Windows 11 stör användare med ny popup

Permalänk
Medlem

Microsoft:
Hur många tror ni byter till Linux idag?
Hmm ... Inte tillräckligt många.
Vad ska vi misslyckas med i morgon?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Control Panel > System and Security > Click on Review your computer's status > Click Change Security and Maintenance Settings > Uncheck Windows Backup under Maintenance message > Click OK

enligt google, alternativt kan du ändra i registret

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Microsoft:
Hur många tror ni byter till Linux idag?
Hmm ... Inte tillräckligt många.
Vad ska vi misslyckas med i morgon?

tror inte många byter alls eftersom det inte är riktigt lika simpelt (finns ju många som inte ens kan/vill installera windows själva) och datorer/försäljare erbjuder det inte från butik.

Däremot finns det ingen chans att jag uppgraderar till win11 så dålig som den är nu och med allt som bara blir värre, om ett år när windows 10 support går bort kommer jag högst troligen börja använda linux för första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Gud vad man saknar Windows 95

Nej, men däremot Windows 2000

Men det är ju tydligt att man ska byta OS så fort man kan.
Svårt som gamer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

445 dagar kvar.

Så länge man inte kör LTSC, då har man support fram till -32 (beroende på version).
Jag har -27 på ena burken och -29 på andra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Microsoft jobbar ju stenhårt för att få Windows till en prenumerationstjänst med Onedrive som lagring offsite.

Steg 1. Se till att alla användares data ligger på företagets servrar, dvs OneDrive
Steg 2. Börja skifta OS:et till prenumerationsbas med regelbundna betalningar
Steg 3. Slå av alla andra alternativ till att köra Windows, du måste nu prenumerera för att hantera "din" data.

Permalänk
Medlem

Här vore det på sin plats att antingen lägga in det direkt i artikeln el åtminstone länka till hur det tas bort/inaktiveras, både i GUI och registret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Blir så trött. Morsan och farsan får typ panik på allt sånt där.

Kan relatera. I de sista åren av sitt liv så blev min mamma helt hysterisk och arg över alla Microsofts dumheter med Windows 10. Och då var hon ändå en av de kvinnor i hennes generation som faktiskt var insatt i datorer och operativsystem, sedan Windows 95 dagarna. Allt jag ursprungligen lärde mig om datorer, lärde jag mig av henne.

Så det var ju mindre kul att Microsoft rört till det så himla mycket efter Windows 7 och gjort det så jävla krångligt att styra och förfoga över sin egen dator.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag skulle fixa Win11 nu på direkten på alla mina äldre datorer ifall de officiella systemkraven vore lägre. Men nu orkar jag inte förrän slutdatumet för Win10 närmar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Precis detta. Sedan gå vidare i livet 👍😃

Du menar tills MS lägger till en ny funktion som kräver en reg hack, GPO, inställning, you name it. Hur länge orkar man bråka?

Permalänk
Medlem

att inte skaffa windows 11 har varit bästa valet i mitt liv

Permalänk
Medlem

Det är ändå imponerande att MS kan vara så kreativa i att komma på idéer för att få deras användare att inte vilja använda deras produkter.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Control Panel > System and Security > Click on Review your computer's status > Click Change Security and Maintenance Settings > Uncheck Windows Backup under Maintenance message > Click OK

enligt google, alternativt kan du ändra i registret

Behöver inte stänga av den, och inte heller in i registret. Se mitt tidigare inlägg. Jag har inte sett någon sån reklam, men har stängt av tre saker i inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget sånt hos mig på någon av mina 3 enheter som jag använder som har Windows 11. Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper
<Uppladdad bildlänk>

Tack, nu fick du mig att fixa detta.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget sånt hos mig på någon av mina 3 enheter som jag använder som har Windows 11. Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper
<Uppladdad bildlänk>

Precis vad jag leta efter, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget sånt hos mig på någon av mina 3 enheter som jag använder som har Windows 11. Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper
<Uppladdad bildlänk>

Jag tror det snarast är detta som gäller i det här fallet (i inställningarna för startmenyn):

Och det är ju en del av problemet, det dyker upp nya sådana här inställningar regelbundet för nya sådana här företeelser, och de är förstås alltid på som standard istället för att följa vad användaren redan gjort för mer allmänna inställningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Behöver inte stänga av den, och inte heller in i registret. Se mitt tidigare inlägg. Jag har inte sett någon sån reklam, men har stängt av tre saker i inställningarna

Dessa popups kommer även i inbäddade system och är irriterande eftersom de täcker delar av skärmen och inte går att ta bort för användaren...

