Skrivet av bigletter:
Tyvärr är detta ingen universell sanning. Garanti är något frivilligt som tillverkare/säljare lämnar till köparen. Dom har rätt att sätta vilka begränsningar dom vill. Det är alltså inte universellt så att du alltid har garanti om du köper varan begagnad, det är upp till tillverkaren/säljaren att välja. Dock så är ganska många inte omöjliga att ha och göra med, och låter garantin följa med även vid vidareförsäljning.
Det bästa är så klart att kolla upp vad som gäller för just den produkt du tänkt köpa begagnad.
Korrekt.
Det finns två begrepp här som ofta blandas ihop, (begripligt nog eftersom de överlappar), reklamationsrätt och garanti.
Garanti (och garantivillkor) kan i princip lämnas av både tillverkare och försäljare.
Reklamationsrätt är en senare, lagstiftad, konstruktion.
Den treåriga reklamationsrätten räcker för det mesta som kan hända ett grafikkort. Om det slutar fungera, och kunden inte gjort något ont, så kan varan reklameras.
Alla länder har emellertid inte samma konsumentskyddslagar, garantivillkor är ett konkurrensmedel osv, så ofta lämnar tillverkarna av en produkt en produktgaranti. (Där t.ex. nätdelar ofta har en garanti längre än tre år.) I Sverige är den sällan så mycket bättre än reklamationsrätten vad grafikkort anbelangar.
Vad det i praktiken innebär är att om du kan påvisa när grafikkortet köptes in så kan du reklamera det i tre år om det slutar fungera. (Enligt mitt förmenande den enskilt största anledningen att köpa en datorpryl i Sverige i dagens e-handelsvärld.)
Eftersom garantivillkor skrivs av tillverkarna, kan de i princip skriva in vilka finstilta villkor och begränsningar de vill. I praktiken används ju garantier å andra sidan som ett konkurrensmedel, och är meningslösa i Sverige om de inte har en vidare omfattning än reklamationsrätten, så det finns ingen anledning att alls bry sig om dem med mindre än att de ger ett starkare konsumentskydd.
Grafikkort är ju inget man tappar i morgonyoghurten precis. Reklamationsrätten räcker bra.