titta på "private DNS" under nätverk på android, sätt det till "private DNS provider hostname" och skriv "dns.adguard-dns.com" så får du system-wide adblock

Jag skulle inte bara byta DNS utan att kolla upp den först. Adguard är grundat av ryssar. Jag drar inte alla ryssar över en kam, och de verkar ok av det lilla jag kollade nu. De sköter företaget från Cypern. Men en DNS får alla sajtförfrågningar du gör, det är inte helt oproblematiskt ur integritetssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag skulle inte bara byta DNS utan att kolla upp den först. Adguard är grundat av ryssar. Jag drar inte alla ryssar över en kam, och de verkar ok av det lilla jag kollade nu. De sköter företaget från Cypern. Men en DNS får alla sajtförfrågningar du gör, det är inte helt oproblematiskt ur integritetssynpunkt.

mullvad har också en liknande DNS-server om man hellre vill gå genom dem, eller så kan man sätta upp en självhostad. Men tyvärr måste du ju ha någon DNS
(jag använder inte mullvads för att den störde en del spel jag har på telefonen, deras adblock är något bättre än adguards)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kör man Firefox jämte Chrome inser man hur långsamt Firefox faktiskt är.

Tolka mig inte fel; använder själv Firefox som primär webbläsare då det stödjer addons och diverse på mobilen. Men rätt ofta jag blickar på andra sidan häcken och undrar om man inte ska byta tillbaka till Chrome ändå, åtminstone på PC-sidan (och låta mobilen köra vidare på Firefox).

Har dessutom sprungit på fler och fler hemsidor jag måste köra i Edge/Chrome för de vägrar fungera korrekt med Brave eller Firefox, så kanske är en oundviklighet att byta för egen del framöver. Får helt enkelt använda VPN med adblocking om nya manifestet förstör för mycket

Jaså, vilka sidor då? Jag har sett några, men med en enkel User Agent spoof brukar det funka ändå. Inte upplevt några problem till följd av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur kör du Electron-appar likt VS Code? Eller WebView-appar likt Teams och Outlook?

Många kör idag 3-4 "webbläsare" parallellt på sina datorer utan att veta om det.

Hade vi ersatt Chrome och Edge med Firefox i fallen ovan, så hade vi nog fått dubbla minnet samt öka prestandan i våra datorer.

Att ha en optimerad webbmotor har nog aldrig varit viktigare än nu.

Försök att köra Windows 11 utan Edge WebView2 och se hur långt du kommer

Själv kör jag främst GNU/Linux och macOS för undvika vansinnet ovan.

Jag gick över helt till Linux när W7 nådde EOL tidigt -20.......

Använder av princip ingen mjukvara som drivs eller är utvecklad av de stora drakarna.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

mullvad har också en liknande DNS-server om man hellre vill gå genom dem, eller så kan man sätta upp en självhostad. Men tyvärr måste du ju ha någon DNS

Jag testade faktiskt den för länge sen, men den hade dåliga svarstider då. Men det kanske blivit bättre nu. Ska kolla igen, tack för påminnelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Inte min bild men sidan ser ut såhär ibland i Youtube i FF för mig när jag klickat på en video, detta håller sig oftast runt 5 sekunder. Kör med Ublock Origin.

https://preview.redd.it/ewx6gntkctoc1.png?auto=webp&s=bb25cbb2de3167c2f232604ff89d544ad467afbf

Ah ok, nä den har jag inte sett. Kollat så att du inte har fler adblockers installerade? Även gamla som du glömt inaktivera/avinstallera?
Jag hjälpte en bekant en gång och då var det problemet. När jag tog bort alla adblockers utom UBlock Origin så löste sig allt (han fick varningar från youtube om sin adblocker innan vi löste det).

Skrivet av Midvintersorg:

Gillar Firefox men YouTube laggar i 4k. Det gör det inte i Chrome/Edge. Vet någon varför?

Kan vara så att de stödjer olika uppsättningar med codecs (H264/AVC stödjer nog alla, men sen har du också VP9 och AV1). Vissa kanske bara går att avkoda på GPU om din browser och GPU har support för det. Du kan högerklicka på videon och trycka på "Stats for nerds" för att se vilken codec som används.

Permalänk
Medlem

Jag kör Gentoo Linux: Firefox tar en halvtimme att kompilera medans jag får låta burken stå i fyra timmar över natten för att få en användbar Chromium.

Sen det här med minne, Jag har pysslat med lite kartor, läst kvällstidningarna, tittat på jänkare (bilar) och surfat lite finansiella data. Just nu nyttjar jag dessa resurser med fyra flikar på swec, två andra aktiva och 1700+ orörda.

# free -wm # Megabytes total used free shared buffers cache available Mem: 15934 2219 10595 44 628 2491 13496 Swap: 32767 0 32767

Chrome har lite samma status som Windows för mig, något jag plockar fram i nödfall.