Permalänk
Medlem

Microsoft vill verkligen äga andras liv -.-

Skrivet av str8forthakill:

Sen fungerade allt som man förväntar sig utan bloatware popups och oönskade skräpfunktioner. Ska man behöva gå så långt? Jag äger väl fan ändå mitt OS? Hoppas EU sätter ned foten på microsoft.

Nu kommer jag nog gå för hårt åt (beroende på vem som läser inlägget), så jag lägger allt i en spoiler (som även kan ses som en innehållsvarning).

Sorgligt nog är fallet inte så. Du är fortfarande produkten även om du har gett Microsoft massvis med pengar (precis som hos Apple; du köper för att inte äga det, du lånar produkten, samtidigt som Apple håller allt som håller dig kärt i deras järngrepp).

Du är däremot inte produkten utan användaren i en Linux-distribution, som dessutom kostar 0 kr för alltid. Varför? FOSS = frihet. Samma frihet som alla borde få, så att de slipper massövervakning och förjävligt giriga Big Tech-företag, som Microsoft, som ger noll respekt för deras anv...ahem, produkter.

EU kan inte göra ett dyft, tyvärr. Åtminstone inte med de lagar som finns i dag. GDPR, AI Act och Data Act är såklart livsviktiga lagar (bokstavligen talat), men de kan inte göra något mot enorma företag som Microsoft, då det ändå inte blir någon förändring som EU hoppas på. Big Tech-företag betalar oftast gladeligen de bötesbelopp som EU ger dom, ändrar lite som gör EU gladare och sen fortsätter med deras respektlösa, själviska och idiotiska ideologi.

Sen är många Big Tech-företag amerikanska, och i USA finns det noll integritet. Eller ja, California har ju sin egna integritetslag, men det är främst för barn (om inget har ändrats). Sen har jag även för mig att det finns en till integritetslag i en annan delstat för de som bor där.

Men kontentan är att man ska aldrig någonsin lita på ett amerikanskt teknikföretag som levererar mjukvaror, utan att få hårda bevis som faktiskt visar att du inte är produkten. Det är därför integritetspolicies är oerhört viktiga att läsa, men extra viktigt att köra FOSS.

Dold text
Lade till en viktig detalj i slutet av inlägget.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Microsoft:
Hur många tror ni byter till Linux idag?
Hmm ... Inte tillräckligt många.
Vad ska vi misslyckas med i morgon?

Det är väl bara för Linux-communityn att komma överens hur ett OS ska se ut som standard, så allt fungerar så är det ett lätt val.

Windows installerar en apa och det fungerar, men får reklam tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det snarast är detta som gäller i det här fallet (i inställningarna för startmenyn):
<Uppladdad bildlänk>

Och det är ju en del av problemet, det dyker upp nya sådana här inställningar regelbundet för nya sådana här företeelser, och de är förstås alltid på som standard istället för att följa vad användaren redan gjort för mer allmänna inställningar.

Den där är på, på den bärbara datorn jag kollade nu, och har iallafall än så länge inte fått denna reklam som nyheten tar upp

Skrivet av Megaforce:

Dessa popups kommer även i inbäddade system och är irriterande eftersom de täcker delar av skärmen och inte går att ta bort för användaren...

Hur menar du nu? Jag har stängt av, som jag visat tidigare, 3 inställningar och jag har inte fått någon reklam alls på mina datorer med Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är väl bara för Linux-communityn att komma överens hur ett OS ska se ut som standard, så allt fungerar så är det ett lätt val.

