WinXP på SATA / boota SATA?

Permalänk
Medlem

WinXP på SATA / boota SATA?

Hittade lite i sökningen men det hjälpte inte...

Har införskaffat en Samsung SpinPoint 80GB SATA-disk som jag tänkte byta ut min gamla 14GB IDE mot. Kopplade in SATA-disken och kopplade ur IDE-disken. Startade upp. Både SATA-disk och IDE-disk nummer två (Samsung SpinPoint 250GB) visas i BIOS under "Hard disk drives" i BOOT-sektionen. Kunde också ställa bootordning till

1. RAID: SAMSUNG nåntingnånting 80 nånting
2. IDE SLAVE 2: CREATIVE SSnånting (DVD-läsare)
3. IDE MASTER 1: SAMSUNG nånting, stora hårddisken

Så jag puttade i min WinXP SP1-skiva och tänkte installera systemet på SATA-disken. Men icke. Installationsprogrammet hittade bara min IDE-disk (250GB). Så jag kopplade om lite igen så att jag kunde komma åt det gamla systemet på 14GB IDE-disken. Alla tre diskarna finns på ett eller annat sätt i BIOS, men SATA-disken finns varken i utforskaren eller i WinXP-installationsprpgrammet.

Har också provat med att koppla ur båda IDE-diskarna, men då säger WinXP-installationen att den inte hittar några hårddiskar...

Nån gång under startup så står det att man ska trycka TAB om man vill fixa med RAID, men sen står det att jag inte har tillräckligt med diskar för att skapa en RAID. Antagligen menas att man måste ha minst två för att skapa en "array"...

Har SATA-disken inkopplad på kanal 1 utan andra SATA-enheter i burken. Moderkortet är ett ASUS P4V800D-X. Nån som kan hjälpa mig?

Och om nån undrar så kör jag SP1 för att vissa spel vägrar fungera i SP2.

Permalänk
Medlem

Svaret står i FAQ, var god läs den innan du postar.
När du läst den kan du komma tillbaka och fråga mer specifikt om du inte förstår något.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det beror på mitt nya moderkort eller att jag använder Windows XP inkl. sp2, men jag installerade igår windows på en ny SATA-disk utan att behöva använda mig av den gamla hederliga disketten med drivrutiner för "SCSI och RAID-enheter" (klicka F6 i början av windows-installationen eller vilken knapp det nu är).

Så för det första så är det en diskett likt den jag beskriver ovan du behöver, och för det andra så verkar vissa konfigurationer (speciellt mobo || speciell XP skiva) inte behöva detta.

/Martin

Permalänk
Medlem

Windows XP inkl. sp2 har sata drivare "inbyggt".

Permalänk
Medlem

Highlander.. beror på vilken sata kontroller som sitter på mobot.
men de e sant.. sp2 har många sata drivare inbyggda.. dock har jag inte lyckats installera xp på någon dator senaste tiden utan att behöva använda mig av diskettjäveln.

drygt som fan men men

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Slipstreama in det på Windows installations cdn

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Svaret står i FAQ, var god läs den innan du postar.
När du läst den kan du komma tillbaka och fråga mer specifikt om du inte förstår något.

MVH

Ooops... glömde att kolla där o.0

Jag tror jag hittade nåt användbart. Jag återkommer om jag får fler problem. Får börja med att försöka hitta en floppy... xD

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Ooops... glömde att kolla där o.0

Jag tror jag hittade nåt användbart. Jag återkommer om jag får fler problem. Får börja med att försöka hitta en floppy... xD

Tack!

Hitta en floppy är alltid ett helvete så lycka till

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt tre till fem som bara är att plocka ur ett par gamla datorer vi har hemma... Har provat två nu men båda vägrar fungera... >.< Förresten, kan moderkortet eller floppyn skadas om man vänder uppochner på floppykabeln (floppy-änden) ?

EDIT: Sådär, har löst sig nu. Tror att RTFM löste problemet (minns inte exakt men jag tror jag hittade nåt i manualen som var till hjälp) xD

Tack för all hjälp!