Vad är svårast? Gentoo eller Slackware?

Permalänk
Medlem

Vad är svårast? Gentoo eller Slackware?

Vad är svårast? Gentoo eller Slackware? Beror det på?

Permalänk
Medlem

Själva installationen är väl om inte annat mer omständig när det gäller gentoo, i övrigt vet jag inte. Kört för lite slack för att svara på frågan O_o

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Gentoo är rätt enkelt, har inte kört slack..

Permalänk
Medlem

Inget av dem är särskilt svårt =/

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Inget av dem är särskilt svårt =/

Det är de svåraste distarna. Det var det som var själva grejen. Jag vill veta vilken Linux-dist som är relativt vanlig som är svårast.

Permalänk
Medlem

Gentoo är imo en av de enklaste distarna... inget krångel, väldigt logiskt uppbyggd. Slack känner jag inte riktigt till, väldigt länge sen jag körde det.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

Jag valde slackware. Mest för att man får fixa dependencies osv själv, och det är inte alltid helt lätt att komma på vafan man missat Så var det förr när jag körde det iaf.

Nu kör jag gentoo och bara man kommer igenom installationen vilket många tycker är det svåra är det svinlätt att konfa och underhålla. emerge är underbart

Permalänk

Gentoo är lättare. Kommer man förbi installationen så är det mycket enklare. Gentoo har som sagt en liten tröskel som folk måste ta sig över för att kunna installera det själva.

Dock är varken Gentoo eller Slackware de svåraste. LFS kan jag ju garantera är mycket jobbigare än de två tillsammans.

Permalänk
Medlem

Slackware är Linux i lite av BSD-förpackning. Jag gillar disten, helt klart. Men avsaknaden av ett vettigt paketsystem är jobbigt. (jag vet de finns swaret)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Slackware är Linux i lite av BSD-förpackning. Jag gillar disten, helt klart. Men avsaknaden av ett vettigt paketsystem är jobbigt. (jag vet de finns swaret)

Testat pkgsrc?
Se www.pkgsrc.org och www.pkgsrc.se för mer information.

Permalänk
Medlem

ingen, bada ar enkla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Det är de svåraste distarna. Det var det som var själva grejen. Jag vill veta vilken Linux-dist som är relativt vanlig som är svårast.

Ubunutu gjorde mig klart mer frustrerad än jag nånsin blivit av Slack och Gentoo...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ubunutu gjorde mig klart mer frustrerad än jag nånsin blivit av Slack och Gentoo...

Håller med helt klart.

Gentoo har bra dependency tracking vilket gör det lite lättare/smidigare.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Öm att säga att ubuntu är krångligare än gentoo eller slack är dumt då ubutnu är smidigt det fixar allt själv så man bara kan installera och använda datorn inte sitta i timmar och vänta på att ens program ska bli klara eller spendera nätter för att få någon liten hårdvara i datorn funka.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Öm att säga att ubuntu är krångligare än gentoo eller slack är dumt då ubutnu är smidigt det fixar allt själv så man bara kan installera och använda datorn inte sitta i timmar och vänta på att ens program ska bli klara eller spendera nätter för att få någon liten hårdvara i datorn funka.

Nej, han påstod aldrig att Ubuntu skulle vara svårare, däremot att det är mera frustrerande för en användare som har vant sig med konsolen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det absolut svåraste sättet att installera Linux på?

Går det att installera om man bara har kärnan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Nej, han påstod aldrig att Ubuntu skulle vara svårare, däremot att det är mera frustrerande för en användare som har vant sig med konsolen.

Man måste inte använda fönsterhanterare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Man måste inte använda fönsterhanterare?

Om det är en fråga så nej, det måste du inte. Om jag missförstod så får du förklara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var ingen fråga (ser du rolleyes-smileyn?).
Det lät på dig som att man var tvungen att använda ett grafiskt interface för att göra sin inställningar t.ex. bara för att det fanns. Jag använder Ubuntu men använder terminalen till i stort sett allt utom att chatta, surfa och kolla på videos.

Därmed har jag ingen aning om hur fan det skulle vara frustrerande för en som har vant sig vid konsollen, att börja använda en ny dist som t.ex. Ubuntu? Terminalen/konsollen/whatever du vill kalla det finns där hela tiden, spelar ingen jävla roll vilken dist man använder

Permalänk

Men är inte själva meningen med ubuntu att användarna ska slippa använda terminalen?

