nyttja en gammal scsi?

Permalänk
Medlem

nyttja en gammal scsi?

Tja!

Har en gammal Quantum Atlas 10K disk på 9Gb samt ett adaptec ultra160 scsi kontrollerkort.. vill inte slänga.. undrar om det är någon ide att ha den i en ny dator som pagefile disk.. är den hopplöst ute prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

accesstiden är ju scsis starka sida och även specielt märkbart p åädlre datorer en mindre CPU use pga att scsi kortet oftast har egen CPU.

Hur bra en 9Gb 10K scsi disk som den är vet jag inte. har 2st 7200rpm 4Gb diskar ultra wide alltså 40mb/sek teoretiskt dock maxar dom på 12.5Mb/sek. har en 15K 18gb seaate cheeta betydligt nyare, 2 år eller s å maxar runt 73Mb/sek med adaptec 19160 U160 scsi kort. är välbara testa plugga in å se vad det benchar i sisoft sandra tex. accestid och random och liner read/write prestanda å så.

Sedan fisn det ju risk att disken låter förjävligt med. Mina 7200rpm 4Gb scsi diskar viner ofantligt. min1 5k seagate låer inte mer än en rapptor eller mja inte mer än en vanlig 7200rpm sata disk i idle. Dock kommerm an itne ifrån knattarnadet vid read och write även på modärna scsi diskar men det är i stil med en rapptor typ.

Permalänk
Medlem

Japp får prova det. Kontrollerkortet är exakt den du har, 19160. Tips på drivrutin, tänker köra det på en XP/XP64 dualboot burk. Med 4Gb ram i burken räknar jag inte att pagefilen kommer vara hårt belastad iofs.. Men har alltid haft för mig att det vore vettigt att ha den på en dedikerad separat enhet..