Varva ner en hårddisk, går det?

Permalänk
Medlem

Varva ner en hårddisk, går det?

Hej!

Går det att varva ner en Seagate 7200rpm till 5400rpm?

//Mikael

Permalänk

Kanske funkar att helt enkelt ge den 7 eller 5 volt istället för 12?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

lol nej .... kolla uppp tysta hårddiskar på www.storagereview.com och http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

En disk går i sin arbetshastighet eller är avstängd, finns nån ibm med en lägre standby hastighet men då är den gjort för det vilket andra diskar INTE är.
Och försök för guds skull inte att köra disken på lägre spänning än den ska ha, den kommer inte att fungera och om än liten kan disken ta skada.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nä, att ändra spänningen tror jag inte heller på faktiskt (även om det låter logiskt då man själv lekt med ett dussintal elmotorer under sin destruktiva barndom). Det måste vara något mjukvaru-hack som antingen seagate själva bistår med eller som någon liten hacker knåpat ihop.
Anledningen är ju egentligen att dra ner på effekten som hårddisken kräver, och inte för att få den att bli tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whizky
Nä, att ändra spänningen tror jag inte heller på faktiskt (även om det låter logiskt då man själv lekt med ett dussintal elmotorer under sin destruktiva barndom). Det måste vara något mjukvaru-hack som antingen seagate själva bistår med eller som någon liten hacker knåpat ihop.
Anledningen är ju egentligen att dra ner på effekten som hårddisken kräver, och inte för att få den att bli tyst.

Då är det ju bara att låta den varva ner när den inte behövs, finns inbyggd funktion i de flesta operativ system inklusive Xp.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Glömde nog att säga att burken som disken ska sitta i är en gammal häck, som ska agera filserver/lekserver, med ett 90W nätagg. Så, genom att dra ner på motorns hastighet så kanske jag kan spara några ynka watt som kan utnyttjas på annat håll. Kräver inte att disken ska vara speciellt snabb heller.

Så svaret är m a o nej eller? Vill minnas att jag läst/hört någonstans att det ska gå göra mjukvarumässigt.