Känns som Ubuntu inte är tänkte för Power Users direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha, ursäkta, det var mitt fel. Nja, jag tror att det är samma sak andra vägen, om du har vant dig vid att allt görs grafiskt så har du problem med att börja använda konsolen. Och vice versa då :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Känns som Ubuntu inte är tänkte för Power Users direkt.

Njaeo, tycke och smak är så olika, om du kikar in på ubuntuforums så ser du att det är ganska mixat, finns många avancerade användare som kör Ubuntu också :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det lät på dig som att man var tvungen att använda ett grafiskt interface för att göra sin inställningar t.ex. bara för att det fanns. Jag använder Ubuntu men använder terminalen till i stort sett allt utom att chatta, surfa och kolla på videos.

Därmed har jag ingen aning om hur fan det skulle vara frustrerande för en som har vant sig vid konsollen, att börja använda en ny dist som t.ex. Ubuntu? Terminalen/konsollen/whatever du vill kalla det finns där hela tiden, spelar ingen jävla roll vilken dist man använder

Tror du missförstod. Det jag iaf tycker är frustrerande med Ubuntu är att systemet "sköter sig självt" vill man göra något på sitt sätt blir det jobbigt. Vill man bygga nått måste man tydligen installera build-essential eller vad det heter. Vägra låta paketen ha vettiga namn så man hittar dem t.ex. gcc, autotools etc. Att sen avinstallera alla Gnome grejjer efter en default installation verkar inte vara det lättaste heller.

Jag fick intrycket av att Ubuntu är designat för nybörjare och systemet beter sig därefter, men sen så testade jag det i kanske max en halvtimme innan jag gick tillbaka till Arch

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Att sen avinstallera alla Gnome grejjer efter en default installation verkar inte vara det lättaste heller.

det är ett problem i apt-get, som jag förstår, att det inte finns något smidigt sätt att ta bort dependencies till ett paket som inte används längre.
pakethanteraren ser ingen skillnad på paket som man själv installerat och paket som installerats pga beroende.

(detta kombinerat med ubuntus flitiga meta-paketerande...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Har aldrig fattat det här med "svåra" distar. Vad är det som skulle göra Gentoo svårare än tex. debian? Den stora skillnaden ju i att i Gentoo kompileras allt man installerar, i debian har man binärpaket. Det ska likförbannat konfas när det är inne. Slackware kan väl kanske anses lite bökigare då man inte har någon riktigt smidig pakethantering, men svårare... näe.

Permalänk
Medlem

Inget av dem är svårare än det andra anser iaf jag, men man tröttnar välldigt fort på dem.
Tyckte som många andra att det var kul att t.ex. bygga Gentoo från grunden med allade CPU optimeringar osv. installationen tog ca en vecka, kompilerade på nätterna.
Sen tillkom alla timmars ändringar så att systemet passade mig, behövde man installera ett program fick man vänta i evigheter medans det kompilerade.
Men visst nuför tiden är datorerna snabbare än P3 500

Så Debian och Ubuntu är mitt val efter ca 8års linux pillande, då kan man lägga mer energi/tid på att få igång all hårdvara m.m. som inte installationen klarar, WLAN med WPA+root-cert och sånt pyssel.
Bara att få tumknapparna på *host*Microsoft*host* musen tog en bra stund att få i gång i nautilus och firefox så Ubuntu är inte alltid så enkelt som folk tycks tro, precis som gentoo & slackware inte är så svårt som vissa tror

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är lite av Gentoos nackdel. På en äldre dator där optimeringen kan göra skillnad tar det för länge att kompilera och på en nyare dator går kompileringen fortare men optimeringen märks mindre. Gentoo är dock mer än bara optimering..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Gentoo är lättare. Kommer man förbi installationen så är det mycket enklare. Gentoo har som sagt en liten tröskel som folk måste ta sig över för att kunna installera det själva.

Dock är varken Gentoo eller Slackware de svåraste. LFS kan jag ju garantera är mycket jobbigare än de två tillsammans.

LFS är väl ändå ingen riktigt distribution. Det är väl att man bygger sin egen distribution.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på hur man ser det. Men bara man tar sig igenom installationen med Gentoo så är det ju inte så farligt sedan. Installationen är egentligen inte så svår heller. Man lär sig behärska den relativt snabbt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
LFS är väl ändå ingen riktigt distribution. Det är väl att man bygger sin egen distribution.

Nej, LFS är en dist för man får redan färdigskrivna init-skript och sådant via deras sida.

Permalänk
Medlem

Tror Gentoo, jobbigt att kompilera _ALLT_.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se