Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddiskar börjat ge ifrån sig oljud efter flytt av dator?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar börjat ge ifrån sig oljud efter flytt av dator?

Har endast Seagate hårddiskar i min dator, som tidigare har varit i princip helt tyst. Nu, efter att jag flyttat den till ett LAN och tillbaka, så har hårddiskarna börjat ge ifrån sig ett högfrekvent, metalliskt ljud. Det är alltså ett konstant väsande ungefär och detta har jag även stött på med Western Digital hårddiskar, vilket var främsta anledningen till varför jag bytte till Seagate...

Det verkar som att två av tre diskar har drabbats av detta och nu funderar jag starkt på att kassera samtliga diskar då jag är extremt överkänslig mot ljud. Min fråga är då: vad i helsike beror detta fenomen på? Kan det vara för att jag var för hårdhänt i flytten, eller har det snarare med åldern på diskarna att göra?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Antagligen för att du var för hårdhänt i flytten. Mina föräldrar är skilda och varje vecka byter jag från mamma till pappa osv och tar då alltid med mig min dator. Detta har jag gjort i ca 4 års tid och inget har gått sönder..

Men vem vet, du kanske bara hade extrem otur..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Var visst bara en av mina diskar som drabbats av detta, varken den äldsta eller den nyaste, den har dock något år på nacken men garantin gäller ännu. Är det möjligt att jag kan få den utbytt på en RMA?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

bara skriva ett mail och fråga