Windows installerar en apa och det fungerar, men får reklam tydligen...

Ska man döma efter ett antal trådar i detta forum har folk problem med installation av windows då och då. Du kan väl låna ut din apa till dom?

Permalänk
Medlem

Okej.. ni kan vänta er en tråd där jag ber om ALLA tips o trix för att få bort allt skit när det är dags för mig att byta från win10.
Jag kommer seriöst inte orka sådan här skit.

Finns det någonstans på nätet ett forum som samlar dylika tips o trix för win11?
Lätt att söka på och fungerande länkar till virusfria program osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ska man döma efter ett antal trådar i detta forum har folk problem med installation av windows då och då. Du kan väl låna ut din apa till dom?

Har du installerat Windows under senaste 10 åren?

Har du inte defekt hårdvara så är det värsta som kan hända att din data blir samlad av MS/Tredje part, du kan till och med installera den offline utan några som helst problem och vid nästa Windows-uppdatering så har du senaste MS godkända WHQL-drivrutiner.

Med defekt hårdvara så kommer du förhoppningsvis inte så långt med valfri Linux-distribution heller.

Installerar lite då och då några Ubuntu på kontoret, gillar hur det ser ut och hur långt det grafiska gränssnittet har kommit, ogillar hur saker bara inte fungerar med nyare hårdvara och då har vi inte ens något i närheten av gaming-datorer på kontoret, kan inte föreställa mig hur dåligt allt fungerar med senaste hårdvara och spel.

Tyvärr är spel Heliga Graalen precis som porr var för HD-DVD/Bluray om man ska bli poppis och få stöd för framtida uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är det "nya" Windows 8.

Jag använder fortfarande Windows 10 själv och det verkar fortsätta. Kommer förmodligen skippa Windows 11 helt, förutom på min bärbara dator.

Permalänk
Sötast

Nejdå, har diskuterat med flera om microsofts push på reklam i OS och de flesta är helt överrens om att det inte är reklam.....

Permalänk
Medlem

Gick över till Ubuntu pga Microsofts fjanterier. Fungerar utmärkt. Visst en del spel med start script och liknande fungerar inte utan huvudvärk men 98% av allt jag gör fungerar smärtfritt.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Fråga:
Är det lika mycket skit i win 11 enterprise som 11 pro eller skulle det en väg att få en mindre störande upplevelse den dagen man behöver gå över till 11?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Okej.. ni kan vänta er en tråd där jag ber om ALLA tips o trix för att få bort allt skit när det är dags för mig att byta från win10.
Jag kommer seriöst inte orka sådan här skit.

Finns det någonstans på nätet ett forum som samlar dylika tips o trix för win11?
Lätt att söka på och fungerande länkar till virusfria program osv.

Stäng av dessa inställningar så kommer du typ inte se något av dessa så kallade reklam som skrivit nyheter här. Jag har dessa avstängda på mina datorer och har än så länge inte sett någon reklam

Finns på mitt engelska Windows under Settings -> System -> Notifications -> Längs ner på sidan Additional settings

Om du vill helgardera dig så stäng även av denna inställning.

Finns under Settings -> Personalisation -> Start
Jag har den på och jag har som sagt inte sett någon reklam

Skrivet av Allexz:

Nejdå, har diskuterat med flera om microsofts push på reklam i OS och de flesta är helt överrens om att det inte är reklam.....

Skrivet av Trihxeem:

Fråga:
Är det lika mycket skit i win 11 enterprise som 11 pro eller skulle det en väg att få en mindre störande upplevelse den dagen man behöver gå över till 11?

Jag har Pro på mina datorer och ser, som sagt inte någon reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det vore bra om de som skrev också talade om ifall de kör på Microsoft-konto eller lokalt konto. En stor del av den reklam man ser gäller att man är så oförsynt att man inte gör som Microsoft vill, dvs kör på lokalt konto, inte använder Onedrive osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har Pro på mina datorer och ser, som sagt inte någon reklam

Alright, det finns alltså hopp

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.