Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk
Medlem

Databas, tabell eller kolumn?

Hej!

Det är så att jag ska skapa en sida där man kan rösta på diverse objekt. Varje person ska dock högst kunna rösta på en sak en gång.

Alternativ 1 är att spara alla röster för alla objekt i en tabell, och när någon försöker rösta söka i denna tabell om denna användare röstat på detta objekt redan

Alternativ nummer 2 är att lagra alla användare som röstat tillsamans med objektet, och att söka igenom dessa med hjälp av ett skriptspråk.

Alternativ nummer 3 är att lagra alla röstade objekt tillsammans med användaren och att söka igenom dessa med hjälp av ett skriptspråk.

Personligen känns det som att alternativ ett är det som ger störst flexibilitet, men det kommer bli en väldigt stor tabell.

Vad tror ni? Vilken är mest "skalbar"?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk

En användartabell.
En objekttabell.
En AnvänderareRöstPåObjekttabell.

Sen söker man i AnvänderareRöstPåObjekttabell efter UID och OID. (UserID och ObjectID)

Permalänk
Medlem

Precis. Men det jag undrar är om den modellen inte blir långsam vid 1 000 000+ röster?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

njae... Det beror på. Ofta gör man ju så att en omröstning blir stängd efter ett tag, typ ett år efter den skapades kanske, och då rensar man ju bort alla gamla röster. På så vis håller man sin "AnvänderareRöstPåObjekttabell." relativt konstant i antal.

Permalänk
Medlem

tror inte att den blir så långsamt även med 1000000+ röster. inte så länge du indexerar rätt..

Permalänk
Medlem

De olika röstningarna har inget slutdatum.

Vad menar du med indexerar rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
tror inte att den blir så långsamt även med 1000000+ röster. inte så länge du indexerar rätt..

Det blir aldrig så långsamt som alternativ 2 & 3 skulle ha blivit, det är i alla fall säkert.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenarion
De olika röstningarna har inget slutdatum.

Vad menar du med indexerar rätt?

När du skapar tabellerna väljer du vilka kolumner som ska indexeras så att det går snabbare för databasen att söka i de kolumnerna... typ (förenklat)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det blir aldrig så långsamt som alternativ 2 & 3 skulle ha blivit, det är i alla fall säkert.

Så sant som det var sagt