Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

bygga egen extern

Permalänk

bygga egen extern

är det möjligt att bygga en egen extern hårddisk?! ja har 2 stycken maxtor sata1 diskar ligger till ingen nytta så ja tänkte bygga dom till externa å ge till brorsan...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara öppna webbläsaren och surfa! Finns en del sata->usb chassin (kontra jättemånga pata->usb). Dock är de ju inte något du får snorbilligt. Några hundra st brukar det allt vara
själv har jag ett mapower, men det var det enda (nästan) jag såg till när jag jöpte det för snart ett år sen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

jo jag har sökt lite å hittat ett par stycken..
MEN hur vet ja att dom funkar.. står ju sata mm men är inte det för att man kanske vill koppla dom till ett extern sata uttag?!

Permalänk
Avstängd

Njäe
Det ska stå antingen USB2.0 eller Firewire på dem också, dvs nästan alla

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089297
Det jag har. Är väl inte så svårt att läsa specifikationen.

Det här var lite intressant. Relativt bra pris för SATA-anslutning. Vad jag läst mig till så möjliggör eSata-standarden 2,0 meter kabel men "kör man om" ett internt uttag gäller bara 1,0 meter (standard, verklighet kan vara annorlunda).
http://www.webhallen.com/prod.php?id=68876

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

hmm okej ja har kollat på gtek efter dom.
vill ju gärna att dom ska se bra ut oxå...
men är det inte lite väl dyrt?! 500 spänn?! blir ju 1000 spänn plus frakt för dom.. typ som en till hårddisk :S

Permalänk
Medlem

Det känns faktiskt litet jobbigt. Att lägga ut 1000-2000SEK bara för att slöa ner SATA interfacet till USB.

Om brorsan har SATA portar på moderkortet, så köper du bara två tomma HD lådor, monterar SATA diskarna i dom och ansluter diskarna direkt till moderkortet med högst 1m SATA- och SATAström-kablar. Strömkabeln kan du grena mellan lådorna.

Gissar att du kan få hela klabbet för 200SEK. Ock med en mycket högre hastighet än USB.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Hedersmedlem

Ja alltså om din brosa inte har något emot interna diskar men saknar SATA så köp ett billigt kontrollerkort, bara några hundra. Klart billigare än två SATA->usb lådor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

jo låter ju bra men grejer är ju att han har en bärbar, kanske ja skulle ha skrivit från början. :S

Permalänk
Medlem

Om du planerar att köra extern sata behöver man ju inte krångla så mycket. Jag skaffade ett bracket med vanliga sata-portar och ett med ström, skarvade ihop en lagom strömkabel och kopplade in diskarna via sata.

http://dump.disarm.se/disarm.se_old/arkiv/bild/raid1.jpg

Numera löser jag dock mina backuper på annat sätt, men det fungerade bra.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Om du planerar att köra extern sata behöver man ju inte krångla så mycket. Jag skaffade ett bracket med vanliga sata-portar och ett med ström, skarvade ihop en lagom strömkabel och kopplade in diskarna via sata.

http://dump.disarm.se/disarm.se_old/arkiv/bild/raid1.jpg

Numera löser jag dock mina backuper på annat sätt, men det fungerade bra.

Problemet var ju att han hade en bärbar

Jag är i samma sits själv, funderar på valet mellan att bygga själv och att köpa färdiga USB-diskar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

mjaa.. och för mig känns det ju dumt att köpa 2 nya diskar när ja har 2 ligger ^^