Formaterings problem!

Permalänk
Medlem

Formaterings problem!

Tjenare alla kunniga människor! Jag sitter här och försöker formatera igen men lyckas inge vidare. Jag har en 80 GBs hårddisk med windows och lite program på som jag försöker formatera sedan har jag också en 160 GBare med 2 partitioner på vardera 80 GB st. En av dessa vill partitioner vill jag behålla (Båda är maxtor diskar).

Jag har tömt partitionen som bara innehöll skräp, men den visar fortfarande att det ligger 5 GB kvar på den? (Har alltså inte formaterat den utan bara slängt allt). Finns det nåt program man kan rensa ur den totalt med?

Sen kommer vi till problemet med min 80 GBs hårddisk som windows ligger på. Försöker boota med min maxtor-formaterings CD men datorn kan tydligen inte boota från den längre (Kommer ett felmeddelande: Utility Partition cannot be found)?!? Nån som kan tala om hur ni gör när ni bootar från en CD?

Hur ska jag annars göra när jag ska installera windows om jag inte kan boota från en CD? Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

1. Starta om datorn
2. Gå in i bios hitta boot priority och ställ CD som första, hårddisk som två o.s.v.
3. Om det redan är gjort så är det bara att starta om datorn, stoppa in skivan och när det står Tryck ner valfri tangent för att starta installationprogrammet trycker du på den tangent som du gillar :).

Följ Guiden tills du kommer till listan som visar dina partitioner.
Eftersom du har 3 st 80gigs partioner kan det va jobbigt att veta vilken som är vilken.
Man vill ju inte råka formatera den som allt ditt privata/sparade ligger på =/.
Iaf, du tar bort Hela partionen som ditt windows ligger på.
Det står hur man gör.
Installera _inte_ det nya OS:Et På det gamla OS:et
Skapa en Ny partion i det utrymme som finns tillgängligt efter att du tagit bort den gamla som Win låg på.
När du valt att installera dära kommer det en ruta som ber dig välja vilket filsystem som ska formatera, ta då NTFS (snabb).
Sen låter du datorn arbeta.
Hoppas det inte blev för dimmigt.

//_S_

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Tackar för ett svar på elitnivå. Låter löjligt enkelt när du beskriver det.. Gick in på setup tidigare och valde CDn men det kanske funkar bättre med bios.

Återkommer med resultat!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Tackar för ett svar på elitnivå. Låter löjligt enkelt när du beskriver det.. Gick in på setup tidigare och valde CDn men det kanske funkar bättre med bios.

Återkommer med resultat!

Setup och BIOS i detta fall är samma sak. Det heter egentligen BIOS men på vissa moderkort skriver det Setup. Det enklaste, som beskrivits ovan är alltså att du använder din XP-skiva att formatera med istället för någon annan skiva.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu är jag återkommen från vad som blev en reboot
Jag valde CDn som 1a men det står "(Not present)" till höger om dem och när jag rebootar sen så står det att den inte hittar nån floppy drive och bootar från hårddisken istället.

Fattar inte varför den blivit så konstig, förrut kunde jag formatera hur lätt som helst!

blunden: Mitt moderkort har nåt som heter setup (bios) och sedan har den nåt som heter boot-menu på F12 också. Har använt boot-menu tidigare men nu funkar det inte hur jag änn gör.
Visst skulle jag kunna boota med XP-skivan men problemet är att jag inte lyckas boota med någon skiva överhuvudtaget

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Råkar du ha två CD :roms ?
Testa ställa in andra till boot priority ett.

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Råkar du ha två CD :roms ?
Testa ställa in andra till boot priority ett.

Vad menar du? Jag har två CD avläsare men den ena är utkopplad, både ström uttaget och signalen för att jag ska slippa blanda ihop dessa...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att du testar att byta.
Koppla in den urkopplade och koppla ur den inkopplade.
Sen testar du mata in Win skivan igen.

//_S_

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Redan gjort detta, testat byta till en annan läsare också men det hjälper inte hur jag änn kopplar. Men det måste väll vara där nånstans problemet ligger?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Ställ om jumpern på hårddisken så att det blir cable select.
Prova detsamma på cd läsarn.

EDIT: Fortfarande gäller boot priority 1 för cd´n.

//_S_

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Har dessvärre ingen jumper på hårddiskarna, sitter med SATA diskar.. CD avläsarna har väll inte heller nån jumper? Dessutom har jag ju bara en cd läsare inkopplad.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Hmm.. börjar bli irriterande. Funderar på att komma hem till dig och banka vett i burken :).

Slut på ideer just nu så jag hoppas att nån annan kan ge dig tips.
Angående Cd-läsarn så vet jag att det ska finnas jumpers.

Men never mind tror inte att det löser ditt problem. De va bara nått du Kunde testa
Hoppas det löser sig

//_S_

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Ja, du är nog välkommen bara du inte bankar sönder burken

Ska ta och leta reda på vår dator expert från skolan och se om han har några ideér... Verkar ju sjukt att man inte lyckats boota från en CD :/

Tack för hjälpen iaf Syn7e7ik..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

finns ett as lätt sätt att formatera hårdiskar om man inte har windows xp på den gå in på Den här datorn högerklicka på hårdisken du vill formatera så får man massa allternativ och i mitten står det formatera tryck där så får du allternativ att göra när jag formaterade min ena hårdisk tåg jag snabb skitenkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 95anso27
finns ett as lätt sätt att formatera hårdiskar om man inte har windows xp på den gå in på Den här datorn högerklicka på hårdisken du vill formatera så får man massa allternativ och i mitten står det formatera tryck där så får du allternativ att göra när jag formaterade min ena hårdisk tåg jag snabb skitenkelt

Problemet med detta sätt är bara att det aldrig funkar. Man har nästan alltid processer på den hårddisk man vill formatera och då kommer det bara upp ett felmeddelande. Fastän jag har tömt hårddisken på sågott som allt så går den fortfarande inte att formatera fast jag försöker göra så.. Och även om det skulle gå så kan jag väll fortfarande inte installera windows om jag inte kan boota från CDn?

Så tyvärr är nog inte det heller nån lösning.. Någon som vet vad man behöver göra för att formatera på detta sätt och om man kan installera en kopia av windows medans man har det gamla windows igång?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk

hum, Ta bort hårddiskar och Floppy samt alla andra boot enheter ifrån boot menyn. Se sen till att din windows xp skiva är hel.

Var med om det senast igår att det inte gick att boota ifrån xp skivan för att den hade blivit repig.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!